Hvis du vil undgå at såre hende, holder du mund.
Hvis du vil have et forhold, der ikke presser dig udover hvad du kan rumme, siger du fra høfligt men bestemt. Mærk efter hvad du gerne vil, hvad er det ideelle forhold for dig? Og så stil et forslag op. "Hej svigermor, det er dejligt du er så engageret i vores familie, men det fungerer ikke for os som det er nu. Jeg har brug for at der går noget tid imellem vi snakker, så vi faktisk har noget at snakke om, og jeg bryder mig ikke om så hyppige uanmeldte besøg. Jeg kunne godt tænke mig at vi prøver at nøjes med at ses en gang om ugen -har du lyst til at komme en fast dag til aftensmad?" Kan du f.eks. sige. Ingen bortforklaringer eller undskyldninger fra din side -dine følelser er helt okay. Og så accepter at svigermor formodentlig bliver såret. Men det er ikke dit ansvar.
Min svigermor ønskede så inderligt at ses hver 14. Dag eller mindst en gang om måneden. Med den afstand der er mellem os ville det som minimum være med en overnatning og derfor sås vi kun i weekender. Det var et helt vanvittigt pres på mig. Jeg arbejder hver 2. Weekend. Dvs enten skulle jeg bruge alle mine friweekender hos svigerfamilien eller alternativt "have lov" til én weekend om måneden hvor jeg kunne se min egen familie/venner/slappe af uden planer. Det havde hun ikke tænkt over. Jeg foreslog at mand og børn kunne besøge dem uden mig, for det stressede mig rigtig meget altid at skulle bytte vagter/de ændrede deres planer til mit vagtskema så der liiige kunne presses et besøg ind. Jeg følte aldrig jeg havde tid alene eller sammen med vores lille familie.
Først syntes hun idéen var underlig, fordi de ikke ville holde mig udenfor (og hun var såret da jeg sagde at for mig var det ideelt med besøg hver 2-3 mdr) men som jeg sagde: i min familie har vi aldrig set hinanden hyppigt. Vi har kørt landet rundt nogle gange om året til hver bedsteforældresæt da jeg var barn pga afstanden. Så det var særlig og specielt når vi sås. Hun har boet klods op og ned ad både hendes egen mor og svigermor da hun havde små børn og er vant til at ses flere gange ugentlig. Hendes forestilling om hvad bedsteforældre er, er en hjælp i hverdagen og hyppig samvær. Min forestilling er nogle lidt fjernere men mere specielle og lange besøg.
Vi har fundet et middelvej. Men det var ikke uden sårede følelser 
Var for øvrig det samme igennem med min egen mor, der pludselig ud af det blå begyndte at komme på uanmeldt besøg (vi bor sjovt nok ikke så langt fra hinanden) Jeg har altid syntes det var hyggeligt, fordi det skete 1-2 gange årligt. Da det pludselig var 2-3 gange ugenlig da vi havde fået en baby bad jeg hende ringe i forvejen. Jeg kan ikke holde til så mange små visitter på alle tider af døgnet. Hun blev også såret.. vi kan stadig godt ses to gange på en uge. Men kun efter forudgående aftale.
Og hvis min svigermor fik lyst til at køre på tværs af landet var hun lige så velkomment til at ringe og høre om et kort visit passede ind
Anmeld
Citér