Banker mig selv i hovedet over økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.978 visninger
12 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. september 2021

Anonym trådstarter

Hej alle, 

Jeg har lige bruge for at dele lidt og høre jeres perspektiver på det. 

Jeg er gravid, hvilket jeg jo er enormt glad for, men jeg kan ikke lade være med at slå mig selv lidt i hovedet over min økonomiske situation. Jeg er studerende på kandidaten, hvor jeg mangler et år. Det er en rigtig god uddannelse med lav arbejdsløshed og forholdsvis høj startløn som nyuddannet. Jeg tænker derfor, at jeg burde have ventet med at blive gravid, til jeg var færdig og i fuldtidsjob, men omvendt er jeg så glad for at være gravid. Dog kan jeg få dobbelt SU i 12 måneder (da jeg har meget SU tilbage) + barselsdagpenge fra mit studiejob, hvilket sagtens kan få det til at løbe rundt. Det som også tynger mig er et virkelig stort SU lån, der er brugt til indskud på lejlighed og studieophold i udlandet. Det er derfor ikke en rar følelse at have gæld og sætte et barn i verden, da jeg så er dårligere stillet når min kæreste og jeg vil købe hus om et par år.

Så håber ikke, at I synes det lyder helt uansvarligt?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2021

drabo

Profilbillede for drabo

Slap af og nyd din graviditet.

selvfølgelig er et studielån et minus, når i en gang skal købe hus, men det er altså ikke noget stort minus. Af al den gæld du kan have er det nok noget af det en bank ser mildest på, så det eneste er selvfølgelig at det vil påvirke jeres gældsfaktor og rådighedsbeløb.

men rigtigt mange kan sagtens købe hus med studielån i bagagen. Og du lyder til at have styr på din økonomi generelt og også gode muligheder for job efter endt uddannelse, så det skal nok gå.

Anmeld Citér

3. september 2021

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Slap af og nyd din graviditet.

selvfølgelig er et studielån et minus, når i en gang skal købe hus, men det er altså ikke noget stort minus. Af al den gæld du kan have er det nok noget af det en bank ser mildest på, så det eneste er selvfølgelig at det vil påvirke jeres gældsfaktor og rådighedsbeløb.

men rigtigt mange kan sagtens købe hus med studielån i bagagen. Og du lyder til at have styr på din økonomi generelt og også gode muligheder for job efter endt uddannelse, så det skal nok gå.

Tak for dit svar! Nu hvor jeg læser min besked, så kan jeg også godt se, at det ikke lyder så slemt. Jeg er nok bare slem til at sammenligne mig med dem, der har villa i København, høje stillinger osv ��

Anmeld Citér

3. september 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

Mange får børn under uddannelse, og mange har su-lån. Så lad være med at slå dig selv i hovedet over det. Du skal ikke betale af på su-lån før du er færdige (og endda lidt efter) så det er ikke noget der tynger din økonomi nu.
Og når der er relativt let at få job når du er færdig, så skal det hele nok gå alligevel.

Dog undre jeg mig lidt over det du skriver med dobbelt su i 12 måneder. For jeg er ret sikker på at det maks er i 6 måneder man kan få dobbelt su mens man har barsel. Men det kan selvfølgelig være at du vil starte på din uddannelse hurtigt igen efter du har født, og dermed have 12 måneders dobbelt su.

Anmeld Citér

3. september 2021

Anonym

Min mand og jeg har købt hus for 3 år siden. Jeg betaler af på et stort SU-lån som ikke er betalt ud før om 12 år. Jeg har for nyligt købt ny bil til mig selv - den betaler jeg også af på hver måned. Vi har selvfølgelig realkredit i forbindelse med huset, men vi har med vilje valgt et sted og et hus der ikke kræver af vi skal lægge alle vores penge hver måned. Vi bor et dejligt sted i en relativt lille hus, men med fin plads til os og vores børn. Vi har et barn i vuggestue og en mere på vej. Jeg er almindelig folkeskolelærer, min mand er håndværker. Vores økonomi hænger fint sammen; vi mangler intet og der er aldrig blevet sat spørgsmålstegn ved noget helst i fx banken eller andre steder det lyder som om du har fint styr på økonomien, jeg ville ikke være nervøs overhovedet!

Anmeld Citér

3. september 2021

Anonym

Huske at du også kan søge friplads når du er på su og dit barn skal i institutionen.

Su lået vil jeg ikke tænke over.

Både min mand og jeg havde su lån lidt over 110.000 og 190.000.

Vi kunne både købe hus og bil. Vi betaler af selvfølgelig. Men altså vi mærker ikke vores høje løn li nu. 5 år så er vi fri for alle lån. Og billån. Så det ser vi frem til.

Synes det er best at få børn under uddannelse især når de er små. Ingen KUN 1 og 2 barn sygdage. Også selvom de ikke må . Vil komme arbeidsgiver måske se positivt på det ☺️

Det er også træls at gå fra løn til barselsdagpenge. End det er med SU til barselsdagpenge 

Anmeld Citér

3. september 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Huske at du også kan søge friplads når du er på su og dit barn skal i institutionen.

Su lået vil jeg ikke tænke over.

Både min mand og jeg havde su lån lidt over 110.000 og 190.000.

Vi kunne både købe hus og bil. Vi betaler af selvfølgelig. Men altså vi mærker ikke vores høje løn li nu. 5 år så er vi fri for alle lån. Og billån. Så det ser vi frem til.

Synes det er best at få børn under uddannelse især når de er små. Ingen KUN 1 og 2 barn sygdage. Også selvom de ikke må . Vil komme arbeidsgiver måske se positivt på det ☺️

Det er også træls at gå fra løn til barselsdagpenge. End det er med SU til barselsdagpenge 

Tak for at dele din historie - for det fedt at høre SU lånet ikke har været til forhindring

Og enig - der er mange fordele ved at få et barn som studerende. Jeg tror også, at alt nok skal gå fint  

Anmeld Citér

3. september 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Alt i livet kan ikke planlægges i detaljer. Og din situation lyder helt almindelig både fin og fornuftig Skidt med om pengene bliver lidt små, det behøver ikke være dyrt at få børn. Skidt med om der går lidt længere før I kan købe bolig, måske vil I noget helt andet til den tid, måske har I fået flere børn, måske er i gået fra hinanden eller har fået job i udlandet. Træk vejret - nyd livet - det er i det lange løb alligevel ikke fuldkommen altafgørende ...

Anmeld Citér

3. september 2021

Enmere20

Jeg ville ikke være bekymret. Jeg har et meget stort su lån pg er gravid. Pt bor vi billigt, vi har begge gode jobs og ønsker også at købe hus i Kbh området indenfor de næste 4-5 år. Synes da det er træls, men ikke noget jeg ligger søvnløs over når det er eneste gæld 

Anmeld Citér

3. september 2021

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Alt i livet kan ikke planlægges i detaljer. Og din situation lyder helt almindelig både fin og fornuftig Skidt med om pengene bliver lidt små, det behøver ikke være dyrt at få børn. Skidt med om der går lidt længere før I kan købe bolig, måske vil I noget helt andet til den tid, måske har I fået flere børn, måske er i gået fra hinanden eller har fået job i udlandet. Træk vejret - nyd livet - det er i det lange løb alligevel ikke fuldkommen altafgørende ...

Tusind tak for din besked - det var nok præcis det jeg havde brug for at høre!! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.