Her kommer en længere smøre. Beklager på forhånd.
Sagen er den, at min mand og jeg har et problem, som vi ikke ved, hvordan vi skal løse. Vi har været sammen i 14 år (gift de sidste 6), har tvillingepiger på snart 10 og er gode til at få hverdagen til at fungere. Vi er glade for hinanden, og det lyder jo altsammen meget godt. Problemet er, at vores lyst til sex er meget forskellig. Min er meget lav, og hans er nok en smule over gennemsnittet. Jeg har sjældent lyst til sex og kan sagtens gå 3-6 måneder uden at være sammen på dén måde. Min kæreste kunne sagtens ha’ sex hver dag og ser gerne, at det finder sted mindst en gang om ugen. Vi har forsøgt alle mulige (og umulige) ting for at få vores behov til at mødes - sex på planlagte dage, afholdenhed for at “fremprovokere” en lyst, aftaler om sex minimum en gang om ugen etc. Intet har dog virket, og det slider i den grad på vores forhold.
Det har været sådan altid, så der er altså ikke tale om, at det er, fordi jeg pludseligt har mistet lysten (hverken til ham eller til sex generelt). Han vil ikke ha’, jeg gør noget for hans skyld og er ikke interesseret i det, han kalder “medlidenhedssex”. Derfor begrænser vores seksuelle udfoldelser sig vel i gennemsnit til en til to gange om måneden, men det er slet ikke nok for ham.
Vi har talt og talt og talt og er nået til en erkendelse af, at det ikke kommer til at ændre sig, og at der ikke er mere, vi kan gøre. Jeg lever jo fint med det - bortset fra, at den dårlige samvittighed æder mig op. Min mand er i perioder nærmest deprimeret og går helt ned over det. Alligevel mener han, vi skal blive sammen, og han siger gang på gang, at han er indstillet på at få det til at fungere. Problemet er bare, at det ikke fungerer. Han kan ikke trække sig selv op, og jeg kan ikke hjælpe ham, uanset hvor hårdt jeg prøver.
Det er det eneste problem i vores forhold, og vi synes begge, det er så ærgerligt, at det skal ødelægge det hele, men jeg er jo ikke interesseret i, at han “spilder sit liv” sammen med mig, og han er ikke interesseret i at være så trist og give mig dårlig samvittighed hele tiden.
Jeg er ikke interesseret i at høre om muligheden for at frembringe mere sexlyst hos mig, for som sagt er dét forsøgt. Derimod kunne jeg rigtig godt tænke mig at høre, om andre har samme udfordringer, og hvad I eventuelt har gjort ved det? Kan man få et parforhold til at fungere med så store forskelle i lysten til noget så essentielt for i hvert fald den ene part?
Men I har været sammen i 14 år… hvorfor få børn osv hvis det fra start af var et dårligt march sexuelt..? Håbede du på det magisk ændrede sig? Jeg spørger reelt .. fordi det virker jo ikke som om at jeres sexinteresse eller mangel på samme har ændret sig over årene. Og nu står to børn og kan blive skilsmissebørn.