Vi har begge gået i folkeskole, og ideologisk set ville jeg gerne støtte op om det. Men jeg synes politikerne fuldstændig har smadret skolen, og gjort det til et sygt test-regime hvor alt kan gøres op i nationale test og karakterer. Og det vil jeg simpelthen ikke være med til. Allerede da jeg gik i skole var der et stort fokus på karakter, og det eneste jeg har lært er at "lure systemet" og gentage de ting, som udløser de rigtige point så at sige. Ingen selvstændig kritisk tankegang (det har jeg så senere lært)
Men fokus på målbare præstationer er kun steget siden da og derfor har vi valgt en prøve- og karakterfri privatskole, der har fokus på at børnene skal blive til hele mennesker og ikke kun præstere efter et tal. Derudover har de en kreativ profil så der er skemalagt drama, musik og krea hver uge hele skoletiden, hvilket er et kæmpe plus
Hvis de vil videre på uddannelser bagefter vil de skulle til optagelsesprøver.
Ulempen er klart økonomi. Vi kommer til at fravælge udenlandsrejser f.eks. for at prioritere økonomien til deres skolegang. Der er noget transport der fylder, da skolevejen er meget farlig og der kører ikke skolebus dertil når det er privat. Børnene bor langt fra hinanden så legeaftaler kræver en større indsats fra forældrenes side
Nogle gange kan jeg godt tænke om vi har truffet det rigtige valg. Vores liv ville logistisk være nemmere med den lokale folkeskole. Vi ville have et kæmpe rådighedsbeløb hvis ikke vi havde 3x privatskole + sfo. Men jeg er ikke i tvivl om at det er det bedste for vores børn
Anmeld
Citér