madplan

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

792 visninger
13 svar
12 synes godt om
16. august 2022

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Er der nogen madmødre/fædre herinde der kan give mig et par eksempler på gode madplaner?

jeg skal til jobsamtale i et børnehus der har bedt om at jeg medbringer et forslag til en madplan for en uge..

jeg vil ikke kopiere direkte hvad der kommer af forslag men jeg søger lidt inspiration da jeg ikke har så meget viden om at få dækket alle behov ind endnu i forbindelse med at arbejde med mad til børn..

jeg vil gerne komme med 2 faktisk en der hedder almindelig/hverdag og en der hedder ferie.. så den ene er "standard" og den anden emmer lidt mere af færre børn og mere tid til f.eks. hjemmebag og lignende..

så vidt jeg husker er der sukkerpolitik så jeg skal også gøre det sundt...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2022

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Jeg synes du skal prøve at at lave klassisk dansk mad, men også udenlandsk mad. Fx finde nogle lækre tyrkiske opskrifter. Det tyrkiske køkken er efter min mening noget af det bedste mad! 

måske også nogle retter som de ældste kunne være med til at lave

Anmeld Citér

16. august 2022

Wampires

havudsigt skriver:

Jeg synes du skal prøve at at lave klassisk dansk mad, men også udenlandsk mad. Fx finde nogle lækre tyrkiske opskrifter. Det tyrkiske køkken er efter min mening noget af det bedste mad! 

måske også nogle retter som de ældste kunne være med til at lave

Har du nogen opskrift som børn kan lide? Der er mange opskrifter og det kan være svært at vide hvad der vil hitte hos børn når jeg ikke selv kender til maden.

Anmeld Citér

16. august 2022

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jeg har ingen erfaring med mad til børn sådan i stort skala, men herhjemme har vi en ultra nem madplan der er baseret på temaer, og i hvert fald for mig er en kæmpe hjælp.

Hver dag har et tema - i en institution med 5 dage ville jeg nok vælge 1-2 dage med fisk, 1-2 dage med bælgfrugter (som smager skønt, synd at så få ved det!), en dag med “international” hvor man kunne få noget fx tyrkisk som en foreslår, og så den sidste dag skulle måske bare være restedag & pålægsdag (typisk dansk).

De foreslåede temaer tænker jeg dækker meget godt hvad vi bør spise mere af, og vil også være super godt for børnene at blive introduceret til nogle ting som de måske ikke nødvendigvis får derhjemme. Så godt mod kræsenhed.

Selvom der er fast tema, så er der jo et hav af muligheder - og vi får noget forskelligt hver uge selvom vi kører med tema, men det hjælper mig meget at jeg ikke skal vælge fra ALLE hylder i hele madverdenen, jeg er allerede halvvejs med planen, og kan udelukke fx laks fordi det fik vi måske ugen før.

Anmeld Citér

16. august 2022

Sprit25

Wampires skriver:

Har du nogen opskrift som børn kan lide? Der er mange opskrifter og det kan være svært at vide hvad der vil hitte hos børn når jeg ikke selv kender til maden.

Nu bliver jeg hård, men du er nødt til selv at læse op på det. Hvad nu, hvis de spørger dig HVORFOR du har valgt det? 

Så skal du kunne forklarer hvorfor med andet end det lyder lækkert

Anmeld Citér

16. august 2022

Mortiltreogmåskefire

I de institutioner mine børn har gået i er det sådan her:

mandag: grød til frokost (havre grød, risengrød, 5kornsgrød eller lign) eftermiddag er der hjemmelavet franskbrød med smør.

tirsdag: rugbrød med forskelligt pålæg (leverpostej, æg, spegepølse osv) eftermiddag hjemmelavet boller

onsdag: suppe med flute til frokost (tomat suppe, blomkålssuppe osv) eftermiddag: pizzasnegle

torsdag: en varm ret (spaghetti med kødsauce, lasagne, kartofler med laks osv) eftermiddag:koldskål med kammerjunker.

fredag: får de det samme som tirsdag.

Det er stort set det samme hver uge  børnene kan godt lide forudsigeligheden, mine børn glæder sig altid til mandag når det er grød-dag

jeg tror ikke at din arbejdsplads forventer nogen større kulinarisk oplevelse, mere at du finder noget der er børnevenligt

Anmeld Citér

16. august 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Kommunerne har nogle retningslinjer for maden i store træk. Det handler bl.a. om sukkerpolitik, hvad der er bestemt hvad børnenes mad skal være fx fiskedag, grøddag etc. Og så er der også økonomien i det samt plads. Måske du kan spørge ind til det og Google dig frem til nogle af svarene. Hvis du skal kunne løfte jobbet, skal du jo finde på noget hele tiden for at få succes med jobbet. Hvis jeg googler madplaner børnehave, får jeg nogle billedresultater med madplaner. 

held og lykke med samtalen. 

Anmeld Citér

16. august 2022

Smil

Profilbillede for Smil
Wampires skriver:

Er der nogen madmødre/fædre herinde der kan give mig et par eksempler på gode madplaner?

jeg skal til jobsamtale i et børnehus der har bedt om at jeg medbringer et forslag til en madplan for en uge..

jeg vil ikke kopiere direkte hvad der kommer af forslag men jeg søger lidt inspiration da jeg ikke har så meget viden om at få dækket alle behov ind endnu i forbindelse med at arbejde med mad til børn..

jeg vil gerne komme med 2 faktisk en der hedder almindelig/hverdag og en der hedder ferie.. så den ene er "standard" og den anden emmer lidt mere af færre børn og mere tid til f.eks. hjemmebag og lignende..

så vidt jeg husker er der sukkerpolitik så jeg skal også gøre det sundt...

På Instagram deler helene.sprogoee.dk ud af de madplaner hun laver i et Børnehus og det lyder så lækkert

Anmeld Citér

17. august 2022

Wampires

Sprit25 skriver:

Nu bliver jeg hård, men du er nødt til selv at læse op på det. Hvad nu, hvis de spørger dig HVORFOR du har valgt det? 

Så skal du kunne forklarer hvorfor med andet end det lyder lækkert

det er svært på skrift :)

du misforstod lidt det jeg mente :)

jeg mente at hvis nu personen der foreslog det netop har erfaringer med at bestemte smage eller konsistenser fra det tyrkiske køkken var mere populære end andre så ville det gøre mit arbejde med at finde frem til opskrifter og ideer væsentligt nemmere da jeg ikke selv har erfaring med særlig meget fra dette køkken...

jeg er faktisk i tvivl om det er tyrkisk mad eller ej de få ting jeg kender da jeg er meget begrænset i muligheden for at kaste mig ud i nye madeventyrer herhjemme af flere årsager...

det eneste jeg lige kan tænke måske er tyrkisk er Naan-brød og falaffel (garanteret stavet forkert).. men er faktisk i tvivl...

så når der sidder en med viden om det køkken så er det vel en god idé at rådføre sig med dem der rent faktisk kender det fremfor netop bare at hoppe på Google og sige det så spændende ud på billedet...

jeg elsker dine svar sprit25s- jeg er absolut ikke sur på dig for du er vanvittig dygtig til rigtig ofte at sige/spørge om de helt rigtige ting der tricker mig til at tænke mere over tingene :)

Anmeld Citér

17. august 2022

Wampires

Lomm skriver:

Jeg har ingen erfaring med mad til børn sådan i stort skala, men herhjemme har vi en ultra nem madplan der er baseret på temaer, og i hvert fald for mig er en kæmpe hjælp.

Hver dag har et tema - i en institution med 5 dage ville jeg nok vælge 1-2 dage med fisk, 1-2 dage med bælgfrugter (som smager skønt, synd at så få ved det!), en dag med “international” hvor man kunne få noget fx tyrkisk som en foreslår, og så den sidste dag skulle måske bare være restedag & pålægsdag (typisk dansk).

De foreslåede temaer tænker jeg dækker meget godt hvad vi bør spise mere af, og vil også være super godt for børnene at blive introduceret til nogle ting som de måske ikke nødvendigvis får derhjemme. Så godt mod kræsenhed.

Selvom der er fast tema, så er der jo et hav af muligheder - og vi får noget forskelligt hver uge selvom vi kører med tema, men det hjælper mig meget at jeg ikke skal vælge fra ALLE hylder i hele madverdenen, jeg er allerede halvvejs med planen, og kan udelukke fx laks fordi det fik vi måske ugen før.

det var en interessant indgangsvinkel :)

de snakker netop faktisk at de gerne vil indføre noget mere madmod til ungerne så hvis jeg kunne være med til at give ideer til noget der ligner det de plejer at få men faktisk er noget nyt børnene kan prøve så ville det jo være super :)

jeg skriver lige forslaget ned i min idé note :D

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.