Verbal dyspraksi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.741 visninger
14 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. maj 2022

Anonym trådstarter

Hej. 
Er der nogen, som har børn med verbal dyspraksi, og som vil dele med mig, om barnet på sigt når en normal sproglig forståelse? Og hvad man evt som forældre selv kan gøre?

Min søn på 2,5 år spiser alle ord og har ikke en ren udtalelse. Når han gentager ord efter os, lyder det helt anderledes og uforståeligt. Fx siger han til gulerødder “guro”, rugbrød “ubød”, sut “ut”. Desuden laver han max to ord i en sætning. Derudover har jeg bemærket, at han gerne vil lege med børn, men da han ikke kan udtrykke sig, så gider de ikke. PJeg har bedt vuggestuen om et møde, da jeg ikke forstår, at man ikke indleder en undersøgelse af ham og evt en talepædagog. Jeg er så ked af det og frustreret over, at hans sprogligt er så bagud. Han fik i øvrigt dræn i øret i marts, så jeg tænker, at såfremt det tidligere var hørelsen, som hæmmede hans sproglige udvikling, så burde den vel nu være forbedret i og med, at han kan høre?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2022

Måskemor

Altså, er han diagnosticeret med verbal dyspraksi, eller er han bagud sprogligt, måske grundet problemer med ørene. Der er ret stor forskel. Verbal dyspraksi er en neurologisk medfødt taleforstyrrelse som diagnosticeres ved specialister.

Anmeld Citér

21. maj 2022

Anonym trådstarter

Tak for svar. Det er faktisk min veninde, som mener, at han er det. Hun er talepædagog. Men vi har ingen diagnose pt. Men hvis han bare er ørebarn, kan man så godt spise ordene og ikke sige mere end to ord af gangen? 

Anmeld Citér

21. maj 2022

Anonym

Min søn havde absolut intet sprog i den alder. Fik faktisk først et forståelig sprog som ca 4 årig. Altså han kunne ikke sige "mor" da han startede i børnehaven. I dag er han 5 år, og over gennemsnittet i ordforråd og forståelse. Han har fået lagt dræn rigtig mange, men det har ikke været det som har hjulpet ham, men intensiv træning i hjemmet. Derudover har han også motoriske vanskeligheder, og inden vi fik diagnose på ham, troede jeg han både havde verbal og motorisk dyspraksi. Men PPR og de fysioterapeuter og ergoterapeuter der har trænet ham på ugentlig basis siger at det virkelig skal være slemt før de mistænker dyspraksi.  

Jeg ved ikke om du kan bruge det her skriv til noget. Jeg skal ikke kunne sige det er dyspraksi, men jeg kan i hvert fald sige at det ikke er sikkert det er det. Min søn mødte først talepædagogen da han gik i børnehave, selvom han intet sprog havde i dagpleje. 

Anmeld Citér

21. maj 2022

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hej. 
Er der nogen, som har børn med verbal dyspraksi, og som vil dele med mig, om barnet på sigt når en normal sproglig forståelse? Og hvad man evt som forældre selv kan gøre?

Min søn på 2,5 år spiser alle ord og har ikke en ren udtalelse. Når han gentager ord efter os, lyder det helt anderledes og uforståeligt. Fx siger han til gulerødder “guro”, rugbrød “ubød”, sut “ut”. Desuden laver han max to ord i en sætning. Derudover har jeg bemærket, at han gerne vil lege med børn, men da han ikke kan udtrykke sig, så gider de ikke. PJeg har bedt vuggestuen om et møde, da jeg ikke forstår, at man ikke indleder en undersøgelse af ham og evt en talepædagog. Jeg er så ked af det og frustreret over, at hans sprogligt er så bagud. Han fik i øvrigt dræn i øret i marts, så jeg tænker, at såfremt det tidligere var hørelsen, som hæmmede hans sproglige udvikling, så burde den vel nu være forbedret i og med, at han kan høre?



Altså min pige på 2½ siger "Grullulod" i stedet for gulerod og "ugrød" i stedet for rugbrød. Strømpe bliver til "bolle", brød til "grød" og smør til "mør".

Hun er en anelse bagud sprogligt, men indenfor normalen. I vuggestuen er de begyndt at have hende med til dialogisk læsning en gang om ugen, og de har derudover anbefalet at vi herhjemme læser, synger og snakker i normale sætninger til hende. - Altså ikke baby/småbørns sprog. Og der er sket rigtig meget med hendes sprog det sidste halve år. Hun er for nyligt begyndt at lave sætninger på 4-5 ord, selvom rækkefølgen nogle gange er lidt sjov. F.eks. "Mor bukser på ikke"

Anmeld Citér

21. maj 2022

Anonym trådstarter

Tak for svar alle. I ved ikke hvor rørt, jeg bliver af jeres beskeder. Jeg har været så bange for, om der er noget galt. Jeg prøver at træne med ham hver dag. Han forstår alt, men svarer med få ord. Har I nogen ideer til, hvordan jeg kan styrke hans sprog? Kærlighed herfra til jer alle

Anmeld Citér

21. maj 2022

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

Tak for svar alle. I ved ikke hvor rørt, jeg bliver af jeres beskeder. Jeg har været så bange for, om der er noget galt. Jeg prøver at træne med ham hver dag. Han forstår alt, men svarer med få ord. Har I nogen ideer til, hvordan jeg kan styrke hans sprog? Kærlighed herfra til jer alle



Min dreng er 3,5 år, og er ikke alderssvarende i sin sproglige udvikling.
Han har fået dræn flere gange, og fået klippet tungebånd flere gange, senest da han var 2,10 år. Han er blevet fulgt af PPR siden han var 1 år, og har derfor løbende været vurderet af fagpersonale, hvor vi også har haft en tale-høre konsulent ind over.

Hun sagde, at vi skulle starte med at pludre med ham, fordi pludren er grundstenene til sprog. Derudover skulle vi synge utrolig meget, og have tålmodighed. Dvs. Vente på at han “får talt færdigt” selv om det var volapyk, og så svare ham, og lade ham svare igen, så man også øver at vente på tur i en samtale. Derudover skulle vi tale langsomt og tydeligt, og give valgmuligheder: “Du er tørstig. Vil du be om vand eller mælk?”, gerne understøttet af at pege på den eksakte ting f.eks mælk, så han lærte at koble tingene sammen.


Han går i specialbørnehave af andre årsager (formodet adhd), men i den forbindelse har de en talepædagog tilknyttet ham. 
Vi har fået råd om at møde ham der hvor han er i sit sprog. Ikke have for store forventninger, for han KAN ikke møde forventningerne der hvor vi havde dem. Sænk barren. 

Han har gået i børnehaven siden december, og har haft timer med talepædagogen ugentligt, og vi ser en gigantisk udvikling. Pludselig er der reelle sætninger på 4-5 ord. Det hænger nok  også sammen med brugen af piktogrammer, så vi undgår den værste frustration, fordi der kommer billede på, så han kan se “tingen” og høre ordet.
Det fungerer virkelig godt.

Anmeld Citér

21. maj 2022

Anonym

Jeg kender en dreng med Verbal dyspraksi. 

Det lyder slet ikke som tilfældet hos jer. Ikke engang tæt på.

Verbal dyspraksi er en kompleks diagnose og det er yderst sjældent at det forekommer.

 

Anmeld Citér

21. maj 2022

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Hej. 
Er der nogen, som har børn med verbal dyspraksi, og som vil dele med mig, om barnet på sigt når en normal sproglig forståelse? Og hvad man evt som forældre selv kan gøre?

Min søn på 2,5 år spiser alle ord og har ikke en ren udtalelse. Når han gentager ord efter os, lyder det helt anderledes og uforståeligt. Fx siger han til gulerødder “guro”, rugbrød “ubød”, sut “ut”. Desuden laver han max to ord i en sætning. Derudover har jeg bemærket, at han gerne vil lege med børn, men da han ikke kan udtrykke sig, så gider de ikke. PJeg har bedt vuggestuen om et møde, da jeg ikke forstår, at man ikke indleder en undersøgelse af ham og evt en talepædagog. Jeg er så ked af det og frustreret over, at hans sprogligt er så bagud. Han fik i øvrigt dræn i øret i marts, så jeg tænker, at såfremt det tidligere var hørelsen, som hæmmede hans sproglige udvikling, så burde den vel nu være forbedret i og med, at han kan høre?



de eksempler du nævner tænker jeg ikke er langt fra ordenes korrekte udtale. For at der skal være tale om dyspraksi skal ord og lyde udtales forskelligt fra gang til gang som netop gør det svært at forstå. 
dit barn lyder ikke til at udtale ordene forskelligt fra gang til gang, men bare ikke helt korrekt.
Så det lyder til at han bare skal have lidt ekstra fokus i institution og derhjemme. Dialogisk læsning er rigtig godt, derudover så husk at gentage det han siger, men med korrekt udtale. Men husk ikke at rette på ham. 
Han er nået langt når han har sprogforståelsen - udtalen kan der arbejdes med. 
den bedste måde at lære på er via leg, så leg det I kan med ham og put en masse sprog på. 
Han skal nok komme efter det, men er Du bekymret så synes jeg du skal bede pædagogerne om at lave en henvisning til en talepædagog. Viser det sig at der ikke er noget, så får du sikkert god vejledning til hvordan du kan hjælpe ham på vej.

men vær Opmærksom på at ventetiden hos talepædagoger er lang, desværre.

 

Anmeld Citér

21. maj 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ

Som pædagog med masse af erfaring i sprog vil jeg ikke TRÆNE med ham! Men LEGE lege med ham. Træning kan blokere dem fuldstændig for modtagelse. Leg istedet sammen med ham og “speak” indover ham. “Ja, jeg kan se du kommer med traktoren” “traktoren kører langsomt hva” “se traktoren er grøn” - lad han lytte til dig uden du forventer noget af ham igen. Du kan nok se, at mit fokusord her er traktor - sådan kan du lege tingene ind. Også hvis I tumler osv.. fortæl hvad du kan se han føler: øj, du blev bange, åh du griner - du synes det er sjovt… osv. osv. 

håber det giver mening og at du kan bruge mit råd til noget

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.