Hej.
Vi har en søn på snart 5, som jeg frygter, der er "noget galt med". Fra fødslen har jeg vidst, at han var særlig sensitiv, fordi han var meget besværlig, følsom og pylret. Det er han stadig. Men det er nu som om, at det er mere end bare det. Jeg har en mistanke om, at det kunne være noget aspergers. Der er både adhd og autisme i farens familie. Umiddelbart ikke aspergers, men som jeg forstår det, er det langt fra alle voksne, der får diagnosen.
Faren mener ikke, at der er noget at være bekymret for. Han er bare vild osv. Men jeg gør - for jeg føler lig fuldstændig afmægtig i forhold til min søn. Jeg har ingen redskaber til at håndtere ham, når han f.eks. bare står og slår løs på mig, mens han griner. Eller bliver ekstremt hys hver eneste gang, vi skal ud af døren. F.ek. har i juletiden afviger dagene fra hinanden og nogle gange føler jeg at min søn kun rigtigt er sig selv få øjeblikke om dagen... og vi giver ham virkelig ro. Men han har brug for meget mere struktur end det. Han har bare brug for et fuldstændigt skema, men det gør man jo ikke for en "normal" dreng...
Jeg har simpelthen brug for hjælp nu! Min søn trives kun, når alt er 100% tilrettelagt for ham, en klar rutine, den samme hver dag, med kun få planlagte afvigelser, som der er god tid til at komme sig oven på. Og det kan jeg jo ikke bare kræve at vi gør, fordi jeg tror, der er noget galt, for det vil jo fjerne al spontanitet og gøre weekenderne til "kl. 8.30 skal vi i haven!". For det er kun det, min søn kan lide...
Men hvor kan jeg henvende mig? Jeg kan ikke bruge børnehaven, for der er så meget rod i personalet af forskellige årsager (hvilket jo ikke hjælper).
Hjælp. Jeg tror, der er "noget galt" med min søn! Hvor skal jeg henvende mig, når faren er uenig? Jeg har brug for nogle redskaber, så min søn kan få det godt...
Vi bor sammen og har fælles forældremyndighed.