Jobsamtale - fortælle om kones tidlige graviditet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.572 visninger
16 svar
46 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. november 2021

Anonym trådstarter

Sagen er den at min mand skal til jobsamtale, når jeg er 9+0 (vi har set hjerteblink midtvejs i uge 6). Det er en intern stilling, men i en anden afdeling og med en anden chef. Jeg har ikke fortalt noget på mit arbejde endnu og det har min mand heller ikke. Vi har allerede et barn på 3 år. 

Min mand fortalte at han var i tvivl om, om han skulle fortælle at vi ventede en lille og jeg mente ikke at han skulle. Nu har vi så snakket med nogle nære bekendte og alle mener, at han bør fortælle det. 

Planen er at han skal have 2, måske 3 ugers barsel, efter fødslen og så lidt sommerferie i slut-august og derefter tage de sidste 12 uger af barslen. 

Er jeg forkert på den? Bør han sige det? Og hvis I mener ja, bør han så ikke sige det til sin nuværende chef også, i tilfælde af at han ikke får jobbet? Bare så chefen ikke hører det ad omveje? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2021

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Jeg synes det er god stil at fortælle det. Jeg var til jobsamtale i samme virksomhed men en anden afdeling, og der fortalte jeg det til samtalen (havde ikke været til NF), og det blev kun taget godt imod, og jeg fik også jobbet.

Anmeld Citér

22. november 2021

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Sagen er den at min mand skal til jobsamtale, når jeg er 9+0 (vi har set hjerteblink midtvejs i uge 6). Det er en intern stilling, men i en anden afdeling og med en anden chef. Jeg har ikke fortalt noget på mit arbejde endnu og det har min mand heller ikke. Vi har allerede et barn på 3 år. 

Min mand fortalte at han var i tvivl om, om han skulle fortælle at vi ventede en lille og jeg mente ikke at han skulle. Nu har vi så snakket med nogle nære bekendte og alle mener, at han bør fortælle det. 

Planen er at han skal have 2, måske 3 ugers barsel, efter fødslen og så lidt sommerferie i slut-august og derefter tage de sidste 12 uger af barslen. 

Er jeg forkert på den? Bør han sige det? Og hvis I mener ja, bør han så ikke sige det til sin nuværende chef også, i tilfælde af at han ikke får jobbet? Bare så chefen ikke hører det ad omveje? 

Nej han skal ikke fortælle det. Tænk hvis han bliver valgt fra grundet de barselsuger. 
Han skal da vurderes ud fra sine kvalifikationer og det kan være denne information vil spænde ben for dette. 

Anmeld Citér

22. november 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Nej jeg havde bestemt ikke fortalt det. Jeg kunne forstå det hvis du var over halvvejs og der ventede barsel om et par måneder. Men du har ikke engang rundet den første scanning. 

Ikke for at male fanden på væggen, men hvad hvis scanningen ikke er positiv og din mand bliver valgt fra pga barsel i sigte. Det vil dælme da være drønhamrende ærgeligt. 

Anmeld Citér

22. november 2021

Soonmom

Juridisk skal han ikke 

Men god stil at fortælle det, for det er da helt sikkert noget der bliver snakket i krogene om efterfølgende.

Til en jobsamtale, vil jeg mene at man har tavshedspligt, så nuværende chef burde ikke få det af vide, alternativ kan han lige høre opmærksom på at det endnu ikke er officielt

Anmeld Citér

22. november 2021

Altea

Jeg ville som mand, intet sige. Helt anderledes hvis det var dig. Jeg tænker dog bestemt ikke nogle vælges fra - altså fra august skal der jo påregnes 9 ugers barsel for alle mænd ekstra - så mon ikke arbejdsgivere er ved at omstille deres tænkning omkring det? 

Anmeld Citér

22. november 2021

Anonym

Ja, det er muligvis god stil overfor arbejdsgiver, men da ikke over for én selv og måske ens familie og fremtiden. 
Men jeg vil sige at man spænder ben for sig selv ved at sige det. Det har jeg oplevet, da jeg på et tidspunkt var i et ansættelsesudvalg.

Man har ikke krav på at fortælle om graviditet eller fortælle om at man planlægger en graviditet i løbet af de næste 4 år. 

Anmeld Citér

22. november 2021

Anonym

Anonym skriver:

Ja, det er muligvis god stil overfor arbejdsgiver, men da ikke over for én selv og måske ens familie og fremtiden. 
Men jeg vil sige at man spænder ben for sig selv ved at sige det. Det har jeg oplevet, da jeg på et tidspunkt var i et ansættelsesudvalg.

Man har ikke krav på at fortælle om graviditet eller fortælle om at man planlægger en graviditet i løbet af de næste 4 år. 

Jeg er rasende enig - den barsel er så langt ude i fremtiden, at det  overhovedet ikke giver mening at fortælle om det.

Det KAN til gengæld have en negativ effekt (dog måske mindre end hvis han havde været kvinde). Men alligevel, hvorfor dog løbe den risiko?

Anmeld Citér

22. november 2021

Anonym trådstarter

Tak for jeres input, jeg kan se at det er noget der deler vandene, som vi også selv har erfaret. Vi er med på at han ikke er forpligtet, så det er mere rent moralsk men også hvor relevant det er. Det er trods alt kun 3 måneder engang i 2022

Anmeld Citér

22. november 2021

Anonym

Anonym skriver:

Tak for jeres input, jeg kan se at det er noget der deler vandene, som vi også selv har erfaret. Vi er med på at han ikke er forpligtet, så det er mere rent moralsk men også hvor relevant det er. Det er trods alt kun 3 måneder engang i 2022

Ja, der er delte meninger, men i forhold til jobs synes jeg personligt, at man bliver nødt til at være egoistisk. Hvis der er en stilling man rigtig gerne vil have, så skal man kæmpe for den. 
Jeg har et skide godt job, gode kollegaer og jeg yder virkelig en rigtig god indsats. Men helt ærligt, så har jeg lige været til jobsamtale et andet sted. Jeg får markant mere i løn samt 7 timers færre arbejde. Så af egoistiske årsager og økonomiske, vælger jeg at sige mit job op, trods mine ellers søde kollegaer kommer til at løbe stærkt fordi der ikke er mange af “mig” til den stilling. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.