Brug af fagforening hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.007 visninger
13 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. juni 2022

Anonym trådstarter

Håber overskriften giver mening, og at nogen herind kan komme med brugbare erfaringer.

Sagen er den, at jeg elsker mit job, mine kollegaer og mine arbejdsopgaver. Vi har et fantastisk sammenhold, os ansatte imellem, problemet er "bare" vores chef/chefer.

Vi står i en situation hvor vi er 4-5 stykker der allerede er begyndt at kigge efter nye jobopslag, på dagligt basis, og i hvert fald et par stykker mere, der overvejer det kraftigt.

Vi fik ny øverste chef for 1 år siden, som efterfølgende valgte at ansætte 2 gode bekendte/venner, som afdelingschefer. Og så skal jeg da ellers love for at, krisen startede. Den en af cheferne er blevet sygemeldt, på ubestemt tid, og den anden er ved at tage en lederuddannelse.

Vi ved ALDRIG hvornår de er i huset.

Vi får ALDRIG vores vagtplaner til tiden.

Der er ALTID huller i vores vagtplaner, så vi mangler folk, hvilket enten betyder at vi køre med underbemanding eller folk bliver pålagt, at tage dobbelthage, rage extra vagter osv. NÅR vi påtaler problemet, får vi at vide, at nu skal vi lade være med at digte historie, for det passer ikke og det er der styr på.

Når man sender en mail, kan der gå uger/mdrer inden, der kommer svar tilbage, med at uha beklager, det kan desværre ikke hænge sammen, eller at vi selv skal prøve at finde en løsning. Samtidig får vi at vide, at NÆ NEJ alle ændringer skal gå gennem vagtplanlæggeren, eller chefen = med dem som ikke svare på deres mails.

Vi må feks højest have 6 planlagte vagter i streg, men det sker med jævne mellemrum, at man bliver sat på 7 i streg. Når man så påtaler fejlen pr, som vi skal får vi ALDRIG svar tilbage. Når man henvender sig personligt, får man at vi, at ja de er godt klar over fejlen, men nu er vagt lavetplanen lavet, så nu skal vi selv løse problemet.

Vi har haft mange sygemeldinger pga stress, siden nytår, og afdelingschefen valgte her, at bestemme at raskmelde bla mig, uden at min læge gavde godkendt det. (Fagforeningen var ikke imponeret over afdelingslederen)

Vores fagforening har allerede været ude hos os, for at forklare os ansatte vores rettigheder, og forklare ledelsen, at de ikke bare kan gøre som det passer dem. Alligevel vælger de at køre deres eget show, og nu er det kommet så vidt, at de har forstået at tager punktet omkring medarbejdernes trivsel væk fra dagsordenen, på deres møder, fordi vi ansatte har så mange klagepunkter, at de ikke vil bruge mere tid på det. Det er altså møder som vores TR'ER deltager i, og de er rasende.

Der er MANGE, MANGE flere exempler på ting, som ledelsen gør, som ikke er i orden, og det er bare virkelig hårdt at arbejde i. 

Vi ved også, at hvis vi er flere der siger op, på samme tid, så er hele huset væltet og det vil påvirke rigtig mange mennesker negativt. Skader der kan tage flere år, at rette op på..

Men helt ærlig, hvordan reder man den lige, uden at ødelægge samarbejdet med chefen/cheferne? 

Fagforeningen vil meget gerne køre sag, for os, men hvad kan vi vinde på det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2022

Anonym

Fagforeninger tilbyder ikke bare at køre sager uden grund. Altså jeg synes jeg har en dårlig ledelse men det er da kun en brøkdel af hvaddu beskriver.. lad dem endelig køre en sag. Og fuck da om I alle finder nyt job -det lader ikke til de tager jeres trivsel seriøst.. hvorfor skal i så tage ansvar for om det får årelange konsekvenser for firmaet?? Forlad den synkende skude hurtigtst muligt siger jeg bare.. men vær sikker på at det ikke kan opfattes som kollektiv opsigelse (snak med fagforeningen)

Anmeld Citér

18. juni 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Fagforeninger tilbyder ikke bare at køre sager uden grund. Altså jeg synes jeg har en dårlig ledelse men det er da kun en brøkdel af hvaddu beskriver.. lad dem endelig køre en sag. Og fuck da om I alle finder nyt job -det lader ikke til de tager jeres trivsel seriøst.. hvorfor skal i så tage ansvar for om det får årelange konsekvenser for firmaet?? Forlad den synkende skude hurtigtst muligt siger jeg bare.. men vær sikker på at det ikke kan opfattes som kollektiv opsigelse (snak med fagforeningen)

For os handler det rigtig meget om, at vi arbejder med mennesker, som på ingen måde kan klare sig selv, så hvis vi alle smutter, så har de ingen tilbage, som rigtig kender dem. Og de betyder bare virkelig meget for os.

Samtidig føler vi jo heller ikke at vi kan udføre vores jobs forsvarligt, når vi ikke bliver hørt og set, i det vi oplever.

Feks bare I denne weekend, er vi hele 2, der har 7 planlagte vagter I streg, hvor vi højest må have 6. Og ledelsen og vagtplanlæggeren er altså blevet gjort OBS på det, mange gange, og har valgt bare at vende det døve øre til.

Er heldigvis på arbejde med vores tr hele weekenden, og det første han gjorde i morges efter, at have tjekket op på om ledelsen havde reageret, var at sætte sig ned og sende en mail, til dem om at det simpelthen ikke er i orden, og at det forventes at de som minimum svare tilbage på mail, og at de skal løse problemet NU! 

Tror også bare at vi må stå sammen, og få sendt alle vores "klager" videre til Fagforeningen. Men puha de kommer da vist på overarbejde så

Anmeld Citér

18. juni 2022

Mariadle

Kære ts 

Det lyder som en rigtig træls situation at stå i, det er så vigtigt at man trives på sit arbejde og det lyder på ingen måde som om ledelsen håndterer de udfordringer der er. 
Jeg stod selv i en lignende situation, lidt mere drastisk, da der var flere ting der var helt kørt af sporet, men vi var flere der havde fagforeningen inde over. Vi fik simpelthen en til at komme ud og vi forklarede situationen og repræsentanten fra fagforeningen forklarede hvordan de/vi kunne køre en sag, forløb mv. 

Vi endte tilmed at klage til topledelsen, hvilket resulterede i en del fyringer og fratrædelsesaftaler til os der var gået aktivt ind i sagen, da vi ikke ville tilbage. Hellere inddrage fagforeningen før som siden. Forhåbentligt er det i vinder, at i får et bedre arbejdsmiljø og måske der bliver sat fokus på ledelsesstilen - og dermed sikrer jer bedre vilkår og trivsel. I har jo råbt ledelsen op mange gange, så det kan vel ikke komme bag på dem.

Anmeld Citér

18. juni 2022

Anonym

Anonym skriver:

For os handler det rigtig meget om, at vi arbejder med mennesker, som på ingen måde kan klare sig selv, så hvis vi alle smutter, så har de ingen tilbage, som rigtig kender dem. Og de betyder bare virkelig meget for os.

Samtidig føler vi jo heller ikke at vi kan udføre vores jobs forsvarligt, når vi ikke bliver hørt og set, i det vi oplever.

Feks bare I denne weekend, er vi hele 2, der har 7 planlagte vagter I streg, hvor vi højest må have 6. Og ledelsen og vagtplanlæggeren er altså blevet gjort OBS på det, mange gange, og har valgt bare at vende det døve øre til.

Er heldigvis på arbejde med vores tr hele weekenden, og det første han gjorde i morges efter, at have tjekket op på om ledelsen havde reageret, var at sætte sig ned og sende en mail, til dem om at det simpelthen ikke er i orden, og at det forventes at de som minimum svare tilbage på mail, og at de skal løse problemet NU! 

Tror også bare at vi må stå sammen, og få sendt alle vores "klager" videre til Fagforeningen. Men puha de kommer da vist på overarbejde så

Det er helt forståeligt -jeg arbejder selv med mennesker som er dybt afhængige af os personale. Men faktum er at man er der heller ikke for dem når man går ned med stress.. og når ledelsen er sådan der (og egentlig helt generelt) er der ingen leder der takker en for at give den en ekstra skalle og gå ned med stress.. og det er altså ens liv det handler om. Groft sagt: er I indstillet på at borgernes liv er mere værd end jeres eget og jeres familie? Hvis man arbejder under dårlig ledelse i tilstrækkelig lang tid risikerer man sit helbred på både kort og lang sigt.. hvem skal betale jeres regninger hvis I bliver uarbejdsdygtige? 

Desværre kan ledere være nogle kyniske skiderikker der lukrerer på at man føler et ansvar over for sine borgere.. og de udnytter det groft. Jeg har brugt meget tid på at indberette utilsigtede hændelser som skyldes travlhed + dokumentere i journaler når travlhed gjorde at vi ikke kunne udføre arbejdet ordentligt.

Anmeld Citér

18. juni 2022

Morfire

Profilbillede for Morfire

Har I kontaktet Arbejdstilsynet? Det ville jeg gøre (og har jeg gjort). Modsat fagforeningen har de faktisk ret store muligheder for at handle, hvis de går ind i det.

På mit arbejde kom de flere fange og lavede anonyme interviews med medarbejderne. Det resulterede i at vores leder fik en liste over, hvor han brød lovgivningen på vores område. Nogle punkter handlede bl.a. om psykiske arbejdsmiljø. Så fik han en deadline for hvornår det skulle være i orden, og ellers faldt der en bøde. Da ikke alt var i orden, skulle arbejdspladsen betale en bøde, men hvad “værre” var for ham fik han en ny deadline og en dobbelt så stor bøde i udsigt ved næste besøg var der orden i tingene, men ellers var der bare sat en ny deadline med en dobbelt så stor bøde som nr.2, og det var ikke små beløb vi snakker. De kom igen et år efter for at tjekke op på forholdene.

Anmeld Citér

18. juni 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er helt forståeligt -jeg arbejder selv med mennesker som er dybt afhængige af os personale. Men faktum er at man er der heller ikke for dem når man går ned med stress.. og når ledelsen er sådan der (og egentlig helt generelt) er der ingen leder der takker en for at give den en ekstra skalle og gå ned med stress.. og det er altså ens liv det handler om. Groft sagt: er I indstillet på at borgernes liv er mere værd end jeres eget og jeres familie? Hvis man arbejder under dårlig ledelse i tilstrækkelig lang tid risikerer man sit helbred på både kort og lang sigt.. hvem skal betale jeres regninger hvis I bliver uarbejdsdygtige? 

Desværre kan ledere være nogle kyniske skiderikker der lukrerer på at man føler et ansvar over for sine borgere.. og de udnytter det groft. Jeg har brugt meget tid på at indberette utilsigtede hændelser som skyldes travlhed + dokumentere i journaler når travlhed gjorde at vi ikke kunne udføre arbejdet ordentligt.

Nej der er nemlig ingen, der takker os, for at være totalhyper fleksible!! 

Jeg er nået dertil, at hvis ikke der er sket væsentlig forbedringer, efter sommer ferien, så søger jeg nye udfordringer!

Anmeld Citér

18. juni 2022

Anonym trådstarter

Morfire skriver:

Har I kontaktet Arbejdstilsynet? Det ville jeg gøre (og har jeg gjort). Modsat fagforeningen har de faktisk ret store muligheder for at handle, hvis de går ind i det.

På mit arbejde kom de flere fange og lavede anonyme interviews med medarbejderne. Det resulterede i at vores leder fik en liste over, hvor han brød lovgivningen på vores område. Nogle punkter handlede bl.a. om psykiske arbejdsmiljø. Så fik han en deadline for hvornår det skulle være i orden, og ellers faldt der en bøde. Da ikke alt var i orden, skulle arbejdspladsen betale en bøde, men hvad “værre” var for ham fik han en ny deadline og en dobbelt så stor bøde i udsigt ved næste besøg var der orden i tingene, men ellers var der bare sat en ny deadline med en dobbelt så stor bøde som nr.2, og det var ikke små beløb vi snakker. De kom igen et år efter for at tjekke op på forholdene.

Hvorfor har kontaktet dem? Og kan man bare gøre det, udenom  kommunen?

Anmeld Citér

19. juni 2022

Skouboe

Anonym skriver:

Hvorfor har kontaktet dem? Og kan man bare gøre det, udenom  kommunen?

Ja, du kan bare kontakte dem. De er tilsynsmyndighed for bl.a arbejdsmiljø, både det fysiske og det psykiske, og man kan altid ringe og få en snak med dem, også anonymt.

Som tilsynsmyndighed, er de ansvarlige for at holde øje med om virksomheden overholder lovgivningen på området, og de har nogle andre muligheder end fagforeningen.

www.at.dk

Anmeld Citér

19. juni 2022

Girafmor

Du får lige et link her:

https://at.dk/spoerg-at/klag-over-arbejdsmiljoeet/

Obs, du kan klage anonymt. Arbejdstilsynet er netop øverste myndighed, som har ret til at gå ind på alle arbejdspladser i Danmark, og sikre at de har styr på lovgivning som fx ikke at bryde loven om hvor mange fridøgn man skal have mv.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.