Hvordan får I tid til hobbyer/sport?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

932 visninger
19 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. oktober 2021

Anonym trådstarter

Til jer, der har en sport eller en hobby, som I har formået at holde fast i, selvom I har små børn; hvordan gør I?!

Jeg har to drenge på 2 og 4, en lejlighed og en mand. Jeg har næsten opgivet alle mine hobbyer  eller sat dem på pause. Men værre er, at min sport (cykling) også er sat på pause og jeg har taget 12 kg på indenfor 3 år.

Jeg har SÅ svært ved at se, hvordan jeg dog skal få tid? Og allerhelst ville jeg ride igen, men det er jo helt umuligt.

Hvordan gør I? Henter I lidt senere, så I kan nå en løbetur? Rider i ridehus, når børnene sover? Smutter i Fitness kl 6.30? Eller har I også sat hele molevitten i bero og glæder jer i smug til børnene bliver større og man kan finde tegnegrejet og strikkebøgerne frem igen?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. oktober 2021

Anonym

Vi har fravalgt at få flere børn end det ene, vi har - netop så vi har tid til at dyrke os selv og fordybe os i vores hobbyer og foretrukne sportsgrene.

Anmeld Citér

30. oktober 2021

Frizzy

Del jer op og tag børnetjansen på skift. 
Involver børnene i jeres hobbyer. 
Det er laaangt nemmere når den yngste er 5-6. 
pasning af bedsteforældre ...

Anmeld Citér

30. oktober 2021

Anonym

Altså, jeg synes også det er megasvært at få tid til det hele. Også fordi jeg er så træt, når børnene endelig sover, så det er ikke så nemt at finde motivationen til den løbetur osv.

Min mand og jeg har haft en aften i ugen hver, som er blevet brugt til fritidsinteresser. Han gik til fodbold, og jeg gik til hhv kor i en periode og dans i en anden.

Det er selvfølgelig ikke ret meget, men realistisk for os. Så kan der også blive plads til noget med vennerne en dag/aften engang imellem, uden at den anden har følt sig som græsenke. Så gik der corona og graviditet i den, så nu er vi totalt sofakartofler om aftenen igen i en periode, men tænker da vi skal i gang med det igen, når vi lige kommer op af dyndet.

Og så prøver vi på at give plads til en gå/løbe/cykeltur til hinanden, når overskuddet er der en eftermiddag/aften, og at bruge transport til job som motion, så godt som det nu kan lade sig gøre, for ikke at gå helt i stå. Men den store dyrkelse af hobbyer - især ude af huset - er sat rimelig meget i bero. 

Men det er jo en prioriteringssag - jeg har det svært med at hente børnene senere for fx at få trænet, men det må man jo selv om - jeg ville ikke se skævt til nogen der fx hentede lidt senere en dag i ugen for at nå det også.

Anmeld Citér

30. oktober 2021

Anonym

Jeg har et barn på 3 år og har egen hest, som jeg er ude ved 2 hverdage og lørdag /søndag. Har en part, der hjælper de resterende dage.

Det fungerer fordi min mand tager over på hjemmefronten, men det er ikke optimalt og også grund til at vi ikke har fået barn nr 2. Inkl transport bruger jeg 2-3t pr gang (afhængig af om jeg rider eller hygger) og jeg tager af sted så snart jeg får fri fra arbejde og så henter min mand og klarer aftensmad. I weekenden tager vi nogle gange alle af sted og min datter får en træktur. Men når jeg ikke har min hest længere (den er rigtig gammel), så skal jeg ikke have en ny. Det bliver svært at undvære, men det tager for meget tid. Jeg kender nogle der kører samme model som mig og andre, der kommer efter børnene er puttet. Vores barn er dog B menneske og sover relativt sent, så det fungerer ikke herhjemme (vi har prøvet).

Jeg har også en kollega, som har meldt sig på rideskole (på en god en, hvor man sagtens kan blive udfordret som dygtig rytter). Det betyder at hun ikke har al forpligtelsen og at hun jo kan springe over, de dage der er arrangementer med skole osv.

Så det kan lade sig gøre at ride med små børn, men det kræver planlægning 

Anmeld Citér

30. oktober 2021

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Til jer, der har en sport eller en hobby, som I har formået at holde fast i, selvom I har små børn; hvordan gør I?!

Jeg har to drenge på 2 og 4, en lejlighed og en mand. Jeg har næsten opgivet alle mine hobbyer  eller sat dem på pause. Men værre er, at min sport (cykling) også er sat på pause og jeg har taget 12 kg på indenfor 3 år.

Jeg har SÅ svært ved at se, hvordan jeg dog skal få tid? Og allerhelst ville jeg ride igen, men det er jo helt umuligt.

Hvordan gør I? Henter I lidt senere, så I kan nå en løbetur? Rider i ridehus, når børnene sover? Smutter i Fitness kl 6.30? Eller har I også sat hele molevitten i bero og glæder jer i smug til børnene bliver større og man kan finde tegnegrejet og strikkebøgerne frem igen?

Jeg har børn på 1,5 og 7 år, og er alene med dem. Lige pt går jeg hjemme, så jeg løber efter de er afleveret om morgenen, 3 dage om ugen. 

Men når hverdagen ruller så smider jeg den lille i min løbevogn og tager en tidlig tur lige efter morgenmaden. Vi står op kl 5 uanset, så der er masser af tid til at nå det inden de skal afleveres.

Udover løb har jeg også et let træningsprogram som jeg laver yderligere 3 dage om ugen. Det kan jeg sagtens lave selvom børnene er hjemme.

Anmeld Citér

30. oktober 2021

Carina:-)

Jeg står op kl 05 og  motionere hver morgen. 

Har ikke mine børn i inst mere end 25 timer pr uge , og er selvstændig med 50 - 60 timers arbejdsuge. 

Så for at få tid til motion , arbejde og korte dage i inst - må det passes ind med mindre søvn

Så  motion hver morgen imellem 5 og 6 - i bad og så unger op. - det fungere fint for os. 

Og så har vi et løbe/ gå bånd sat op foran et hævebord- så er jeg presset på tid pga fx syge børn - går jeg på den imens jeg arbejder. 

Ikke sikkert det fungere for alle - men jeg har brug for motion for at jeg trives- og da jeg samtidig har krav til vores liv med børn og arbejde - må man tænke ud af boksen.

Anmeld Citér

30. oktober 2021

lineog4

Ærligt til trods for mine 3 børn er blevet store, så har jeg svært ved at bare huske og finde tiden til mit orkester en gang om ugen.

Det er sådan set ikke børnene der tager tiden  men mit ønske om at have noget tid med dem, at vi får hjemmelavet mad hver aften og så videre. Kunne godt ønske jeg kunne slippe det lidt mere, for jeg mangler mig tid. 

Det som fylder er et fuldtidsarbejde plus et deltidsstudie ved siden af, så jeg i forvejen er væk hver tirsdag aften, og i nogle uger tidligst er hjemme 17 stort set alle dage undtagen fredag. Og så fylder det selvsagt også, at nidkære mand er ved at bygge helt nyt kolonihavehus, så han er væk fra morgen til aften stort set alle weekender. 

Så er der heldigvis også de mere stille uger  hvor jeg kan være hjemme ved 15 tiden næsten hver dag, og jeg kan få gået en god tur, få tid til et cafebsøg og hvor jeg ikke falder om inden klokken er 10 hver aften.

Og skal jeg være helt ærlig så synes jeg faktisk det var lettere at finde tid, da de var små for så tog jeg enten løbesko eller jakke på når de var puttet før 8 og havde Line tid. Nu vil jeg gerne have tid med dem om aftenen, fordi både de og jeg sjældent er hjemme før 17.

Så tid til mig selv og mine hobbyer ud over at strikke som jeg kan gøre mens jeg spiller spil eller ser en serie sammen med børnene, det er sparsomt og det kan både min krop og min hjerne godt føle, men sådan er det. 

Anmeld Citér

30. oktober 2021

Hellosunshine

2 gange i hverdagene putter jeg unger og kører bagefter til træning. I weekenden, enten lørdag eller søndag står jeg op før de andre og træner og er hjemme til de står op. Min mand løber så en halv time om aftenen de andre dage eller når jeg kommer hjem. Vores kollegaer spørger tit hvordan i alverden vi har tid til det - men vi ser så stort set ikke tv, og kan ikke snakke med om diverse serier, programmer mv Vi føler det giver os væsentlig mere energi til hverdagen end hvis vi ikke gjorde det, så vi prioriterer det benhårdt. 

Anmeld Citér

30. oktober 2021

Anonym

Mine børn sover kl 19.30 og der maler/tegner jeg. Jeg tror at jeg bruger 3-4 aftner i snit om ugen på min hobby og der er jeg nød til for ellers mister jeg fuldstændigt mig selv. Inden at jeg fik børn brugte jeg alt min fritid på musik og tegne/male, så jeg synes at det var hårdt i de perioder hvor der ikke var tid til det.

mine børn er 3, 5 og 9 år og da de var helt små tegnede jeg bare lige 10 min en gang i mellem

hvis du godt kan lide at cykle, vil jeg foreslå at du køber en cykel med en af de der vogne på hvor man kan sætte børn i (jeg ved ikke lige hvad det hedder) også kan du jo cykle med dem efter at du har hentet dem i børnehaven. Vi har 2 -3 aftner med rugbrød herhjemme for at få tid til andre ting

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.