Hej alle,
Det her er super kompliceret, og jeg håber, at nogen har overskud til at læse det og komme med råd.
Min far fandt sammen med min stedmor, lad os kalde hende Lisa, da jeg var 9-10 år gammel. Lige i starten var det okay, men ret hurtigt gik det ned af bakke. Lisa behandlede mig dårligere, jo ældre jeg blev. Hun trykkede på alle knapperne, der gjorde mig ked eller vred, og så brugte hun de følelser mod mig og sagde, jeg overreagerede eller var ustabil. Min far gik med på den.
Jeg fik ofte slem skæld ud over småting, men hendes måde at reagere på, var at ignorere mig 100% i dagevis, vitterligt opføre sig som om jeg var luft, og så til sidst eksplodere på mig. Det kunne fx være fordi, at jeg havde glemt at tørre spisebordet af efter morgenmad, hvilket hun mente jeg glemte med vilje, fordi jeg var en forkælet møgunge.
Én gang glemte jeg at slukke min radiator om morgenen, det var uheldigt, for den var skruet højt op. Min far overfusede mig pr SMS. Jeg undskyldte inderligt, skrev det var en fejl, og min far skrev, at jeg skulle holde op med at være en dramaqueen og have ondt af mig selv, så kunne jeg betale deres fucking regninger "din forkælede møgunge". Over en fejltagelse.
Mit nervesystem var på overarbejde, hver gang jeg var der. Jeg var bange for, hvad jeg havde gjort forkert denne gang. Hvornår jeg ville få skæld ud igen. De fortalte mig begge hele tiden hvad jeg følte - hvis jeg prøvede at forklare, hvordan jeg egentlig havde det, skar de mig af. De gjorde det klart, at de synes jeg overreagerede generelt. De erkendte aldrig egen rolle.
Det endte med, at de smed mig ud. De synes, jeg var et problembarn uden respekt. De havde aftalt med min mor, at hun ikke måtte tage mig ind, men det gjorde hun så selvfølgelig, min mor og jeg har altid været tætte. Så kom hjem fra fritidsjob, og så havde de smidt alle mine ting i flyttekasser. Det var enormt traumatisk. Derudover skændes de også ofte voldsomt med hinanden foran min søster og jeg.
Der var en årrække hvor vi ikke rigtig havde kontakt, men så har vi fået det lidt igen, og i dag har vi et almindeligt høfligt forhold. Jeg har forsøgt at redde fortiden ud flere gange, men de vender det hele tiden imod mig. Lisa had sagt, at hende og min far jo holdt op med at skændes sø meget efter jeg flyttede (ergo, deres problemer var min skyld), og de har sagt, at jeg gjorde livet surt for alle omkring mig.
Meanwhile havde jeg tætte familiebånd med resten af min familie, som alle opfattede mig som en sød, høflig og ordentlig ung kvinde. Jeg har aldrig været rebelsk, nærmere bange for at lave fejl. Jeg erkender, at jeg emotionelt havde det svært, men det var jo pga det miljø, jeg levede i.
Arrene var min opvækst bærer jeg stadig. Jeg er pleaser, jeg er bange for at sætte grænser, bange for folk bliver sur på mig. Jeg fornemmer dårlige stemninger på et splitsekund og går i fight or flight mode.
I starten af dette år skrev min far, at Lisa og ham havde store problemer, og hun var ved at gå fra ham. Hun gav ham den kolde skulder, de havde haft mange problemer. Jeg lyttede, var der, var neutral og sagde intet dårligt om hende. De fandt så ud af det, og straks ringede han belærende og sagde, at nu skulle jeg jo behandle Lisa ordentligt, selvom han havde fortalt mig de ting (der var ingen indikation på jeg ville behandle hende dårligt, jeg er altid venlig og høflig).
For et par uger siden skete det igen. Han skrev, at hun havde givet ham skilsmissepapirer, nu vsr det slut. Han var ulykkelig, uden et sted at bo, bange for økonomien. Jeg smed alt, inviterede ham herhjem at bo i en periode, selvom vi har knap med plads og penge, lyttede og var der. Havde en lang snak med ham, hvor han fortalte om lede ting hun havde sagt, og sagde han tænkte om det egentlig var et giftigt forhold osv. Jeg prøvede at være diplomatisk, gav dog udtryk for, at jeg selv jo havde haft nogle svære oplevelser med hende i fortiden, hvorfor jeg kunne forestille mig, det var svært.
Få dage senere skete det igen. Nu havde de fundet ud af det. Han ringede. "Nu skal du lige huske hvad jeg sagde om ikke at bære nag mod Lisa!", sagde han med en belærende tone, som var jeg et lille barn.
Jeg kan mærke, at jeg har nået smertegrænsen nu. Al den smerte forvoldt i min opvækst, som de stadig fastholder er min skyld. To gange følelsesmæssigt cirkus, hvor jeg har åbnet mit hjerte og været villig Til at åbne mit hjem for min far, hvorefter han taler til mig respektløst og dikterer, hvad jeg må gøre og føle, fordi de nu har fundet ud af det igen. Han bliver ved at behandle mig som en 15-årig teenager, men jeg er 33, gift, børn, veluddannet.
Jeg får ikke noget positivt ud af denne relation. I forvejen ses vi ikke ret ofte, typisk ifm fødselsdage og til højtider. Men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Hvis jeg vælger at sige fra og sætte en grænse, så ved jeg, at jeg får det hele smidt tilbage i hovedet igen, så det hele bare er min skyld. Og hvis jeg vælger at afbryde relationen, så mister mine børn relationen til deres farfar, uagtet relationen i forvejen er begrænset.
Jeg traf bare for længe siden et valg om, at mennesker, der giver negativ energi og ikke respekterer mig, ikke har plads i mit liv. Men gælder det også min egen far? Han døjer med angst og depression, så jeg er også bange for at prikke til noget der..
Håber i kan hjælpe, det er sårbart, når det er familie, og har brug for råd fra nogen, hvis egne følelser ikke er involveret her.