Hvad er forskellen på paragraf 50 og fku?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. november 2021

Soonmom

Naha skriver:

Den bliver kun lavet hvis det vurderes nødvendigt.

Den er altså ikke automatisk en del af den bårnefaglige undersøgelse  

Som sagt vi fik lavet en paragraf 50 i sommers, de har aldrig undersøgt vores forælder kompetencer

En forælder kompetence undersøgelse er en psykologisk undersøgelse. 

Den KAN laves i forbindelse med en børnefaglig undersøgelse (altså en paragraf 50) men er ikke et krav for at færdiggøre den bårnefaglige undersøgelse

Du kan læse meget mere her https://socialstyrelsen.dk/nyheder/2021/nye-retningslinjer-for-foraeldrekompetenceundersogelser-og-tilknytningsundersogelser

Det har jeg vist heller ikke skrevet

Men den er en del af en paragraf 50

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. november 2021

Anonym trådstarter

Naha skriver:

Du får lige dette screen shot istedet, det fortæller at en forælder kompetence undersøgelse kan ske i forbindelse med en børnefaglig undersøgelse. Den er altså ikke automatisk en del af BUF  

Og en forælder kompetence undersøgelse sker oftest i forbindelser hvor kommunen kan være i tvivl om den bedste løsning er en evig anbringelse 

Min venindes søn er netop anbragt i pleje. 

Anmeld Citér

30. november 2021

Aimah

Profilbillede for Aimah

Jeg tillader mig lige at kommentere da jeg er socialrådgiver og netop arbejder i sådan en familieafdeling med den børnefaglige undersøgelse

En børnefaglig (50'er) er et redskab vi bruger for at afdække barnets og familiens ressourcer og behov. Her kigger vi selvfølgelig også på forældrenes kompetencer, hvis der er behov for det. Den børnefaglige undersøgelse giver os rådgivere mulighed for at sætte foranstaltninger jf.  paragraf 52 iværk. 

En forældrekompetence undersøgelse får vi lavet ved en autoriseret psykolog som kigger på forældreevnen hvis vi er i tvivl om den  eller hvis vi f.eks. taler hjemgivelse fra anbringelse. Den har ikke noget med den børnefaglige at gøre da forældrekompetencen bliver lavet eksternt og vi socialrådgivere laver selv den børnefaglige.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.