Erfaringer med at sende børn i privatskole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.291 visninger
22 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. august 2022

Anonym trådstarter

Hej alle, 

Nogle der vil dele deres erfaringer med at sende deres børn i privatskole. 

Min kæreste og jeg har begge gået i folkeskole. Jeg har haft rigtig gode oplevelser med det, det har min kæreste dog ikke derfor han synes vores datter skal skrives op til privatskole. 

Kom gerne med jeres erfaringer gode som dårlige. 

På forhånd tak

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2022

Jixy

Profilbillede for Jixy

Lige et lidt andet input, men hvis I overvejer det og måske ikke bliver enige nu, så ville jeg skynde mig at få hende skrevet op til skoler i nærheden af jer, som kunne give mening at vælge.

For mange steder skal de være skrevet op tæt på fødslen for at være heldig at blive tilbudt en plads.

*Disclaimer jeg ved ikke hvor gammel hun er eller hvor mange skoler I har i nærheden. Eller om de tager er stort gebyr for st blive skrevet op.

Anmeld Citér

17. august 2022

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Hej alle, 

Min kæreste og jeg har begge gået i folkeskole. Jeg har haft rigtig gode oplevelser med det, det har min kæreste dog ikke derfor han synes vores datter skal skrives op til privatskole. 

På forhånd tak

Folkeskolen har jo forandret sig utrolig meget så svært at sammenligne med egne oplevelser. Tænker mere i skal overveje hvilken undervsningsform/pædagogisk ideologi i ønsker for jeres barn. Privat og friskoler er også meget forskellige. I kbh. Skal de helst skrives op meget tidligt på de fleste privat/friskoler, for at være sikrer plads. Ved ikke hvordan det er andre steder i landet.

mine to børn går på steinerskole. Det er de og jeg meget glade for

Anmeld Citér

17. august 2022

2017morigen

Anonym skriver:

Hej alle, 

På forhånd tak

Der findes både gode og dårligere folkeskoler og privat skoler. Jeg kender forældre som er gået fra folkeskolen til privat pga mobning og at det ikke blev taget alvorligt. Og fra privat til folkeskole på samme grundlag.

Vi har valgt folkeskolen og den første var forfærdelig for vores barn. Vi snakkede om at flytte hende til den næste folkeskole eller på en privat, men vi havde længe snakket om at flytte. Det endte vi så med at gøre og det var et længere flyt. Så ny kommune og ny skole. Her endte vi med at bosætte os tæt på en af bedste skoler i kommunen. Det var også en folkeskole. Der var verden til forskel og vores barn trives virkelig.

Min mands stedbror boede Ca 5km væk og tilhørte et andet skole distrikt. De flyttede lige som deres ældste skulle i skole da deres folkeskole var en af de ringeste i kommunen. Deres barn var skrevet op til privatskolerne i byen for de ville under ingen omstændigheder havde deres barn i folkeskolen. 

Så jeg ville være undersøgende på hvordan folkeskolen er i jeres skole distrikt. Både på de offentlige målinger og høre fra andre forældre. Og vælge ud fra det.

Anmeld Citér

17. august 2022

2021bebs

Vores datter på 7 går i en privatskole og det var et helt bevidst valg fra vores side, eftersom den lokale folkeskole vi hører til har store problemer. I princippet går jeg ind for ideen bag folkeskolen og ville ønske, at det fungerede så alle børn kunne møde alle slags mennesker og sociale lag på tværs. Er ikke i tvivl om, at der findes gode folkeskoler - så hvis man hører til en sådan, synes jeg man skal gå med det. Børnene får også venner lige i nabolaget.

Enig med de andre i at hvis man er i tvivl så er det bare med at få dem skrevet op til forskellige privatskoler. 

Anmeld Citér

17. august 2022

Anonym

Privatskoler/ friskoler er lige  så forskellige som folkeskoler .. 

Jeg var glad for min skolegang på privatskole. Men man skal skrive sig op lige fra fødslen. 
Fordele: gode lærere

Ulempe: venner der boede spredt, pris

Generelt synes jeg at folkeskolen har bedre muligheder for støtte: vi har en på specialskole og en med diabetes på en folkeskole. Hvis man er lidt uden for “den lige linje”  synes jeg de privatskoler jeg kender er dårligere til at rumme det. Men er der ingen udfordringer og vil man gerne udfordres kan nogle privatskoler være bedre.

En folkeskole (som skal tage imod alle) i et dårligt område/ belastet område ville jeg nok fravælge. Vi bor i lyngby… her er alle forældrene jeg kender ressourcestærke - så her giver det ikke så meget mening at betale en pris for skole. 

Anmeld Citér

17. august 2022

fehår

Mine børn skal gå på friskole. Jeg er selv folkeskolelærer og kender derfor den verden godt. Umiddelbart er det ikke den skolegang, jeg ønsker for mine børn. 

For mig vægter udeliv, kreative fag, morgensang, sen karaktergivning, osv. højt, så vi har valgt en friskole med de ting. Vi læste op om de forskellige skoler i nærheden, tog på besøg, og snakkede med forældrepar, inden vi traf beslutningen om hvilken friskole. 

Jeg ved selvfølgelig endnu ikke, om det bliver godt for børnene, men det håber jeg da på. 

Anmeld Citér

17. august 2022

Timf

Profilbillede for Timf

Vi er såååå glad for privatskolerne. 

Min søn gik på en da vi boede på Bornholm og han er også startet op på en nu efter vi er flyttet til Sjælland. 

Hverken mine brødre eller jeg har haft gode erfaringer med kommuneskolerne.

Vi ser lærere som har større overskud til at koncentrere sig om børnene og skolen har overskud til f.eks. Småting som at dele juice ud i varmen osv osv. 

I min søns klasse er de kun 9 børn det er fantastisk  

Anmeld Citér

17. august 2022

Kastanje

Timf skriver:

Vi er såååå glad for privatskolerne. 

Min søn gik på en da vi boede på Bornholm og han er også startet op på en nu efter vi er flyttet til Sjælland. 

Hverken mine brødre eller jeg har haft gode erfaringer med kommuneskolerne.

Vi ser lærere som har større overskud til at koncentrere sig om børnene og skolen har overskud til f.eks. Småting som at dele juice ud i varmen osv osv. 

I min søns klasse er de kun 9 børn det er fantastisk  

Hvor på Sjælland er det? De privatskoler jeg kender har mellem 18-24 elever

Anmeld Citér

18. august 2022

Anonym

Jeg tror man kan være heldig og uheldig i begge tilfælde. Barnet kan komme i en klasse med et barn der mobber og forældre der ikke gider gøre noget ved det, og lærerne betyder naturligvis også rigtig meget - det kan bestemt også gå galt på en privat skole.

Mine børn går på privat, til dels fordi vi bor i byens dårlige skoledistrikt, til dels er det min mands kraftige ønske, og det har jeg valgt at bakke op om, selvom jeg personligt hellere ville have valgt folkeskolen.

Vi bor i en større provinsby, og det er byens bedste privatskole - man skal være skrevet op fra fødslen for at få plads. Vi er overordnet set glade for det, MEN det koster altså kassen, og vi har da haft pænt mange problemer i den ældstes klasse:

- de havde fra 1. til 3.klasse haft 5 forskellige klasselærere (officielt 3, men hvis man tæller de mange måneder med forskellige vikarer med sååå...)

- det er mig uvist hvorfor lærerne blev ved med at gå ned med stress, men børnene er ekstremt larmende (en elev skiftede klasse pga angst udløst af dette) - jeg tror dog også nogle forældre har været pænt usamarbejdsvillige og jeg tror ledelsen ikke har turdet sige ordentligt fra, idet det jo ikke KUN er forældre - det er også kunder

- der har været en del “pigefnidder” hvor vores pige også har været involveret. Jeg bad om hjælp til forældremøde, men oplevede ikke at få hjælp. Vores problem er heldigvis løst nu (uden skolens hjælp), men kender til et endnu større problem der tenderer mobning. Det bliver måske nok løst nu pga den ene mobber er flyttet væk, men igen er det IKKE skolen der har gjort noget for det

Summa summarum - en dyr privat skole er ikke lig evig lykke, der er præcis de samme problemer som i folkeskolen, hvor det i socialt udsatte områder er af en årsag, så skyldes problemerne vi oplever jo så bare forældre der (i nogle tilfælde) har for travlt med deres firmaer til at opdrage på deres børn, og i nogle tilfælde åbenbart også føler sig bedre (og deres børn er bedre) end de andre, og børnene får derfor lov til at skabe sig som de vil.

Hvis man hører godt om folkeskolen i ens distrikt, så ville jeg da vælge det fremfor at betale for noget der ikke er garanteret bedre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.