IUI efter øko-børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.150 visninger
11 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. oktober 2021

Anonym trådstarter

Vi har forsøgt i over et år at blive gravide og efter en snak med lægen, var næste skridt udredning af min mand. 
Jeg blev undersøgt/scannet hos gynækolog da jeg fik taget min spiral ud og der var ikke noget der gav anledning til bekymring dengang. 

Min mand har fået svar på sin test og den viser let nedsat sædkvalitet, med en konklusion at man kan overveje IUI. Vi har ikke snakket med egen læge om svaret endnu, men vi gøre det i den kommende uge. 

Vi har to skønne børn i forvejen, lavet helt øko i hhv 1. forsøg og efter et halvt års prøven. Så vi har jo lykkes fint før, uden aborter eller andet problematisk i bagagen. 

Min cyklus har ændret sig en del fra første barn til nu. Er dog også blevet det ældre, men er stadig under 35 år. Min første graviditet er snart 10 år siden. 
Denne gang oplever jeg ikke at min cyklus bliver helt stabil. Længden har varieret mellem 30 til 54 dage. I de sidste 8 måneder har jeg testet for ÆL og ved derfor også, at vi har haft gode forudsætninger for at ramme den. Ligegyldig længden på min cyklus falder ÆL altid 10 dage før min menstruation er kommet. Det er jo lidt kortere end standard, men kan det, kombineret med let nedsat sædkvalitet, mon gøre det endnu sværere? 

Jeg kan regne ud, at vi skal igang med behandling i det private, hvis vi ønsker det. 
Men hvordan vurderer man hvornår man “burde” det ene frem for det andet? 
Er der nogen på linjen der har været den tur igennem? Og rent faktisk haft succes med IUI? Og så det rent økonomiske aspekt: Hvad endte sådan en omgang i for jer?

Allermest er jeg nok lidt forvirret og skal lande i, at tingene ikke var helt som vi håbede. Behandling virker som en meget stor beslutning, mens jeg føler mig utaknemmelig utålmodig. Men for pokker hvor vi ønsker os det sidste medlem af vores familie.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2021

Charl90

Jeg har ingen erfaring at dele ud af, men var det mig, så have jeg forsøgt selv i 2 år inden jeg søgte hjælp.

For os har det taget hhv 14 måneder og 11 måneder at lave vores børn. Jeg tænker ikke vi fejler noget. Kroppen har bare skulle blive klar efter hhv præventionsstop og amning. Har læst at 85% bliver gravide inden for ét år og 95% bliver gravide inden for 2år.

Når I har gjort det før og det ikke virker til at være noget i vejen, så ville jeg prøve mere selv og gøre det man nu selv kan. Masser af sex ifm ÆL, fremme din mands sædproduktion (fx folinsyre og motion), måske prøve akupunktur ift let uregelmæssig/anderledes cyklus og hvad man nu ellers kan gøre...

Held og lykke jeg håber det lykkes jer at opnå drømmefamilien på 5

Anmeld Citér

23. oktober 2021

Altea

Med henvisning fra egen læge, så skal i ikke betale for iui, selvom I har børn i forvejen. 
Med så uregelmæssig cyklus, synes jeg du skal få målt amh osv - mange er jo på vej i overgangsalderen midt i 30’erne, og det har selvfølgelig betydning for hvorledes i bedst hjælpes til næste barn.

En luteal fase på 10 dage burde ingen betydning have.

Anmeld Citér

23. oktober 2021

Frizzy

Målet er et barn mere. Vejen er vel ikke så betydningsfuld i forhold til dette. Det er vel irrelevant om to kom naturligt og I fik hjælp med den sidste..? Din sidste sætning siger alt- det er et brændende ønske I har. Hvis I har muligheden for hjælp så søg den da Der er ikke noget heroisk i at vente og klare det naturligt - det kan da godt være at det lykkes om er år. Men hvorfor ikke få hjælpen nu. I er jo ikke engang ude i at snakke donor. 

Held og lykke med projektet - børn er dejligt uanset vejen til dem 

Anmeld Citér

24. oktober 2021

Anonym

Halløj. Vi står i samme situation. Vi er 33+34 år og har økobarn, som kom i 4. forsøg. Vi blev også hurtigt gravide denne gang; 2. forsøg, men det endte i uge 5 desværre, og så har der ikke været noget siden. Vi blev gennemtestet og har ingen problemer, hverken hos mig eller min mand. Vi er lige startet op i IUI og har givet 3000 kr + 500 kr. til medicin i det private for første behandling. Vores læge afviste, at man kan få IUI gennem det offentlige, når man har barn i forvejen. Måske det varierer fra kommune til kommune??? Han stod ret stejlt på det, for jeg havde også hørt, at man kunne få 3 forsøg. Det afviste han.

IVF koster 22.000 pr. gang (der hvor vi får hjælp) og medicinen er vidst dyrere, så man kan jo køre et par gange på IUI for de penge er vores logik. Man kan så få nogle IVF-pakker, hvor det koster 43.000 for 3 ægudtagninger og alle de oplægninger, som det kan medføre.

Hvad der overraskede mig var, at hormonerne, som jeg skulle tage, faktisk påvirkede min cyklus ret meget. Jeg vil tro, at de hormoner, du får i forbindelse med IUI kan hjælpe dig med at stabilisere din cyklus og også forlænge din fase mellem ægløsning og mens, hvis du gør dem opmærksomme på det på klinikken.

Anmeld Citér

24. oktober 2021

Altea

Gratis iui ved flere børn er ikke kommune bestemt , men bestemt ved lov. Så det er din læge der er gal på den. Der har været lukket for gratis behandling ved barn nr 2 eller flere i en årrække , men det er flere år siden at iui igen blev gratis. 

Anmeld Citér

24. oktober 2021

Anonym

Altea skriver:

Gratis iui ved flere børn er ikke kommune bestemt , men bestemt ved lov. Så det er din læge der er gal på den. Der har været lukket for gratis behandling ved barn nr 2 eller flere i en årrække , men det er flere år siden at iui igen blev gratis. 

Jeg havde det godt på fornemmelsen, men det gik i hårknude. Fortalte at vores venner i nabobyen havde fået tilbuddet, så det forstod vi ikke. Måske er det fordi, vi ikke fejler noget på papiret? Men hvad kan man gøre, når lægen ikke vil henvise? Det er jo ikke bare sådan at skifte læge i disse tider.  Vi besluttede os så for kontakte det private alligevel, fordi det ikke er så forfærdeligt dyrt med IUI og fordi der var sygeplejekonflikt osv. Vi var utålmodige

Anmeld Citér

25. oktober 2021

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres input

Vi har i dag snakket med egen læge. Min mand skal have lavet endnu en sædprøve + blodprøve og jeg skal have taget nogle blodprøver. Så tager vi den derfra. 

Del endelig hvis der sidder andre med erfaringer

Anmeld Citér

26. oktober 2021

Anonym

Jeg ville bare få hjælpen hvis jeg var jer. Jeg er lige blevet gravid med første barn i vores første IUI forsøg, vi havde prøvet selv i halvandet år (30 og 33 år). 

IUI er ikke særligt invasivt sammenlignet med IVF og virkelig hurtigt overstået. Min mand og jeg fejler ingenting nogen af os. Jeg fik tabletter i fem dage, tog en ÆL sprøjte og blev insemineret et par dage efter det. Desuden er det gratis, også ved næste barn - eller relativt billigt sammenlignet med IVF hvis man selv vil betale.

Når jeg tænker på hvor hårdt vi har haft det i vores forhold det sidste år pga. pres med sex på bestemte tidspunkter, de skide ÆL teste og diverse råd fra omgangskredsen, stresssymptomer, frustrationer osv, så kan jeg godt tænke hvorfor vi ikke fik hjælp noget før. Jeg håbede bare på at det kunne lykkes på almindelig vis tror jeg. 

Næste gang vil jeg i hvert fald ikke tøve et sekund med at få hjælp hvis vi står i samme situation. Jeg er ikke mindre lykkelig gravid fordi vi har fået hjælp, jeg er bare virkelig taknemmelig og glad. 

De bedste tanker til jer

Anmeld Citér

26. oktober 2021

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Halløj. Vi står i samme situation. Vi er 33+34 år og har økobarn, som kom i 4. forsøg. Vi blev også hurtigt gravide denne gang; 2. forsøg, men det endte i uge 5 desværre, og så har der ikke været noget siden. Vi blev gennemtestet og har ingen problemer, hverken hos mig eller min mand. Vi er lige startet op i IUI og har givet 3000 kr + 500 kr. til medicin i det private for første behandling. Vores læge afviste, at man kan få IUI gennem det offentlige, når man har barn i forvejen. Måske det varierer fra kommune til kommune??? Han stod ret stejlt på det, for jeg havde også hørt, at man kunne få 3 forsøg. Det afviste han.

IVF koster 22.000 pr. gang (der hvor vi får hjælp) og medicinen er vidst dyrere, så man kan jo køre et par gange på IUI for de penge er vores logik. Man kan så få nogle IVF-pakker, hvor det koster 43.000 for 3 ægudtagninger og alle de oplægninger, som det kan medføre.

Hvad der overraskede mig var, at hormonerne, som jeg skulle tage, faktisk påvirkede min cyklus ret meget. Jeg vil tro, at de hormoner, du får i forbindelse med IUI kan hjælpe dig med at stabilisere din cyklus og også forlænge din fase mellem ægløsning og mens, hvis du gør dem opmærksomme på det på klinikken.

Jeg tror det er gået galt fordi lægen tror I vil have gratis hjælp i det offentlige. Det kan man ikke når man har børn sammen i forvejen. Men med en henvisning kan man få gratis hjælp på en privat klinik der har overenskomst med det offentlige.

Sidespring fra tråden, sorry. Men måske en forklaring for jer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.