Menstruationskop - fungere det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.477 visninger
14 svar
3 synes godt om
7. oktober 2021

Anonym trådstarter

Jeg bruger tampon og tænker på at skifte til menstruationskop. 

1) fungerer det  ok - er lidt bange for at det lækker lige pludselig. 

2) hvilket mærke fungerer bedst..?

3) hvad skal jeg være opmærksom på

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2021

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Jeg bruger tampon og tænker på at skifte til menstruationskop. 

1) fungerer det  ok - er lidt bange for at det lækker lige pludselig. 

2) hvilket mærke fungerer bedst..?

3) hvad skal jeg være opmærksom på

Det fungerer upåklageligt.

Organicup.

At du skal have adgang til vask på toilettet - fx på arbejde er det ikke så fedt hvis der er individuelle toiletter og fælles vask.

Anmeld Citér

7. oktober 2021

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2

Fungerer så godt! Tror også min er en organic cup. Prøvede først Lady cup, den drillede lidt. Tip: klip stilken af, den kan godt genere

Anmeld Citér

7. oktober 2021

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg har udelukkende brugt cup i 8 år (undtaget en pause efter begge fødsler).

Fungerer upåklageligt! Den lægger ikke medmindre den ikke sidder rigtigt (det kan mærkes), eller den bliver for fuld. 
Personligt bløder jeg meget kraftigt og på 2. og 3. dagen skal jeg tømme koppen morgen, middag og aften. De andre dage kan jeg nøjes med at tømme den morgen og aften (Den må være i optil 12 timer uden at blive tømt. 

Jeg har både haft divacup og organicup. De er begge rigtig fine. Jeg klipper det meste af stilken af, da jeg synes det er mest behageligt. 

Du skal være opmærksom på at du skal have adgang til en håndvask når du tømmer den, så du kan skylle den inden du sætter den op igen. 

Anmeld Citér

7. oktober 2021

Maricella

Profilbillede for Maricella

Jeg synes også det fungerer, og væsentlig mere rart end tamon, der fuldstændig suger alt fugtighed væk fra skeden (synes altid de var smertefulde på de sidste mens dage)

Jeg husker ikke mit mærke

Selvom det er at foretrække med en vask, så er det ikke bydende nødvendigt. Man kan fint tørre den med toiletpapir. Alternativt have en vandflaske til at skylle vand på det værste og tørre resten ��

Anmeld Citér

7. oktober 2021

Klartilnummer2

Jeg har af to omgange og med to forskellige cups forsøgt at skifte fra tamponer. Men de fungerer bare ikke for mig, hverken før eller efter børn. Jeg kan ikke få dem til at sidde rigtigt uden at genere, heller ikke selvom jeg købte et særligt mærke, som var ekstra kort i selve cuppen.

Så jeg har opgivet for nu, selvom jeg synes, det er en skide smart løsning!

Anmeld Citér

7. oktober 2021

Kir

Jeg prøvede det for første gang sidst jeg havde menstruation. Jeg ved ikke helt om jeg vil prøve igen. Jeg synes det var meget bedre end tamponer, som en anden skriver synes jeg godt de kan "udtørre" skeden. Men man skal ikke være sart ift blod på fingrene. Jeg havde lidt problemer med at få den ud og det blev altså ret messy. Og også når man rengører den. 

Anmeld Citér

7. oktober 2021

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Jeg har brugt kop de sidste 10 år. Første lange stykke tid brugte jeg diva cup, måtte købe den i England, da jeg ikke kunne finde nogen forhandler i Danmark. Jeg klippede stilken af, men den var ubehagelig at have sidende i længden da den er ret hård. Så for 3-4 år siden undersøgte jeg markedet igen og blev glædelig overrasket over det nu var til at få i Danmark, gik denne gang efter en ultra blød version som kunne holde til kraftig menstruation, så købte en femmycycle menstruationskop som jeg har været intet mindre end lykkelig for! Den sidder uden at genere det mindste og den holder til kraftig menstruation, tømmer den 3 gange om dagen første dag og de sidste 2 dage af cyklussen blot morgen og aften. 

kan klart anbefale den kop

Anmeld Citér

7. oktober 2021

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Enig med de andre - det fungerer rigtig godt. Jeg har også en organicup.

Det kræver lidt træning at få den til at sidde. Jeg kan også have lidt problemer de dage, hvor jeg ikke bløder så meget, at den er svær at få til at sidde og også at få ud. Men det er altså en træningssag.

Jeg har dog oplevet, at vakuummet i cuppen hev min spiral ud - så ikke en god combi.

Det er meget rarere for huden, synes jeg. Jeg havde altid kløe under min menstruation før jeg fik en cup.

Anmeld Citér

7. oktober 2021

ZRS

Profilbillede for ZRS
Skovrup skriver:

Jeg har brugt kop de sidste 10 år. Første lange stykke tid brugte jeg diva cup, måtte købe den i England, da jeg ikke kunne finde nogen forhandler i Danmark. Jeg klippede stilken af, men den var ubehagelig at have sidende i længden da den er ret hård. Så for 3-4 år siden undersøgte jeg markedet igen og blev glædelig overrasket over det nu var til at få i Danmark, gik denne gang efter en ultra blød version som kunne holde til kraftig menstruation, så købte en femmycycle menstruationskop som jeg har været intet mindre end lykkelig for! Den sidder uden at genere det mindste og den holder til kraftig menstruation, tømmer den 3 gange om dagen første dag og de sidste 2 dage af cyklussen blot morgen og aften. 

kan klart anbefale den kop

Hvor køber du den? Har længe overvejet om jeg skal prøve med en cup. Har født børn, så hvilken størrelse skal man vælge.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.