Kontakte tandlæge, hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.394 visninger
22 svar
11 synes godt om
22. april 2022

AnoMor

Min søn er 6 år (fylder 7 til august). Han var fået en voksentand bag hans mælketand. Den er vokset næsten helt frem og er vokset sidelæns op hvis man kan sige det sådan. Men hans mælketand er på ingen måde løs endnu. 

hvornår ville i kontakte tandlæge ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2022

Agma

Profilbillede for Agma

Det tror jeg at jeg ville gøre på mandag men jeg ved intet om tænder. Men jeg ville være nervøs for om den blivende tand endte med en forkert placering. De kan jo bare sige i telefonen hvis det er helt normalt.

Anmeld Citér

22. april 2022

Tredjebarn

Profilbillede for Tredjebarn

Hos min søn var begge de forreste tænder i undermunden vokset frem bag mælketænderne. Vi aftalte at vente 6 mdr med tandlægen. Kontaktede dem dog lidt før, da det blev svært at børste ordentligt mellem mælketænderne og de nye bagved. Han klagede også over at det var svært at bide i mad. Fik revet mælketænderne ud, og de nye kom frem på plads på et par uger.

Anmeld Citér

22. april 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det samme skete for vores med de midterste tænder i undermunden. Der gik flere måneder før mælketænderne røg. Men det hele rettede sig utroligt hurtigt efterfølgende. Men vi rådførte os også med tandlægen bare lige for at være sikre. 

Anmeld Citér

22. april 2022

L1232

Profilbillede for L1232

Hejsa, jeg tænker det er hans 6 års voksentand som er frembrudt. Hvilken mælketand tænker du på? 
hilsen en tanddame

Anmeld Citér

22. april 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
L1232 skriver:

Hejsa, jeg tænker det er hans 6 års voksentand som er frembrudt. Hvilken mælketand tænker du på? 
hilsen en tanddame

Jeg tror hun mener at én af fortænderne er vokset frem bag mælketænderne.

Ts: hvis det er i undermunden er det ikke så stort et problem, men det kan være svært at holde den nye tand ren. De vil sikkert gerne se på det. Måske får I at vide at han skal rokke med den noget tid og se om den ikke kommer ud? Det er også synd at skulle trække ham igennem en tandudtrækning, det er jo ikke alle små børn der kan samarbejde til det. Når først mælketanden er ude, skal den nye tand nok rette sig selv. 

Hvis det er i overmunden og den nye tand kommer inde i ganen er det vigtigere at få den ud, da det kan have betydning for tandstillingen.

Men ring og hør hvad tandplejen siger

Anmeld Citér

22. april 2022

Mrs.

Ville kontakte tandlægen mandag og spørge. 
mange tandlæger har man mulighed for at sende et billede til hvor de så kan vurdere det

håber det løser sig

Anmeld Citér

22. april 2022

AnoMor

L1232 skriver:

hilsen en tanddame

Det er nemlig hans 6 års voksentand der er brudt frem.  

Voksentanden sidder mellem de to tænder jeg har sat pil mod. Bare på bagsiden. Og begge mælketænder er helt faste 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

22. april 2022

AnoMor

Lillehjerte skriver:

Jeg tror hun mener at én af fortænderne er vokset frem bag mælketænderne.

Ts: hvis det er i undermunden er det ikke så stort et problem, men det kan være svært at holde den nye tand ren. De vil sikkert gerne se på det. Måske får I at vide at han skal rokke med den noget tid og se om den ikke kommer ud? Det er også synd at skulle trække ham igennem en tandudtrækning, det er jo ikke alle små børn der kan samarbejde til det. Når først mælketanden er ude, skal den nye tand nok rette sig selv. 

Hvis det er i overmunden og den nye tand kommer inde i ganen er det vigtigere at få den ud, da det kan have betydning for tandstillingen.

Men ring og hør hvad tandplejen siger

Det er i undermunden ja. Det er meget betryggende at høre hvad i har af erfaringer med det  

men giver lige tandlægen et ring på mandag og høre om de vil se ham eller om vi skal afvente. Mælketænderne er helt faste endnu. Så man ksn ikk rokke i dem.

Anmeld Citér

23. april 2022

AnoMor

Fik taget et billede af hvordan den sidder

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.