Jeg tror man kan være heldig og uheldig i begge tilfælde. Barnet kan komme i en klasse med et barn der mobber og forældre der ikke gider gøre noget ved det, og lærerne betyder naturligvis også rigtig meget - det kan bestemt også gå galt på en privat skole.
Mine børn går på privat, til dels fordi vi bor i byens dårlige skoledistrikt, til dels er det min mands kraftige ønske, og det har jeg valgt at bakke op om, selvom jeg personligt hellere ville have valgt folkeskolen.
Vi bor i en større provinsby, og det er byens bedste privatskole - man skal være skrevet op fra fødslen for at få plads. Vi er overordnet set glade for det, MEN det koster altså kassen, og vi har da haft pænt mange problemer i den ældstes klasse:
- de havde fra 1. til 3.klasse haft 5 forskellige klasselærere (officielt 3, men hvis man tæller de mange måneder med forskellige vikarer med sååå...)
- det er mig uvist hvorfor lærerne blev ved med at gå ned med stress, men børnene er ekstremt larmende (en elev skiftede klasse pga angst udløst af dette) - jeg tror dog også nogle forældre har været pænt usamarbejdsvillige og jeg tror ledelsen ikke har turdet sige ordentligt fra, idet det jo ikke KUN er forældre - det er også kunder
- der har været en del “pigefnidder” hvor vores pige også har været involveret. Jeg bad om hjælp til forældremøde, men oplevede ikke at få hjælp. Vores problem er heldigvis løst nu (uden skolens hjælp), men kender til et endnu større problem der tenderer mobning. Det bliver måske nok løst nu pga den ene mobber er flyttet væk, men igen er det IKKE skolen der har gjort noget for det
Summa summarum - en dyr privat skole er ikke lig evig lykke, der er præcis de samme problemer som i folkeskolen, hvor det i socialt udsatte områder er af en årsag, så skyldes problemerne vi oplever jo så bare forældre der (i nogle tilfælde) har for travlt med deres firmaer til at opdrage på deres børn, og i nogle tilfælde åbenbart også føler sig bedre (og deres børn er bedre) end de andre, og børnene får derfor lov til at skabe sig som de vil.
Hvis man hører godt om folkeskolen i ens distrikt, så ville jeg da vælge det fremfor at betale for noget der ikke er garanteret bedre.