Konverteret til muslim?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. marts 2022

Alonebreak

Profilbillede for Alonebreak

Hvor er du er fantastisk og rummeligt menneske. 
det kommer meget an på fra person til person, hvor meget der kræves hensyn og ændring. 
med hensyn til jeres ægteskab fortsætter I bare som I altid har gjort. 
Dog skal der være forståelse for, at under fastning her i ramadanen, er det forbudt med samleje og fristelser  

kultur er en ting, religion er en helt anden. Pas på med at forveksle de to, da de ikke hænger sammen. Din mand, har nok ikke noget kulturelt andet end det han er vokset op med, og hvad han lære af sin omkreds. Religions mæssigt, er det at følge islam, og de ting der er påbudt muslimer. Som at faste og be’ blandt andet. 

Det bedste du kan gøre, er at være nysgerrige i hans nye verden, og spørger ham, da han selv er ved af lære en masse nyt, og sikkert gerne vil dele det ud med dig. 

Haram, betyder forbudt i islam. Fx det er haram at stjæle, det er haram at begå mord, det er haram at lyve osv.. 

Håber at det hjælper lidt på vej held og Lykke med jeres nye måde at leve på ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2022

Anonym trådstarter

L1232 skriver:

Det var mig der skrev før.

Mht. til en ret, så plejer mange muslimer at bryde fasten med dadler, da det var det profeten også spiste.

Jeg plejer at åbne dadlerne op, og fjerne stenen.

Pisker flødeskum og mascarpone sammen med vanilje og flormelis, fylder lidt i sammen med en valnød. Så lækkert. Ellers kun med de nødder du ønsker.

Til eid er det en kulturelt ting at lave baklava, kan købes og bestilles mange steder.

Det lyder virkelig lækkert med de dadler - tror lige du fik givet mig en craving som højgravid  

baklava kender jeg godt, elsker det! Vi har ingen forhandler hvor vi bor hvor man umildbart kan købe det.. har fundet et par opskrifter men er i tvivl om jeg tør give mig i kast med det? 

Anmeld Citér

31. marts 2022

Anonym

Vær med på side linjen et par år så ved du hvordan det er og hvordan det videre forløber. 

Alt ift religion er forskelligt. Måske jeres familie finder jeres egen vej. 

Min mor blev asetro senere i sit liv hvor min far stadig er sofa kristen ( medlem af dem danske folkekirke) også ikke meget derefter. 

Anmeld Citér

31. marts 2022

Abbar

Kære trådstarter, 

Du er simpelthen en fantastisk kone  

Er enig i de andre råd, som du har fået. Ellers kommer jeg lige med et par råd til den kommende periode, hvor du kan støtte ham under Ramadanen:

Ramadanen er utrolig vigtig, men det er ikke forbudt at have samleje under hele ramadanen, kun fra solopgang til solnedgang.

Ramadanen handler om at lære selvdisciplin, at føle empati for andre, at være taknemmelig for de mindste ting (såsom et glas vand og en daddel) og at fordybe sig i de indre værdier som menneske.

Dette for at komme tættere på Gud og forbedre sig som menneske.

Derfor er nogle ting forbudt imellem solopgang og solnedgang for at forbedre sin selvdisciplin og mærke empati for de fattige i verden, dette gælder f.eks. mad, drikke, samleje.

Derudover er intentionen, at man skal være opmærksom på enhver ting i sin sjæl og sit indre, der kan forbedres og gør en til et bedre menneske. Det gælder f.eks. at vi donerer så mange penge som muligt til verdens fattigste for at arbejde på vores grådighed, men også for at hjælpe. Man skal undgå at tænke dårligt eller tale dårligt om andre og så skal man hjælpe alle omkring sig så godt man kan osv.

De her gode værdier gælder selvfølgelig alle måneder året rundt, men Ramadanen er blandt muslimer en vigtig måned, hvor man arbejder ekstra hårdt på at forbedre sig selv, da alle mennesker har brug for at vedligeholde og revurdere sig selv, sine handlinger, sit forhold til Gud og til andre mennesker løbende.

Det er en meget smuk måned, hvor vi samles, bryder fasten sammen og beder sammen om aftenen. Efterfulgt af en stor fejring af ramadanens afslutning, hvor vi donerer til de fattige og fejrer med gaver til børnene og god mad. Ligesom julen. 

Det er selvfølgelig meget forskelligt, hvor meget de enkelte muslimer gør ud af det her. Men du får en meget mere selvdisciplineret, taknemmelig og empatisk mand, hvis man udnytter ramadanen rigtigt  

Jeg er i øvrigt glad for, at du har sagt til ham, at julen er vigtig for jer. Det er nogen gange en misforstået handling blandt nogle, at man ikke kan være med til julen, hvis man er muslim. Som muslim er en af de vigtigste forpligtigelser at ære og respektere sine forældre og ægtefælle.

Så er man konvertit, så må din mands intention jo være at respektere jeres ønsker og ære jer, da det er vigtigt for jer, at familien samles til jul. Jeg er selv gift med en konvertit og ved hvor vigtigt det er for min svigermor, at vi alle tager del i julen og samles om den. Til gengæld er de super gode til at sørge for halal and til os  

Anmeld Citér

31. marts 2022

Kastanje

Anonym skriver:

Hej du.

Hvor er det fedt at du er så positiv omkring det.

Mht. helligdage så er det snart ramadan hvor man skal faste i 30 dage også feste i 3 dage efter endt fastning, og jeg plejer at pynte op så børnene kan se at det er en helligmåned (ligesom julen i december). Du kan evt lave et stearin lys med dato så kan du vise ham at du tænker på ham.

Til eid plejer jeg at lave en stor middag og masser kager. Efter et par måneder så er det Eid igen, og så er der middag og fest igen. Børnene får gaver(ligesom juleaften)…

Det er meget svært at sige hvad der er haram og ikke er haram. Synes du skal gå ind på: http://islamstudie.dk/?page_id=38

her kan du nemlig se de emner du er interesseret i at vide ang. islam og hvordan du skal forholde dig til det i forhold til din mand.

Beder han 5 gange om dagen? 
Fordi det er nemlig noget der tager tid som man ikke har gjort tidligere, så hvis man gør det kan det nemlig føles meget stressende hvis ens partner ikke forstår eller stresser hvis man lige bliver forsinket til aftensmaden eller hvis man lige skal ud og handle. Det er befriende at bede i fred uden stress. Mange beder for at få det overstået fordi de ikke har tid, men man skal huske på at slappe af og give slip på alt i de 10 minutter man beder 5 gange om dagen. 

Hvis du har andre spørgsmål er du velkommen til at skrive flere ned 

Hold da … det er godt nok lang tid sammenlagt man - en lille time om dagen. Det er meget tid der går fra praktiske gøremål når man siger man skal bede.

Anmeld Citér

31. marts 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hej du.

Hvor er det fedt at du er så positiv omkring det.

Mht. helligdage så er det snart ramadan hvor man skal faste i 30 dage også feste i 3 dage efter endt fastning, og jeg plejer at pynte op så børnene kan se at det er en helligmåned (ligesom julen i december). Du kan evt lave et stearin lys med dato så kan du vise ham at du tænker på ham.

Til eid plejer jeg at lave en stor middag og masser kager. Efter et par måneder så er det Eid igen, og så er der middag og fest igen. Børnene får gaver(ligesom juleaften)…

Det er meget svært at sige hvad der er haram og ikke er haram. Synes du skal gå ind på: http://islamstudie.dk/?page_id=38

her kan du nemlig se de emner du er interesseret i at vide ang. islam og hvordan du skal forholde dig til det i forhold til din mand.

Beder han 5 gange om dagen? 
Fordi det er nemlig noget der tager tid som man ikke har gjort tidligere, så hvis man gør det kan det nemlig føles meget stressende hvis ens partner ikke forstår eller stresser hvis man lige bliver forsinket til aftensmaden eller hvis man lige skal ud og handle. Det er befriende at bede i fred uden stress. Mange beder for at få det overstået fordi de ikke har tid, men man skal huske på at slappe af og give slip på alt i de 10 minutter man beder 5 gange om dagen. 

Hvis du har andre spørgsmål er du velkommen til at skrive flere ned 

Vil gå ind og læse lidt! Tak for link 

han Beder 5 gange om dagen, og der går han ind i soveværelset og Beder for sig selv, hvor han får ro til at tage den tid til det han har brug for. Det generer mig faktisk ikke, og synes han virker så rolig når han lige får tømt tankerne og får bedt, som om det er lidt terapeutisk for ham. Han har faste tidspunkter han går ind og Beder, og jeg har rykket aftensmaden 15 minutter i forhold til normalen, så han lige kan bede, og efterfølgende sidde 5 minutter inden maden er på bordet. 
Er lige før jeg genoptager min aftenbøn (er som sagt katolik) for bliver helt misundelig over den terapeutiske effekt det har på ham  

hvad pynter du op med for at indikere det er en hellig måned? Tænker måske jeg kunne tage et smut i panduro og shoppe lidt at klippe klistre og lave lidt familie hygge ud af det  nu har vi påske ting oppe godt nok, men de ryger jo ned igen d 18/4, og tænker pynt og klippeklistre er altid hyggeligt jo

Anmeld Citér

31. marts 2022

Anonym trådstarter

Abbar skriver:

Kære trådstarter, 

Du er simpelthen en fantastisk kone  

Er enig i de andre råd, som du har fået. Ellers kommer jeg lige med et par råd til den kommende periode, hvor du kan støtte ham under Ramadanen:

Ramadanen er utrolig vigtig, men det er ikke forbudt at have samleje under hele ramadanen, kun fra solopgang til solnedgang.

Ramadanen handler om at lære selvdisciplin, at føle empati for andre, at være taknemmelig for de mindste ting (såsom et glas vand og en daddel) og at fordybe sig i de indre værdier som menneske.

Dette for at komme tættere på Gud og forbedre sig som menneske.

Derfor er nogle ting forbudt imellem solopgang og solnedgang for at forbedre sin selvdisciplin og mærke empati for de fattige i verden, dette gælder f.eks. mad, drikke, samleje.

Derudover er intentionen, at man skal være opmærksom på enhver ting i sin sjæl og sit indre, der kan forbedres og gør en til et bedre menneske. Det gælder f.eks. at vi donerer så mange penge som muligt til verdens fattigste for at arbejde på vores grådighed, men også for at hjælpe. Man skal undgå at tænke dårligt eller tale dårligt om andre og så skal man hjælpe alle omkring sig så godt man kan osv.

De her gode værdier gælder selvfølgelig alle måneder året rundt, men Ramadanen er blandt muslimer en vigtig måned, hvor man arbejder ekstra hårdt på at forbedre sig selv, da alle mennesker har brug for at vedligeholde og revurdere sig selv, sine handlinger, sit forhold til Gud og til andre mennesker løbende.

Det er en meget smuk måned, hvor vi samles, bryder fasten sammen og beder sammen om aftenen. Efterfulgt af en stor fejring af ramadanens afslutning, hvor vi donerer til de fattige og fejrer med gaver til børnene og god mad. Ligesom julen. 

Det er selvfølgelig meget forskelligt, hvor meget de enkelte muslimer gør ud af det her. Men du får en meget mere selvdisciplineret, taknemmelig og empatisk mand, hvis man udnytter ramadanen rigtigt  

Jeg er i øvrigt glad for, at du har sagt til ham, at julen er vigtig for jer. Det er nogen gange en misforstået handling blandt nogle, at man ikke kan være med til julen, hvis man er muslim. Som muslim er en af de vigtigste forpligtigelser at ære og respektere sine forældre og ægtefælle.

Så er man konvertit, så må din mands intention jo være at respektere jeres ønsker og ære jer, da det er vigtigt for jer, at familien samles til jul. Jeg er selv gift med en konvertit og ved hvor vigtigt det er for min svigermor, at vi alle tager del i julen og samles om den. Til gengæld er de super gode til at sørge for halal and til os  

Rigtig fantastisk beskrivelse af ramadanen! Giver et rigtig godt billede af hvad det handler om. 
generelt oplever jeg min mand hviler meget mere i sig selv efter han er konverteret, og det glæder mig så meget 

Han er rigtig god til at lytte gudskelov og respektere vores ønsker også. Men her til start er det lidt en balancegang at finde ud af hvordan og hvorledes, da det jo stadig er så nyt, men tror bestemt også med respekt og forståelse skal vi nok komme langt og finde den rigtige balance mellem det hele

Anmeld Citér

31. marts 2022

Anonym trådstarter

Kastanje skriver:

Hold da … det er godt nok lang tid sammenlagt man - en lille time om dagen. Det er meget tid der går fra praktiske gøremål når man siger man skal bede.

Vi har ikke oplevet her hjemme at der går tid fra praktiske gøremål.. generelt står jeg for det meste i hjemmet, og det stammer fra tradition i min familie. Han hjælper og støtter mig i alt jeg Beder om, men generelt sørger jeg for rengøring, indkøb, madlavning mm. Og har altid gjort det. 
Tror den tid han bruger på at bede, bider jeg ikke mærke i “går fra os” fordi det giver ham en ro og gør ham glad, og den ro og glæde smitter af i hjemmet. Igen, tror jeg indstilling og forståelse er vigtigt.  
Hans bede tid er jo lidt hans “mig-tid”, hvor jeg kan komme og sige til ham, at jeg har brug for mig tid og så måske tager til frisør, eller tager et laaaaangt varmt bad og så tager han over imens og sørger for alt mig-tid er utrolig vigtig, uanset hvilken form det tager og bidrager med så meget glæde i hverdagen og gør man hviler så godt i sig selv og kan give det ekstra hver dag til sin familie

Anmeld Citér

31. marts 2022

Abbar

Anonym skriver:

Rigtig fantastisk beskrivelse af ramadanen! Giver et rigtig godt billede af hvad det handler om. 
generelt oplever jeg min mand hviler meget mere i sig selv efter han er konverteret, og det glæder mig så meget 

Han er rigtig god til at lytte gudskelov og respektere vores ønsker også. Men her til start er det lidt en balancegang at finde ud af hvordan og hvorledes, da det jo stadig er så nyt, men tror bestemt også med respekt og forståelse skal vi nok komme langt og finde den rigtige balance mellem det hele

Det er dejligt at høre Det lyder som om, at I allerede er nået meget langt i at møde hinanden i midten. 

Prøv at søge på ramadan pynt. Der er en del webshops, der sælger her i DK. Ellers har dollarstores danske hjemmeside også en del ramadan og eid pynt til gode priser. 

Vi plejer at lave ramadan kalender til børnene herhjemme, hvor de hver dag enten får en lille gave, en god gerning de skal udføre (det er små kort med gode gerninger fra elefantos) eller lidt sødt. Vi pynter også op og før eid bager vi altid halvmåne og stjerne småkager til eid.

Og så har vi en tradition med at børnenes fætre kommer til overnatning et par dage inden eid, hvor de laver eid pynt, bager småkager og deler ud til alle naboerne på vores vej og bagefter beder de sammen og ser film om aftenen.

Man kan lave sine helt egne traditioner  

Anmeld Citér

1. april 2022

L1232

Profilbillede for L1232
Kastanje skriver:

Det svare sig til at sidde og læse en bog eller avis i 40min om dagen. Eller sidde på sin telefon på sociale medier eller se tv……

Det er hvad man går op i og hvad man interessere sig for, og hvad man vil bruge dit liv på.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.