Bliver det altid sværere med alderen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. april 2022

Kastanje

Du vil altid kunne finde den kvinde der er blevet gravid i første hug som 43 årlig, eller rygeren der bliver 98 år. - sandsynligheden for at man selv er den ene person er bare ret lille.

Ifht. fertilitet (sandsynligheden for graviditet ved aktiv sexliv pr måned), så  ser statistisk sådan her ud: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/graviditet/graviditet-foedsel-barsel/foer-graviditet/til-dig-der-planlaegger-at-blive-gravid/

Da du var 25 år var sandsynligheden pr. måned ca. 24 pct. - dvs. hvis 100 25 årlige kvinder forsøger at blive gravide,  vil 24 af dem være gravide efter første måned. Det er derfor fertilitetslægerne allerede efter 6 mnd. rynker lidt panden, hvis man ikke er blevet gravid i den alder.

Ved 34 år er den generelle sandsynlighed faldet til 14 pct. ca. pr. måned. Dvs. her er det 14 kvinder ud af 100 der er gravide efter en måned. 

Forskellen på 34 og 25 år:  Det svarer til, at der står nitte på 86 lodder pr måned i stedet for 76 - eller at der er 14 vinderloddee i stedet for 24. Men der er stadigvæk en god sandsynlighed … det er jo pr. måned.

Håber det giver mening

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2022

Anonym

Kastanje skriver:

Du vil altid kunne finde den kvinde der er blevet gravid i første hug som 43 årlig, eller rygeren der bliver 98 år. - sandsynligheden for at man selv er den ene person er bare ret lille.

Ifht. fertilitet (sandsynligheden for graviditet ved aktiv sexliv pr måned), så  ser statistisk sådan her ud: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/graviditet/graviditet-foedsel-barsel/foer-graviditet/til-dig-der-planlaegger-at-blive-gravid/

Da du var 25 år var sandsynligheden pr. måned ca. 24 pct. - dvs. hvis 100 25 årlige kvinder forsøger at blive gravide,  vil 24 af dem være gravide efter første måned. Det er derfor fertilitetslægerne allerede efter 6 mnd. rynker lidt panden, hvis man ikke er blevet gravid i den alder.

Ved 34 år er den generelle sandsynlighed faldet til 14 pct. ca. pr. måned. Dvs. her er det 14 kvinder ud af 100 der er gravide efter en måned. 

Forskellen på 34 og 25 år:  Det svarer til, at der står nitte på 86 lodder pr måned i stedet for 76 - eller at der er 14 vinderloddee i stedet for 24. Men der er stadigvæk en god sandsynlighed … det er jo pr. måned.

Håber det giver mening

Immervæk er der mange kvinder over 40, der bliver gravide naturligt. Jeg var 39 og min mand 47 og det skete i første forsøg. Mange mænd har dårlig sædkvalitet. Det spiller vel også ind i statistikken over "ældre" kvinder der ikke opnår graviditet?

Anmeld Citér

11. april 2022

Anonym

Immervæk er der mange kvinder over 40, der bliver gravide naturligt. Jeg var 39 og min mand 47 og det skete i første forsøg. Mange mænd har dårlig sædkvalitet. Det spiller vel også ind i statistikken over "ældre" kvinder der ikke opnår graviditet?

Selvfølgelig tæller det med - men generelt var din sandsynlighed for graviditet da du var 25 bedre. TS spørger om det bliver sværere med alderen … og ja statistisk set (hvor man sammenligner en masse kvinder) bliver det markant sværere efter 39 år. Jeg mener sandsynligheden for naturlig graviditet ved 43-44 er 2-4 pct. 

Mænds fertilitet falder slet ikke på samme måde.

Anmeld Citér

11. april 2022

Anonym trådstarter

Jeg skulle måske ha formuleret mig anderledes.

Jeg er godt klar over at chancerne falder med alderen.

Men med 4 graviditeter der alle er kommet i første forsøg er jeg spændt på om det er det samme denne gang eller om vi skal bruge længere tid

Anmeld Citér

11. april 2022

Kastanje

Anonym skriver:

Men med 4 graviditeter der alle er kommet i første forsøg er jeg spændt på om det er det samme denne gang eller om vi skal bruge længere tid

Jeg vil umiddelbart tro at det bliver let for jer. Du er kun 34 og har tidligere haft let ved at blive gravid. 

Anmeld Citér

17. april 2022

M4U

Vi er lige gået i gang med baby nr 3 herhjemme. Jeg er 34 og kæredten er 42. Jeg har været gravid 4 gange og hver gang er jeg blevet gravid første gang kæresten er kommet i mig. 

Sidst jeg var gravid er 4 år siden og jeg er begyndt at tænke på om det bliver sværere denne gang. Vi er jo trods alt blevet ældre og min mens har det sidste års tid været uregelmæssig - dog kan jeg mærke min æl

Jeg er 42… og har haft mange sa”er. En i uge 9 en i uge 11. Resten ret hurtigt heldigvis. 
har haft den holdning det må ske naturligt. Det tog så også et par år. Vores søn er 2 1/2 prøvede fra han var ca. 6 måneder… dog har jeg kun en æggeleder og er ikke langt endnu så vi må se.

har to store på 11 og 15. Dem blev jeg med den første gravid efter et år (var stopper på p piller) med den på 11 med det samme.

Anmeld Citér

17. april 2022

Anonym

Jeg blev gravid som 41 år med min mand på 48 år. Vi blev gravide planlagt, efter et’ samleje ����‍♀️����

Anmeld Citér

18. april 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Men hvad er det, du ønsker svar på helt præcist? Ingen kan jo vide, om det lige nøjagtigt for jer går hurtigt eller lidt langsommere end før. Der er eksempler på begge dele, også i tråden her, men om I får gevinst nu eller om et halvt år kan kun tiden vise. 

Anmeld Citér

18. april 2022

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Men hvad er det, du ønsker svar på helt præcist? Ingen kan jo vide, om det lige nøjagtigt for jer går hurtigt eller lidt langsommere end før. Der er eksempler på begge dele, også i tråden her, men om I får gevinst nu eller om et halvt år kan kun tiden vise. 

Jeg var bare interesseret i at høre om der var andre som mig, der er blevet gravide første gang kæresten er kommet oppe i en, som så efter et par år ville have et barn mere og om det så var li så nemt eller om det var blevet sværere. 

Anmeld Citér

19. april 2022

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

Jeg var bare interesseret i at høre om der var andre som mig, der er blevet gravide første gang kæresten er kommet oppe i en, som så efter et par år ville have et barn mere og om det så var li så nemt eller om det var blevet sværere. 

Ja, sådan vil der være flere der kan fortælle dig, at det er gået for dem. Og flere vil så kunne fortælle det modsatte. Fertilitet ændrer sig igennem hele livet, og af en lang række forskellige årsager. Alder er én af de faktorer, som statistisk set påvirker. Men om det gælder dig, ved ingen. Og andres anekdoter vil ikke kunne give svaret heller. Held og lykke med det hele.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.