Jobsamtale - fortælle om kones tidlige graviditet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. november 2021

ErDuHerIkkeSnart

Jeg finder det slet ikke dilemmafyldt eller forbundet med “god eller dårlig stil”. Arbejdsmarkedets parter er for længst blevet enige om, at man hverken som mand eller kvinde skal involvere arbejdsgiver i den slags private anliggender så tidligt. Dette for at undgå diskrimination, som eller er tungt udbredt. Så nej, jeg ville ikke sige et pip  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2021

Anonym

Anonym skriver:

Sagen er den at min mand skal til jobsamtale, når jeg er 9+0 (vi har set hjerteblink midtvejs i uge 6). Det er en intern stilling, men i en anden afdeling og med en anden chef. Jeg har ikke fortalt noget på mit arbejde endnu og det har min mand heller ikke. Vi har allerede et barn på 3 år. 

Min mand fortalte at han var i tvivl om, om han skulle fortælle at vi ventede en lille og jeg mente ikke at han skulle. Nu har vi så snakket med nogle nære bekendte og alle mener, at han bør fortælle det. 

Planen er at han skal have 2, måske 3 ugers barsel, efter fødslen og så lidt sommerferie i slut-august og derefter tage de sidste 12 uger af barslen. 

Er jeg forkert på den? Bør han sige det? Og hvis I mener ja, bør han så ikke sige det til sin nuværende chef også, i tilfælde af at han ikke får jobbet? Bare så chefen ikke hører det ad omveje? 

Min bedre halvdel var for 2 uger siden til første samtale hvor han ikke fortalte om min graviditet (er 20 uger henne i dag) 

I sidste uge blev de enige om at de alle havde mod på at mødes igen og arbejde videre. 

Han var så til samtale i fredags hvor han fortalte om vores situation og at han ønskede at tage noget barsel. Men at de sammen kunne finde ud af hvor meget. 

Nu venter han på at få en kontrakt han kan gemme læse, også skal de mødes igen og evt underskrive den modtaget kontrakt.

Jeg ville først fortælle der var man var nået til de punkt hvor man begynder at skrive kontrakt. 

Derudover er det først lov at fortælle det når det er 3 måneder til planlagt fødsel/termin 

Anmeld Citér

22. november 2021

Anonym

Sagen er den at min mand skal til jobsamtale, når jeg er 9+0 (vi har set hjerteblink midtvejs i uge 6). Det er en intern stilling, men i en anden afdeling og med en anden chef. Jeg har ikke fortalt noget på mit arbejde endnu og det har min mand heller ikke. Vi har allerede et barn på 3 år. 

Min mand fortalte at han var i tvivl om, om han skulle fortælle at vi ventede en lille og jeg mente ikke at han skulle. Nu har vi så snakket med nogle nære bekendte og alle mener, at han bør fortælle det. 

Planen er at han skal have 2, måske 3 ugers barsel, efter fødslen og så lidt sommerferie i slut-august og derefter tage de sidste 12 uger af barslen. 

Er jeg forkert på den? Bør han sige det? Og hvis I mener ja, bør han så ikke sige det til sin nuværende chef også, i tilfælde af at han ikke får jobbet? Bare så chefen ikke hører det ad omveje? 

Derudover sagde var vi enige om at var det barselen der gjorde de Vile vælge ham fra, så går vi heldigvis på en gamle ordning, også kunne vi godt hvis det var tilfældet levede med han kun fik de 14 dage 

Heldigvis er den forhåbentlig nye chef en som blev far i en tid hvor det var ilde set at fæder tog barsel, og han ville i dag ønske han havde haft den mulighed. 

Så han sagde direkte til min kæreste at der skulle være plads til at kunne få barsel  

Anmeld Citér

23. november 2021

Anonym

Ja jeg ville personligt fortælle det, ellers har virksomheden ikke en chance for at lægge en god plan for hans første år i virksomheden. Jeg sidder selv i HR og har ansat mange, ville derfor sætte stor pris på ærlighed. Vi har selv ansat flere både mænd og kvinder der skulle på snarlig barsel. Skulle virksomheden vælge ham fra af netop DEN årsag , jamen er virksomheden så værd at arbejde i ???

mht hans nuværende job, ville jeg ikke kunne se en grund til at fortælle det før tid, medmindre han blev indtaget i nogle projekter der ville blive påvirket af hans orlov 

vi er nødt til at stoppe med at tabulægge barsel. Hvis vi som arbejdstager hele tiden gør orlov og barsel til et tabu, så bliver det aldrig set på anderledes af virksomhederne og omverdenen. Så rank op i ryggen og hver stolt af at man skal være forældre. Forældreskab giver mange gode værdier til en arbejdsplads 

Anmeld Citér

23. november 2021

Anonym

Nej. Bare nej.

Det er ikke relevant for hverken kvindes eller mands evne til en stilling.

Mht planlægning, som én skriver? Det kommer når man er ansat. Det hører ingen steder hjemme at spekulere i, når man er i gang med at vurdere om en person er bedst egnet til at varetage en bestemt række arbejdsopgaver.

Anmeld Citér

23. november 2021

Anonym

Man kan jo prøve at vende den om: 

hvordan ville man selv have det, hvis man efter ansættelse, fik af vide at man i en periode skulle lave noget helt andet arbejde, men at arbejdsgiver ikke lige ville sige det under samtalen af frygt for at man ikke ville vælge jobbet? 

Anmeld Citér

23. november 2021

Taco78

Profilbillede for Taco78
Anonym skriver:

Jeg synes ikke, han skal sige det til samtalen - til gengæld synes jeg det vil være god skik at sige det, hvis han får jobbet tilbudt  

/ Taco78 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.