Underretning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.087 visninger
16 svar
11 synes godt om
1. september 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg har lavet en underretning vedrørende den biologiske far til et plejebarn i min omgangskreds. Nu har jeg modtaget bekræftelse fra den pågældende kommune, og her står, at mine informationer vil blive delt med forældremyndighedsindehaverne. 
Bio-far har ikke forældremyndighed, men risikerer jeg, at han alligevel får oplyst mit navn, når nu det omhandler ham? Jeg er decideret bange for ham - han har flere voldsdomme og er utilregnelig - og jeg er den eneste i landet med mit efternavn, så det er meget let at finde min adresse, min arbejdsplads m.v. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2021

Momselomse

Profilbillede for Momselomse
Mor og meget mere skriver:

Jeg har lavet en underretning vedrørende den biologiske far til et plejebarn i min omgangskreds. Nu har jeg modtaget bekræftelse fra den pågældende kommune, og her står, at mine informationer vil blive delt med forældremyndighedsindehaverne. 
Bio-far har ikke forældremyndighed, men risikerer jeg, at han alligevel får oplyst mit navn, når nu det omhandler ham? Jeg er decideret bange for ham - han har flere voldsdomme og er utilregnelig - og jeg er den eneste i landet med mit efternavn, så det er meget let at finde min adresse, min arbejdsplads m.v. 

Jeg kan ikke forestille mig, at dit navn og andre oplysninger deles. Du er da vel forhåbentligt 100% anonym?

Anmeld Citér

1. september 2021

AnoMor

Hvis underretningen ikke er indgiver anonymt og der spørges indtil hvem der har indgivet den. Så fortæller de det. 
så når du er så bange for ham ville jeg nok ringe til pågældende kommune og bede om at få sit navn udeladt 

Anmeld Citér

1. september 2021

Kontrast

Mener også, at kommunen har pligt til at oplyse hvor underretningen kommer fra, hvis de ved det og der spørges indtil det. Håber ikke, at jeg har skræmt dig unødvendigt, men mener at det er sådan det er.

Anmeld Citér

1. september 2021

Mor og meget mere

Momselomse skriver:

Jeg kan ikke forestille mig, at dit navn og andre oplysninger deles. Du er da vel forhåbentligt 100% anonym?

Nej, jeg har ikke underrettet anonymt. Det har jeg aldrig gjort, når jeg som lærer har underrettet, og det faldt mig ikke ind denne gang, hvor det er i privat sammenhæng. Jeg er bare i tvivl, om der i denne situation, hvor faren ikke har forældremyndighed, udleveres oplysninger til ham. 

Anmeld Citér

1. september 2021

Mor og meget mere

Kontrast skriver:

Mener også, at kommunen har pligt til at oplyse hvor underretningen kommer fra, hvis de ved det og der spørges indtil det. Håber ikke, at jeg har skræmt dig unødvendigt, men mener at det er sådan det er.

Ja, de har pligt til at fortælle det til dem, der har forældremyndigheden - men min tvivl går på, om det også gælder faren, når han ikke har forældremyndighed, men er “hovedpersonen”. 
Jeg må lige høre mig for. 

Anmeld Citér

1. september 2021

Kontrast

Ja, de har pligt til at fortælle det til dem, der har forældremyndigheden - men min tvivl går på, om det også gælder faren, når han ikke har forældremyndighed, men er “hovedpersonen”. 
Jeg må lige høre mig for. 

Det kan jeg faktisk ikke svare på. Jeg har kun prøvet at være forældremyndighedsindehaver i en sag, og der havde vi selvfølgelig aktindsigt i alt hvad, der vedrørte min søn.

Jeg tænker, at hvis din underretning får betydning for den biologiske far og hans samvær med barnet, vil jeg da tro, at han bliver orienteret om, at grunden til, at man ændrer ordningen er fordi der foreligger en bekymring. Men det burde han jo kunne få uden, at dit navn skal nævnes. 

Anmeld Citér

1. september 2021

Baby.mamma

Forældremyndighedsindehaver vil blive informeret om underretningen. Men han som den involverede vil også blive informeret. Han har, da det er ham, sagen drejer sig om, ret til aktindsigt, og ja, her kan han få at vide, hvem, der lavede underretningen, hvis han ønsker det. 

Anmeld Citér

1. september 2021

amma33

Jeg ville være lidt bange, hvis jeg var dig, taget i betragtning af at han er utilregnelig og tidligere dømt for vold.

Hvis han på nogen måde kontakter dig og virker truende overfor dig, så er det vigtigt, at du tager til politiet og får dem til at skrive en rapport af hændelsen, så den er i deres system i tilfælde af, at situationen eskalere.

Må man spørge, hvad underretningen drejer sig om? 

Anmeld Citér

1. september 2021

Mor og meget mere

Baby.mamma skriver:

Forældremyndighedsindehaver vil blive informeret om underretningen. Men han som den involverede vil også blive informeret. Han har, da det er ham, sagen drejer sig om, ret til aktindsigt, og ja, her kan han få at vide, hvem, der lavede underretningen, hvis han ønsker det. 

Tak for dit svar. Det virker i princippet rimeligt nok, at han har ret til aktindsigt - men ikke betryggende for mig, må jeg indrømme. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.