Ingen tablet herhjemme - andre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

684 visninger
13 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. november 2021

Anonym trådstarter

Vi har ingen tablet i huset og vores børn får ikke lov til at bruge vores telefoner (som vi heller ikke selv bruger så meget).
De får lov til at se fjernsyn næsten hver dag i ca. 30-60 minutter, mens jeg får lavet aftensmad og sådan - der sidst på eftermiddagen, hvor de har brug for at slappe af. Det er drenge på 2 og 4.

Min egen far er meget fortørnet over, at vi ikke har tablet til ungerne og ville give dem en. Det ville jeg ikke have. Jeg tror nu nok, det går og at mine børn hurtigt skal få lært det, hvis de skal bruge det i skolen.

Jeg har ikke noget imod at andre har tablets og lader deres børn spille og se film, jeg har bare selv fravalgt det - ubevidst nærmest, for jeg bruger ikke selv tablet... Jeg er glad for min smartphone, men er ikke storforbruger - mest til det praktiske såsom google, nemID osv.

Men er der andre derude? Kommer mine børn mon til at mangle nogle skills? Sætter jeg dem digitalt tilbage?
Jeg tror det ikke selv...

Hvad tænker I?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2021

Maricella

Profilbillede for Maricella

Mon ikke de bliver præsenteret for det i skolen engang. Og ellers så har vi andre da også lært at betjene sådan én senere i livet. Vi ejer heller ikke tablets -faktisk forstår jeg slet ikke hvad hele idéen er med sådan en. Til gengæld har vi diverse konsoller og spiller gerne computerspil med vores børn. Ikke mindst fordi vi selv synes det er sjovt. Jeg tvivler stærkt på at dine børn kommer til at mangle skills bare fordi I ikke har tablets

Anmeld Citér

23. november 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Vi har ingen tablet i huset og vores børn får ikke lov til at bruge vores telefoner (som vi heller ikke selv bruger så meget).
De får lov til at se fjernsyn næsten hver dag i ca. 30-60 minutter, mens jeg får lavet aftensmad og sådan - der sidst på eftermiddagen, hvor de har brug for at slappe af. Det er drenge på 2 og 4.

Min egen far er meget fortørnet over, at vi ikke har tablet til ungerne og ville give dem en. Det ville jeg ikke have. Jeg tror nu nok, det går og at mine børn hurtigt skal få lært det, hvis de skal bruge det i skolen.

Jeg har ikke noget imod at andre har tablets og lader deres børn spille og se film, jeg har bare selv fravalgt det - ubevidst nærmest, for jeg bruger ikke selv tablet... Jeg er glad for min smartphone, men er ikke storforbruger - mest til det praktiske såsom google, nemID osv.

Men er der andre derude? Kommer mine børn mon til at mangle nogle skills? Sætter jeg dem digitalt tilbage?

Hvad tænker I?

Min søn på 6 år har sin egen telefon uden simkort. Den kører bare på wifi som han må bruge som det passer ham herhjemme. Det er dog primært mens jeg laver mad eller vasker op at han bruger den. Resten af tiden vil han hellere lege med sin legetøj sammen med mig. 
Han går i skole nu og der bruges der ikke tablets  

jeg tror bestemt ikke at dine børn sættes tilbage bare fordi de ikk har nogen nu. Er sikker på at de sættes ind i det når den tid kommer og lærer det lyn hurtigt. Jeg ville ikke være bekymret

Anmeld Citér

23. november 2021

lineog4

Min datter fik sin første spillemaskine (sådan en lille Nintendo), da hun blev 7 år. Før det havde hun lov til at se lidt fjernsyn, men ikke særlig meget - morgenfjernsyn kom ind i vores liv, da hun var 7 1/2 år gammel, og var blevet storesøster for 3. Gang midt i sommerferien, så mor havde brug for lidt slow living om morgenen

De andre fik det tidligere og tidligere, det er jo svært når storesøster har adgang. På samme måde slik, is  høje rutschebaner osv principper bliver bøjet lidt mere for hvert barn

Vi fik en tablet i huset da børnene var 10, 6 og 3 år men der blev installeret 4 læringsspil (man er vel lærer), og så var det det. Året efter kom der one to one device i kommunen, og de ro skolebørn fik udleveret en tablet, som for den ældste kort efter blev erstattet med en computer. De måtte ikke installere spil på, men havde den som et skoleredskab.

Nu er de 18, 14 og 11, og kan mærke der er kommet langt mere skærm ind i livet med alt den hjemsendelse med cororna. Både fordi det var sådan de havde kontakt med venner, med skolen osv. Men også fordi jeg skulle jo arbejde  og der skulle være forholdsvis ro i hjemmet hvis heg skulle undervise online, så den store vilde i stuerne var ikke optimalt. Jeg gad godt at skabe en ændring, men det er svært nu hvor de er blevet så store og har egen telefon, men så må jeg bare glædes over alle de brætspil vi spillede mens de var små, og at de da stadig hellere vil spille et spil, gå en tur, gå med i teatret osv. End de vil telefonen, men tiden hvor de sidder og nørder med noget andet for dem selv er næsten væk med undtagelse af ham på 14 som spiller magic card.

Anmeld Citér

23. november 2021

Bianca14

Herhjemme har børnene ikke brugt computer, og vi oplever det desværre lidt som et problem pt. ift. skolen. Den store går i 1. Klasse og de skal bl.a. lave læse-test på computeren. Jeg er overbevist om at hendes manglede evner ift. computer har påvirket testen - hun kom i hvert fald ked af det hjem, fordi hun havde trykket forkert til testen, men ikke kunne finde ud af at ændre det De fleste af hendes klassekammerater har egen PC på værelset. Så jeg fortryder lidt at vi ikke har haft introduceret hende for computer tidligere - men mon ikke hun får det indhentet

Tablet har de tilgengæld brugt flittigt længe og har godt styr på.

(Vi arbejder begge inden for teknologi og læring, så vi ser en masse fordele ved at sidde og være aktiv og lære på en tablet frem for fx at være passiv foran fjernsynet til Ramasjang. De øver bl.a. læsning, matematik, engelsk og koder robotter). 

Anmeld Citér

23. november 2021

HapsHapsHaps

Vi har ingen tablet eller computere - vores dreng på 2,5 klarer sig glimrende uden, han skal nok få lært det når han har behovet, og det synes vi ikke han har endnu! Han ser dog masser af fjernsyn, vi ser tv sammen og snakker meget om det vi ser, og selvfølgelig sidder han også selv når der skal laves mad osv. 

Hos farmor er der en tablet som han gerne må sidde med, det blander jeg mig ikke i, for han og farmor hygger sig med forskellige spil. Når vi er ude fx på restaurant, så har han bøger med og farveblyanter, det fungerer fint som beskæftigelse for ham lige nu

Anmeld Citér

23. november 2021

Anonym

Vi har heller ikke tablet og skal heller ikke have det. Vi er ikke bange for skærm. Måske ser vores børn faktisk mere fjernsyn end de fleste, men de ser der sammen med os og vi gør det som fælles hygge - på samme måde som vi fx læser bøger sammen. Den eneste grund til at jeg faktisk har overvejet en tablet, er at jeg kan se at fætre og kusiner spiller nogle ret lærerige spil på dem. Hvor de lære sprog og logik osv. 

Jeg tror ikke det er sort/hvid. Der er fordele og ulemper, men hvis i ikke synes i mangler det, så ville jeg da bare fortsætte som i gør! 

Anmeld Citér

23. november 2021

Anonym

Ingen tablets til ungerne her - de bruger ikke de voksnes telefoner og fjernsyn er ikke en hverdagsting. De mangler ikke skills. Børn idag mangler ikke generelt skærmtid, og de færreste bruger skærmtiden på egentlig kvalitet. Så du kan med ro i maven bede bedstefar tage den med ro. Han kan jo købe en tablet det kan bo hjemme hos ham selv, hvis han er helt i panik

Anmeld Citér

23. november 2021

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Vi har min mors iPad herhjemme. Vi har også en ekstra telefon. Vores ældste har egentlig fri adgang til dem. Men ingen af dem bliver brugt meget. Det er åbenbart for krævende at sætte dem til opladning. 
tv’et gider jeg ikke have kørende så ofte, især ikke med børne-tv. Men der kan stadig gå måneder mellem at hun bruger iPad’en. 
Jeg synes det er rigtig dejligt at have begge dele. Især til køreture(lange) eller ferier. Jeg bruger ikke selv iPad, men bruger telefonen, som nu. 

Anmeld Citér

23. november 2021

Anonym

Anonym skriver:

Hvad tænker I?

Sådan er det også her - MEN TV ser de mere end 1 time desværre pga. træthed fra mit vedkommende -

Vi har valgt det fordi de trækker sig meget når de er på IPad etc.

hold ferie vi hører meget for det!

selv oldemor på 92 år synes det er synd fordi alle de andre børn hat det -

har snakket med skolen de siger det gøre ingenting de ikke får adgang til iPad og smartephone før de kommer i skole de kommer de hurtigt efter  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.