hvor store er klasserne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. august 2021

fehår

Jeg underviser på en stor folkeskole med ca. 25 elever per klasse. Det kan føles som ret meget. Ud fra tidligere erfaring er det bedste tal for mig 15-20 elever i en klasse. Nok elever til social adspredelse, mulighed for forskellige gruppesammensætninger, osv., men ikke så mange elever, at det kan blive svært for alle at blive set og hørt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2021

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

I min søns klasse er de 24. Det var vi også da jeg selv gik i skole

Anmeld Citér

30. august 2021

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

I min datters klasse er de 25 børn. Det er en stor byskole med 3 eller 4 spor på hvert klassetrin. 
Dengang jeg selv gik i skole var det lignende størrelse klasse, på et tidspunkt i de store klasser blev vi endda helt op til de 28 elever.

Man kan godt synes, det er en stor klasse at navigere rundt i for én lærer, og lidt færre ville nok være optimalt, en 20 stykker +/-. Omvendt er jeg glad for, at hun ikke sidder i en lille landsbyskole med fx 8 elever, hvor de 5 måske er drenge og de andre 2 piger ikke er nogle, hun 'klikker' med. (tænkt eksempel, der dog forekommer).  

Anmeld Citér

30. august 2021

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Ms.Momo skriver:

Jeg sad og snakkede med en veninde om skolestart, og hun sagde at hun synes de er alt for mange elever i klassen og ville ønske det var som dengang vi selv gik i skole, men så bliver jeg i tvivl; er jeg bare heldig at mine børn ikke er så mange i deres klasser eller var vi bare en stor klasse dengang? Vi var 24 i min klasse og mine børn er hhv. 15 og 12 i deres klasser. Den stores klasse samarbejder så en del med paralelklassen hvor de er 14, så de er nogle gange (f.eks. i idræt) 29.

Jeg var heldig at vi kun var 13 i klassen da jeg boede i en lille by.. da jeg startede i 8. klasse var det på privat realskole og der var vi næsten det samme.. i hvert fald ikke flere...

min søns klasse startede de med at være 27 og nu er de 25... det samme for paralelklassen...

jeg synes det er enormt mange børn..

jeg forstår godt hans frustration over nogen gange at "blive glemt"..  da han er en af de dygtige så bliver han nemt overset med at række hånden op og bede om hjælp...

jeg har været med begge gange da der blev strejket i landets skoler og protesteret over at klasserne skulle have lov til at blive så store som de er nu...

jeg synes det er synd for lærerne der virkelig brænder for faget og så ender med at brænde ud for hvordan pokker skal man nå så mange elever uden at ende med at tabe nogen undervejs..

Anmeld Citér

30. august 2021

LSS

I min yngste datters klasse er der 25. I alt er der fire klasser C, D, E og F. Der er 25 i hver klasse. 

I min ældste datters klasse er der 30. Også her er der fire klasser på den årgang, alle med 30 i hver. Det har været såden siden 0. Klasse. Nu går de i hhv 2. Og 5. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.