Erfaringer med at sende børn i privatskole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. august 2022

Anonym

Vi har begge gået i folkeskole, og ideologisk set ville jeg gerne støtte op om det. Men jeg synes politikerne fuldstændig har smadret skolen, og gjort det til et sygt test-regime hvor alt kan gøres op i nationale test og karakterer. Og det vil jeg simpelthen ikke være med til. Allerede da jeg gik i skole var der et stort fokus på karakter, og det eneste jeg har lært er at "lure systemet" og gentage de ting, som udløser de rigtige point så at sige. Ingen selvstændig kritisk tankegang (det har jeg så senere lært)

Men fokus på målbare præstationer er kun steget siden da  og derfor har vi valgt en prøve- og karakterfri privatskole, der har fokus på at børnene skal blive til hele mennesker og ikke kun præstere efter et tal. Derudover har de en kreativ profil så der er skemalagt drama, musik og krea hver uge hele skoletiden, hvilket er et kæmpe plus

Hvis de vil videre på uddannelser bagefter vil de skulle til optagelsesprøver.

Ulempen er klart økonomi. Vi kommer til at fravælge udenlandsrejser f.eks. for at prioritere økonomien til deres skolegang. Der er noget transport der fylder, da skolevejen er meget farlig og der kører ikke skolebus dertil når det er privat. Børnene bor langt fra hinanden så legeaftaler kræver en større indsats fra forældrenes side

Nogle gange kan jeg godt tænke om vi har truffet det rigtige valg. Vores liv ville logistisk være nemmere med den lokale folkeskole. Vi ville have et kæmpe rådighedsbeløb hvis ikke vi havde 3x privatskole + sfo. Men jeg er ikke i tvivl om at det er det bedste for vores børn

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2022

Anonym

Jeg er lærer i folkeskolen.

Gik selv på folkeskole, men skiftede til en privat skole. Hvorefter jeg skiftede tilbage.

Vi modtager på min skole elever fra privatskoler, og vi mister også elever til privat skoler. 

Jeg tror man som forældre, skal se på sit barn, og mærke efter når man har besøgt skolen, hvor man tror barnet passer ind. 

Min kæreste gik på en folkeskole og endte på en privat skole. 

Vh

Anmeld Citér

18. august 2022

Anonym

Jeg startede i folkeskole- kom på privatskole i 8 klasse.. det var en hel anden kultur, til det bedre for mig. 

Jeg trives bedre på privatskolen end i folkeskolen. 

Anmeld Citér

18. august 2022

Timf

Profilbillede for Timf
Kastanje skriver:

Hvor på Sjælland er det? De privatskoler jeg kender har mellem 18-24 elever

Høng privatskole men det er vist også den mindste klasse de har,  de plejer at have lidt flere pr klasse

Anmeld Citér

18. august 2022

Kastanje

Timf skriver:

Høng privatskole men det er vist også den mindste klasse de har,  de plejer at have lidt flere pr klasse

Det får du ikke i kbh

Anmeld Citér

18. august 2022

Anonym

Kastanje skriver:

Det får du ikke i kbh

Det er da ikke helt korrekt. Vi har vores børn skrevet op flere steder i Kbh med 12-15 børn pr. Klasse. Det er netop en af grundende til at vi skrev dem om. 

Anmeld Citér

18. august 2022

Anonym

Det er da ikke helt korrekt. Vi har vores børn skrevet op flere steder i Kbh med 12-15 børn pr. Klasse. Det er netop en af grundende til at vi skrev dem om. 

Ok - jeg kender de første 5 hvor det ikke er tilfældet. Men det er selvfølgelig ikke alle. Og mange steder skal man skrive sig tidligt op. Det er jo også en forretning - de fleste skoler vil jeg tro kan ikke løbe rundt med 10 elever. På Zahle er de 20-23 og det samme med Kildegaard i Gentofte. Lyngby privatskole er det samme.

Anmeld Citér

18. august 2022

Anonym

Anonym skriver:

Ok - jeg kender de første 5 hvor det ikke er tilfældet. Men det er selvfølgelig ikke alle. Og mange steder skal man skrive sig tidligt op. Det er jo også en forretning - de fleste skoler vil jeg tro kan ikke løbe rundt med 10 elever. På Zahle er de 20-23 og det samme med Kildegaard i Gentofte. Lyngby privatskole er det samme.

Men der er jo også virkelig mange privat og friskoler i København, så at du kender 5 hvor der er flere elever siger jo ikke så meget… Og ja de skal skrives tidligt op men ikke alle steder fra fødslen. Nogle åbner fx først ventelisten det pr børnene fylder 3-4 år og så gælder det om at være hurtig men det kan godt lade sig gøre.

Anmeld Citér

18. august 2022

Anonym

Men der er jo også virkelig mange privat og friskoler i København, så at du kender 5 hvor der er flere elever siger jo ikke så meget… Og ja de skal skrives tidligt op men ikke alle steder fra fødslen. Nogle åbner fx først ventelisten det pr børnene fylder 3-4 år og så gælder det om at være hurtig men det kan godt lade sig gøre.

Jeg har aldrig hørt om en privatskole i kbh med mindre en 18 elever. Men som sagt jeg påstår ikke at jeg ved alt. Men det er klart at det ikke er lige så profitabelt for en skole med 12 som 20 elever. 

Anmeld Citér

18. august 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Timf skriver:

Vi er såååå glad for privatskolerne. 

Min søn gik på en da vi boede på Bornholm og han er også startet op på en nu efter vi er flyttet til Sjælland. 

Hverken mine brødre eller jeg har haft gode erfaringer med kommuneskolerne.

Vi ser lærere som har større overskud til at koncentrere sig om børnene og skolen har overskud til f.eks. Småting som at dele juice ud i varmen osv osv. 

I min søns klasse er de kun 9 børn det er fantastisk  

I mit første job som lærer på en i øvrigt skøn friskole var jeg klasselærer i en 6. klasse med kun otte elever. Det ville jeg aldrig anbefale som klassestørrelse. Måske i indskolingen, men fra mellemtrinnet mener jeg, man skal op på mindst 15-16 stykker for at få den nødvendige dynamik og bredde både fagligt og socialt. 

Den pågældende klasse var mere som en storfamilie end en klasse. Ungerne kendte hinanden ud og ind og kørte ofte træt i hinanden. Mulighederne for at lave nye og udviklende gruppedannelser var ikke-eksisterende. Hvis bedsteveninden “fandt en ny”, var den vragede pige yderst begrænset i sine muligheder for at søge andre. Og da først én pige valgte at melde sig ud - i samråd med sine forældre - fordi hun savnede et større socialt spillerum, rullede lavinen. Sårede følelser hos de tilbageværende piger, evig uro, om der nu var flere på vej væk, og ganske rigtigt fulgte to mere trop. Jeg forstod dem egentlig godt. Ti år er længe at have så få at være sammen med i det daglige rum, også selv om vi stod på hænder for at skabe nye relationer på tværs af klassetrin. 

Min erfaring er, at der er klasser med 26 elever - hvilket jeg vel at mærke også synes er lige rigeligt - som trives og “fungerer” bedre end klasser med fx 16 - og omvendt. Der er ikke nogen fast standard, som er helt optimal, da det jo er helt afhængigt af de små og unge menneskers personligheder og adfærd. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.