Jeres forbrug?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. september 2021

2021baby

Vi bruger 5000-6000 kr til mad og husholdningsartikler alene (altså indkøb i supermarked.) Diesel, tøj, restaurantbesøg m.m. betaler vi hver især ud fra vores egen konto (vi har to fælles kontoer; en til hus og en til husholdning, hvor vi hver sætter det samme beløb ind hver måned. Det resterende rådighedsbeløb har vi selv kontrol over fra vores Nem-kontoer.) 

Er sikker på at vi på ingen måde kunne holde det på 8000 kr for alle de ting I dækker ind under samme post

Vi er i øvrigt 2 voksne, 1 barn (og en baby der kommer om nogle uger) og har et rådighedsbeløb på ca. 39.000/ 40.000 kr efter skat. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september 2021

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Jeg synes det lyder ret lavt. Nu vi er ved Luksusfælden, er det måske sådan et beløb der sættes af til folk der virkelig skal spare alt hvad der kan spares. 

Vi har ca. 60.000 udbetalt, så det er selvfølgelig også en del mere end jer. Vi bruger ca 20.000 på alle faste udgifter, og jeg vil gætte på at vi bruger 20.000 på mad og diverse. Resten til opsparing. Men mad og diverse dækker tøj, gaver, fornøjelser, restaurantbesøg, ferier, reparationer og alt muligt andet.

Vi har to børn, og der bliver jo brugt en del tøj og udstyr. Men vi køber en del brugt, og den lille arver det meste fra den store. Især overtøj og udstyr kan man finde i fin stand til få penge. Og ellers køber vi mange ting på udsalg og tilbud. Os voksne køber meget sjældent nyt tøj. Så synes egentlig ikke at vi overforbruger, men alting løber jo bare op. Så jeg synes få tusind til forbrug af meget lidt. 

Anmeld Citér

6. september 2021

Anonym

Vi har 8000 kr på vores “mad”konto hver måned. Vi er to voksne og et barn.

Udover mad skal kontoen dække diesel/benzin til to biler og diverse til husholdningen (bleer, vaskemiddel, toiletpapir osv)

Frisør, tandlæge, tøj osv til min mand og jeg betaler vi hver især med vores lommepenge (2000 kr pr pers/mdr).

Tøj, sko osv til vores datter trækker vi fra opsparingen (børne/ungeydelse overføres til vores opsparing, når vi får den).

Jeg synes ikke at 8000 kr til 2v og 2b, er ret meget, når jeg læser hvor meget i har med under kategorien diverse. Bare tøj, overtøj og sko til ungerne koster jo kassen. 

Anmeld Citér

6. september 2021

Janey

Profilbillede for Janey

Når alle variable poster skal være med i beløbet, så ligger jeres budget et par tusind under vores reelle forbrug. Vi har godt nok også mere end jer udbetalt, men prioriterer at sætte meget på posten med ferie og oplevelser. 

Jeg kan se i mit regnskab, at vi bruger omkring 4500 pr. måned på husholdning til en familie på 4. Vi sparer ikke på noget her, men har nogle gode kontakter til indkøb af kød og grønt til en god pris, så det betyder, at vi kan købe godt ind men til en lavere pris end mange andre, så skulle vi købe til Bilka priser ville det nok være 1000 kr mere om måneden. 

Tøj, gaver, frisør og tandlæge er et par tusind mere om måneden i gennemsnit. Normalt køber vi langt de fleste gaver og tøj i udlandet og sparer meget på det, men kigger jeg på regnskabet under corona er posten omkring 2500 om måneden.

Børnenes sko er en af de dyrere poster, men køber man på tilbud/udsalg så kan man få dem til gode priser selv her i Danmark. Vi har under corona købt Ecco vinterstøvler til 450-500 pr. par og Ecco sandaler til 300. Sneakers har været Fila og Skechers til 300 pr par. Sønnen har lige fået nye Adidas fodboldstøvler til 400, så de dyre mærker kan godt fås til en fornuftig pris.

Udflugter og restaranter ligger ofte på en 700-800 pr gang, så er man ude flere gange på en måned, kommer der også en 2-3 tusind oveni på den konto. 

Diesel bruger jeg 1500 på hver måned, da jeg pendler på arbejde. Min mand tager toget, så hans transportudgifter er vel omkring 1000 pr. måned.

Resten ryger på opsparing og rejser. I det seneste 1½ år har det så været mest opsparing, da rejserne af gode grunde jo er skruet voldsomt ned. Det har så betydet, at jeg pt. har konti 3 steder for ikke at skulle betale negative renter, men det tog så også lidt tid at undersøge markedet for konti uden negative renter og gebyrer, når man ikke har Nemkonto hos dem

Anmeld Citér

6. september 2021

Anonym

Anonym skriver:

Tusind tak for alle jeres svar. Vi har banket os selv oveni hovedet fordi vi gang på gang overskrider budgettet (som dem i Luksusfælden jo "SKAL" kunne overholde). Vi har masser af penge mellem hænderne når de faste udgifter er betalt og vi lægger en pæn sjat til side hver måned også, så det er ikke fordi vi ikke har råd til at bruge mere end de 8000. 

Hvad vil I gætte på er mere realistisk? Vi har opsparing til reparationer til bil, vi bor i hus og afvikler ganske fint til gæld ved siden af, så det er heller ikke fordi vi skal til at gældsætte os eller leve op til bankers forventninger om et rådighedsbeløb af en vis størrelse

Det er umuligt for andre at svare på

Vil anbefale jer at se på hvad i bruger til mad, tøj, sko, tandlæge etc. Ved at gå tilbage i jeres kontoudtog. Husk at tage de store udgifter med som børnenes overtøj og sko, tandlæge osv. Og så lav et overslag på hvad "skal ting" koster.

Hvor meget bruger i på mad nu? Synes i selv der bliver brugt for mange penge på impulskøb eller bliver der smidt meget mad ud? Hvis ikke, så passer jeres forbrug til jer. Det er ikke et problem, hvis der er råd til det.

Luksusfældens budget er lavet så man skal spare mest muligt uden plads til de små luksus ting, som er rare at have i hverdagen

Anmeld Citér

6. september 2021

EKAB

Profilbillede for EKAB

Vi er 2 voksne og 2 børn, og vi bruger 6000 kr på mad og husholdning.

Anmeld Citér

6. september 2021

Anonym

Vi er 2 voksne 2 børn. 

Vi har en indtægt på knap 40.000kr mdr. ikke medregnet børne og ungeydelse, og engangsvederlag.

I årligt gennemsnit går vores indkomst på dette:

30% af vores indkomst (11.979kr) går til hus (lån, forsikringer, skat, el, vand, varme mm.)

34% af vores indkomst (13.500kr) går til faste udgifter ud over huset (abonnementer, bil, benzin mm.)

16% af vores indkomst (6.363kr) går til mad og diverse (madbudget, diverse (husholdning, tøj, gavebudget) frokostordninger, tøj budget mm.)

Vi køber ind én gang om ugen efter madplan, køber tøj til ungerne når det er nødvendigt, helst brugt eller billige mærker (H&M, VRS og i den prisklasse) min mand og jeg køber nyt tøj ca. hvert 2. - 3. år,

19% af vores indkomst (7.627kr) går til opsparing. 

Anmeld Citér

7. september 2021

Lomm

Profilbillede for Lomm

Vi bruger ca 5000 om måneden på mad & husholdning. Tøj, sko, frisør & tandlæge er dyre poster - de skal måske holdes i en post for sig. 

Jeg vil nu også sige man ikke rigtig kan sammenligne med andre - vi er jo alle vidt forskellige. Kan se en skriver nogle tøjpriser der får mig til at måbe, men jeg køber også gerne genbrug, jeg interesserer mig ikke for mærker, og i min optik behøver regntøj ikke koste 350 kr. 

I må trække et helt år ud af banken i Excel, sorter hele molevitten så I kan se hvad der bliver brugt på hvad - det giver det mest realistiske billede.

Anmeld Citér

7. september 2021

Boyz2

Profilbillede for Boyz2

Vi er 5 personer - 2 voksne, 2 teenagere og 1 barn.

vi bruger kr. 2.000 til mad og husholdning om ugen. Det er ca. kr. 8.000 om måneden.

herudover bruger vi nok kr. 5-7000 om måneden på almindeligt forbrug som benzin, tøj, gaver, ting til børnene, frisør osv. 

vi ødsler ikke vores penge væk, men alting løber bare op. 

Anmeld Citér

7. september 2021

Charl90

Det er meget lavt sat

Vi har selv afsat 5500kr til mad og benzin. Vi ender ofte med at måtte tilføje til kontoen. Vi er kun to voksne og ét barn. Vi ønsker dog heller ikke at spare på denne post og spiser meget ude.

I banken ville man afsætte min. 13.000 kr til rådighedsbeløb, som er det du beskriver så meget bruger vi ikke her. Vi køber begrænset tøj og sko. Gerne udsalg når det er og ofte brugt til den lille.

Måske I skal have mad/husholdning på én konto og forbrug på en anden? Så er det lettere at se hvad pengene bruges til

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.