Putning 2,5 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.829 visninger
13 svar
3 synes godt om
21. maj 2022

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Hvordan putter I jeres børn på ca 2,5 år?

Min yngste er sååå længe om at falde i søvn. Jeg bruger for tiden 1,5-2 timer på at putte hende. 

Vores rutine starter med at tv'et slukkes kl 17:45, hvorefter der er stille leg og læsning med storesøster. Efter en halv time går vi ud og børster tænder og tisser af, og vi siger godnat til storesøster som læser lidt i sin seng inden hun lægger sig til at sove. Jeg går ind i soveværelset med lillesøster hvor hun får creme og massage på hele kroppen, mens vi hører lydbog (sov sødt af Carsten Sommerskov). Nattøj på og så lægger vi os ned. Og så starter showet! Hun karter rundt og kan slet ikke finde ro. Så vil hun sove i min seng, så i hendes egen (tremmeseng med 3 sider som sidder fast på min). Så vil hun holde på babsen, så vil hun ikke. Så skal jeg holde om hende, så lade være. Så vil hun have dyne på, så skal den af. Så skal hun tisse og så videre! Det fortsætter bare indtil hun lige pludselig går ud som et lys.

Jeg har prøvet både at putte tidligere og senere uden andet resultat. Jeg prøver at acceptere at hun bare er længe om at finde ro, selvom hun tydeligt er træt, men jeg bliver bare så frustreret fordi jeg selv er træt og trænger til ro. 

Hun sover ca en time til middag, hvor hun falder i søvn på 15 minutter.

Hvordan gør I? Har I mon det gyldne råd til nemmere putninger?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2022

Måskemor

Ved ikke om jeg har et gyldent råd, men kan da fortælle hvordan vi putter vores datter på 2,5.

Efter aftensmad er der nattøj og leg. Mellem 19 og 19.30 går vi i gang med at læse. Enten læser vi historie med storebror (hvis en voksen putter) ellers læser jeg eller far med hende. Bagefter slukkes lyset og vi siger godnat. Her kan hun nogle dage løbe ud af værelset et par gange, hvorefter hun følges tilbage. Andre dage råber hun efter os nogle gange hvor hun er tørstig eller vil have en anden sut. Hun falder i søvn inden for en time.

Vi har erfaring med, at det faktisk er sværere for hende at finde ro hvis vi sidder hos hende, eller hvis vi ligger med hende i vores seng. 

ift. din situation kunne det lyde til, at hun måske kommer for tidligt i seng, og at hun måske bliver forstyrret af, at du er hos hende til hun sover?

Anmeld Citér

21. maj 2022

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Måskemor skriver:

Ved ikke om jeg har et gyldent råd, men kan da fortælle hvordan vi putter vores datter på 2,5.

Efter aftensmad er der nattøj og leg. Mellem 19 og 19.30 går vi i gang med at læse. Enten læser vi historie med storebror (hvis en voksen putter) ellers læser jeg eller far med hende. Bagefter slukkes lyset og vi siger godnat. Her kan hun nogle dage løbe ud af værelset et par gange, hvorefter hun følges tilbage. Andre dage råber hun efter os nogle gange hvor hun er tørstig eller vil have en anden sut. Hun falder i søvn inden for en time.

Vi har erfaring med, at det faktisk er sværere for hende at finde ro hvis vi sidder hos hende, eller hvis vi ligger med hende i vores seng. 

ift. din situation kunne det lyde til, at hun måske kommer for tidligt i seng, og at hun måske bliver forstyrret af, at du er hos hende til hun sover?

Det ændrer som sagt ikke noget at putte hende senere. Så sover hun bare det senere. Har prøvet først at putte hende kl 19, men så sover hun bare først kl 21. Og der plejer at at gå i seng, så det duer slet ikke. Desuden er hun tydeligt træt når vi putter. Hun gaber og gnider øjne allerede inden vi går ud og børster tænder.

Hvis jeg går fra hende begynder hun at græde panisk indtil jeg er hos hende igen, jeg har nemlig også selv tænkt om det forstyrrede hende at jeg var hos hende.

Anmeld Citér

21. maj 2022

Mrs.

Tv’et slukket efter aftensmaden, og så kl 18.20 igang med tandbørstning, nattøj mm. Før hvis han skulle i bad. 
18.45 skulle han ligge i sin seng (eget værelse tremmeseng med 3 sider). 
Der blev læst en godnathistorie, kys og kram og godnat, og så blev lyset slukket og det var det.. 

han havde perioder hvor han stod op og så var der det ene og det andet.. men har altid bare fulgt ham i seng igen, puttet ham og sagt godnat igen. 

og så har vi altid haft en aftale der lyder: 

“du må være vågen helt til du skal i seng” 

betingelsen for den aftale er ingen brok eller ballade når man så skal i seng. På den måde har vi aldrig haft en diskussion om tidspunkt mm, heller ikke nu hvor han er blevet større.

Anmeld Citér

21. maj 2022

Måskemor

MamaGulloev skriver:

Det ændrer som sagt ikke noget at putte hende senere. Så sover hun bare det senere. Har prøvet først at putte hende kl 19, men så sover hun bare først kl 21. Og der plejer at at gå i seng, så det duer slet ikke. Desuden er hun tydeligt træt når vi putter. Hun gaber og gnider øjne allerede inden vi går ud og børster tænder.

Hvis jeg går fra hende begynder hun at græde panisk indtil jeg er hos hende igen, jeg har nemlig også selv tænkt om det forstyrrede hende at jeg var hos hende.

Okay, det havde jeg lige overset.

Ift. at være hos hende, så har begge vores børn også haft perioder i den alder hvor vi helst skulle være hos dem. Vi har gjort det, at fx har sat os på den anden side af sengen (eller et sted på værelset hvor man er ude af syne) og sagt, at vi sad der. Så kunne vi hurtigt komme til hende hvis hun blev ked af det eller berolige hende med ord. Da hun var vant til det rykkede vi ud på gangen foran hendes dør. Synes relativt hurtigt, at hun blev tryg i, at vi sad andre steder og selvfølgelig kom vi med det samme hvis hun blev ked af det. Nu kan vi faktisk gå i stuen når hun lige har bedt om nye sutter, ekstra krammer mv.

Anmeld Citér

21. maj 2022

AnoMor

MamaGulloev skriver:

Hvordan putter I jeres børn på ca 2,5 år?

Min yngste er sååå længe om at falde i søvn. Jeg bruger for tiden 1,5-2 timer på at putte hende. 

Vores rutine starter med at tv'et slukkes kl 17:45, hvorefter der er stille leg og læsning med storesøster. Efter en halv time går vi ud og børster tænder og tisser af, og vi siger godnat til storesøster som læser lidt i sin seng inden hun lægger sig til at sove. Jeg går ind i soveværelset med lillesøster hvor hun får creme og massage på hele kroppen, mens vi hører lydbog (sov sødt af Carsten Sommerskov). Nattøj på og så lægger vi os ned. Og så starter showet! Hun karter rundt og kan slet ikke finde ro. Så vil hun sove i min seng, så i hendes egen (tremmeseng med 3 sider som sidder fast på min). Så vil hun holde på babsen, så vil hun ikke. Så skal jeg holde om hende, så lade være. Så vil hun have dyne på, så skal den af. Så skal hun tisse og så videre! Det fortsætter bare indtil hun lige pludselig går ud som et lys.

Jeg har prøvet både at putte tidligere og senere uden andet resultat. Jeg prøver at acceptere at hun bare er længe om at finde ro, selvom hun tydeligt er træt, men jeg bliver bare så frustreret fordi jeg selv er træt og trænger til ro. 

Hun sover ca en time til middag, hvor hun falder i søvn på 15 minutter.

Hvordan gør I? Har I mon det gyldne råd til nemmere putninger?

Jeg fjernede min søns middagslur i den alder. Netop fordi han var timer om at falde i søvn om aftenen. Så snart middagsluren blev fjernet, så sov han i løbet af 10-15 min om aftenen.

havde en kamp med vuggestuen omkring middagsluren i lang tid 

Anmeld Citér

21. maj 2022

My1234

Herhjemme gør det hverken til eller fra, hvornår tv’et er tændt.

Efter aftensmad bades der, så kommer nattøj på, der leges og når kl er 19, starter putningen. 

Læse bog og mosle vildt på værelset med lyset tændt. Hvis ikke vi mosler vildt inden sengetid, så er det sidste krudt sjældent brændt af. 

Spise bolle.

Børste tænder. 

Lyset slukkes. 
Bliver puttet i sengen. 
Mor eller far sidder på en stol ved døren (den startede med at være ved sengen, og planen er at den snart skal flyttes ud af rummet.)

Det tager ca 20-30 min nu. For et halvt år siden tog det 1 time og før det op til 2,5 time

Vi har ingen gråd under putningen

Anmeld Citér

21. maj 2022

Soonmom

Efter aftensmaden er det nattøj på og klar til seng dereftrr "rolig leg" dvs man kan sidde og bygge et eller andet, læse i bøger, eller andet roligt. Ikke løben rundt.

Når klokken er 19 siger jeg godnat og sov godt..

Hun falder for det meste i søvn med det samme, ellers ligger hun og snakke i ca 30 min og så sover hun. .(vi kan i øvrigt ikke mærke videre forskel på om hun har sovet lur/falder i søvn på sofaen om eftermiddagen eller bare været vågen 

Ville nødigt sidde inde hos hende, da min erfaring er at så tager en putning dobbelt så lang tid og så er min erfaring også at en god putning skal være så simpel så muligt, så hvis det er en hel seance med massage, historie, sang osv så går det op i hat og briller og er med til at avancere noget som burde være simpelt 

Anmeld Citér

21. maj 2022

Soonmom

AnoMor skriver:

Jeg fjernede min søns middagslur i den alder. Netop fordi han var timer om at falde i søvn om aftenen. Så snart middagsluren blev fjernet, så sov han i løbet af 10-15 min om aftenen.

havde en kamp med vuggestuen omkring middagsluren i lang tid 

Men hvis et barn falder i søvn på max 15 min. Så synes jeg bestemt ikke det lyder som om barnet er klar til at droppe luren, nok nærmere et barn som løber om hjørner med sine forældre

Generelt hvis vuggestuen stiller sig imod er det jo ikke for at genere forældrene, men fordi barnet reelt har brug for luren for at kunne fungere 

Anmeld Citér

21. maj 2022

AnoMor

Soonmom skriver:

Men hvis et barn falder i søvn på max 15 min. Så synes jeg bestemt ikke det lyder som om barnet er klar til at droppe luren, nok nærmere et barn som løber om hjørner med sine forældre

Generelt hvis vuggestuen stiller sig imod er det jo ikke for at genere forældrene, men fordi barnet reelt har brug for luren for at kunne fungere 

Jeg kan ikk tale for andre forældre og deres børn. Men jeg kan sige hvordan det var hos os. 

og da min søn var 2,5. Der sov han ikke middagslur i weekenderne. Og han sov på 10-15 min om aftenen. Mandag i vuggestuen kunne de aldrig på ham til st falde i søvn til lur. Netop fordi han var udhvilet fra om natten. De tvang ham derimod til det og de kæmpede i 1-1,5 på at han faldt i søvn. Resten af ugen kæmpede vi så med at han ikke sov om aftenen og han sov om dagen. Netop fordi han ikk fik sin søvn om natten. Så det ikk underligt han var træt til middag. Så snart vi ramte weekenden igen og vi fjernede middagsluren. Så kørte det hele som det skulle. Ingen træthed om dagen. Men sov godt igennem om natten. 

Så her var der ikke tale om et barn der løb om hjørner med nogen. Men et barn der vitterlig ikke havde brug for at sove til middag. 
Og vuggestuens direkte grund til ikk at fjerne luren var ordret “så er han det eneste barn der er vågen når alle andre sover” 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.