Anonym skriver:
Tak for svar alle. I ved ikke hvor rørt, jeg bliver af jeres beskeder. Jeg har været så bange for, om der er noget galt. Jeg prøver at træne med ham hver dag. Han forstår alt, men svarer med få ord. Har I nogen ideer til, hvordan jeg kan styrke hans sprog? Kærlighed herfra til jer alle 
Min dreng er 3,5 år, og er ikke alderssvarende i sin sproglige udvikling.
Han har fået dræn flere gange, og fået klippet tungebånd flere gange, senest da han var 2,10 år. Han er blevet fulgt af PPR siden han var 1 år, og har derfor løbende været vurderet af fagpersonale, hvor vi også har haft en tale-høre konsulent ind over.
Hun sagde, at vi skulle starte med at pludre med ham, fordi pludren er grundstenene til sprog. Derudover skulle vi synge utrolig meget, og have tålmodighed. Dvs. Vente på at han “får talt færdigt” selv om det var volapyk, og så svare ham, og lade ham svare igen, så man også øver at vente på tur i en samtale. Derudover skulle vi tale langsomt og tydeligt, og give valgmuligheder: “Du er tørstig. Vil du be om vand eller mælk?”, gerne understøttet af at pege på den eksakte ting f.eks mælk, så han lærte at koble tingene sammen.
Han går i specialbørnehave af andre årsager (formodet adhd), men i den forbindelse har de en talepædagog tilknyttet ham.
Vi har fået råd om at møde ham der hvor han er i sit sprog. Ikke have for store forventninger, for han KAN ikke møde forventningerne der hvor vi havde dem. Sænk barren.
Han har gået i børnehaven siden december, og har haft timer med talepædagogen ugentligt, og vi ser en gigantisk udvikling. Pludselig er der reelle sætninger på 4-5 ord. Det hænger nok også sammen med brugen af piktogrammer, så vi undgår den værste frustration, fordi der kommer billede på, så han kan se “tingen” og høre ordet.
Det fungerer virkelig godt.