Klassekvotienten i folkeskolen er på 28 børn. Dvs at hvis en årgang i en skole er på 28, vil der være en stor klasse - er årgangen på 29, vil man i stedet kunne lave to små klasser på 14 og 15.
Dog kan der gives dispensation, hvis der fx kommer en 29.elev i løbet af året, så behøver man ikke dele klassen op. Der kan dog ikke gives dispensation til over 30 elever i en klasse.
Nogle kommuner kan have andre regler med en lavere klassekvotient end 28 - men ikke højere. Der kan dog godt laves forskellige hold, hvor der er flere elever og så fx to lærere på.
Så vidt jeg ved, har klassekvotienten på 28 ikke ændret sig i mange mange år. Vi var 26 i min folkeskoleklasse. Men der kan være forskel på, hvor mange penge en kommune vil give for at holde klassestørrelserne nogenlunde nede. Det er jo megadyrt at lave en ekstra klasse, da der går mange lærer- og pædagogtimer til det.
Personligt, som lærer, foretrækker jeg en klassestørrelse omkring 22-23 elever. Synes også det kan blive for småt, hvis der er under 20 elever. Jeg har dog heller ikke de helt små elever, hvor jeg godt kan forestille mig, at det er fedt med ekstra tid.
Anmeld
Citér