At få trukket visdomstænder ud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.868 visninger
12 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. februar 2022

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Overstående skal jeg have foretaget d. 28/2. D. 17/3 tager vi i Lalandia. Er det dumt eller ok at få det gjort så tæt på vores tur? Jeg går stærkt ud fra, at jeg skal have hevet dem ud og ikke opereret ud. Det drejer sig om 2 tænder i overmunden i hver deres side. 

Jeg tænkte ikke over at spørge tandlægen om der er nogle forholdsregler noget tid efter. Ved I det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. februar 2022

Mom

Profilbillede for Mom
Omsorgsgiver skriver:

Overstående skal jeg have foretaget d. 28/2. D. 17/3 tager vi i Lalandia. Er det dumt eller ok at få det gjort så tæt på vores tur? Jeg går stærkt ud fra, at jeg skal have hevet dem ud og ikke opereret ud. Det drejer sig om 2 tænder i overmunden i hver deres side. 

Jeg tænkte ikke over at spørge tandlægen om der er nogle forholdsregler noget tid efter. Ved I det?

Det var super nemt da jeg fik taget mine i overmunden, det var nærmest bare 2 ryk og så var det, det.

Jeg havde måske en smule ondt i et par dage, men så var det også overstået.

Anmeld Citér

17. februar 2022

StineW79

Profilbillede for StineW79

Altså begge tænder samme dag, i hver sin side af munden?

Da jeg fik hevet mine øverste visdomstænder, fik jeg gjort det med en uges mellemrum, fordi det ka være lidt en udfordring, at spise alm mad, de først 2 dage efter, men har aldrig haft nogen problemer, efterfølgende.

Fik fjernet min første visdomstand i dagen før min fødselsdag, i 10 klasse, fik fjernet sting 4 dage efter, og tog derefter på studietur en uge til London. Ingen problemer der heller. Vh Stine 

Anmeld Citér

17. februar 2022

fehår

Jeg fik fjernet en visdomstand for to år siden. Det var en operation, og kompliceret af, at tanden lå helt på tværs. Jeg var mere eller mindre fuldstændig tilbage til normal 6 dage efter

Anmeld Citér

17. februar 2022

B&J

Min første visdomstand blev taget med to skub også var den ude den anden tog næsten 45 minutter fordi den sad mega godt fast ingen var skæve

den første tand var jeg tip top dagen efter og var på arbejde 

nr 2 tand havde jeg det super godt på dag 4 så var fald for jeg skulle have den ud på en fredag så jeg var hjemme hele weekenden og tirsdag var jeg klar på job igen 

Anmeld Citér

17. februar 2022

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
StineW79 skriver:

Altså begge tænder samme dag, i hver sin side af munden?

Da jeg fik hevet mine øverste visdomstænder, fik jeg gjort det med en uges mellemrum, fordi det ka være lidt en udfordring, at spise alm mad, de først 2 dage efter, men har aldrig haft nogen problemer, efterfølgende.

Fik fjernet min første visdomstand i dagen før min fødselsdag, i 10 klasse, fik fjernet sting 4 dage efter, og tog derefter på studietur en uge til London. Ingen problemer der heller. Vh Stine 

Øhm…  Ja, det tænker jeg da…eller også har jeg misforstået noget  Jeg regner med, at de tager begge tænder, men ja kan godt høre at det lyder lidt voldsomt når det er på hver side af munden…

Anmeld Citér

17. februar 2022

Kir

Jeg fik opereret mine ud, så kan nok ikke hjælpe omkring hvor hurtig du er frisk - for mig gik der 3 dage før jeg kunne spise fast føde og en lille uge før jeg var frisk. 

Men vil råde dig til at få taget dem af to omgange. For så kan du stadig tygge med den side hvor der ikke er fjernet en tand. Mine var også i hver side, og hvis jeg havde fået fjernet dem samtidig så var der gået meget længere tid før jeg havde kunne spise fast føde. 

Anmeld Citér

17. februar 2022

StineW79

Profilbillede for StineW79
Omsorgsgiver skriver:

Øhm…  Ja, det tænker jeg da…eller også har jeg misforstået noget  Jeg regner med, at de tager begge tænder, men ja kan godt høre at det lyder lidt voldsomt når det er på hver side af munden…

Humm det syntes jeg du ska overveje. Det er i hvert fald mega bøvlet, at være bedøvet i det halve af munden, bare en dag. Ka næsten kun forstille mig, at det må være meget bøvlet, at være bedøvet i begge sider af munden, på samme tid. Især fordi bedøvelsen ka påvirke tungen.

Og som sagt, er det også lidt svært med mad, den første dag eller 2 efter, fordi der jo er et hul op i tandkødet, der hvor tanden sad.

Nu har jeg fået fjernet alle 4 visdomstænder, og har som sagt aldrig haft problemer med det bagefter, men ville til hver en tid, vælge at få det gjort over 2 omgange�� vh Stine 

Anmeld Citér

18. februar 2022

L1232

Profilbillede for L1232

Hejsa.

Jeg kan klart anbefale at du trækker dem begge ud på gang så er ømheden og blødningen overstået på 3-4 dage… Hvis du er god til at holde rent med klorhexidin og kompress så er det overstået ret hurtigt. 

Visdomstænder i overmunden er dog ikke så svære at fjerne som i undermunden, da de er lige til og ikke skal opereres ud, men blot trækkes ud.

Jeg har selv fået fjernet/opereret 2 på en gang en i overmunden og en i undermunden - jeg fik dog infektion i kæben i den i undermunden da den var kompliceret hvilket de altid er….

Jeg er selv erfaren kirurgisk klinikassistent og har arbejdet med dette i 7 år, min anbefaling er tag dem i overmunden i et huk… Dog ikke undermunden!

Ps. Det er dog lidt svært i 2 dage at spise, men vi anbefaler altid nem og blød kost såsom ris og pasta. Hvis du vælger at fjerne i 2 omgange så er det bløde ris og pasta gennem 2 omgange

Anmeld Citér

18. februar 2022

My1234

Jeg fik opereret alle fire ud på en gang. Jeg spiste flydende kost i en uge

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.