hvor store er klasserne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

744 visninger
14 svar
4 synes godt om
29. august 2021

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

Jeg sad og snakkede med en veninde om skolestart, og hun sagde at hun synes de er alt for mange elever i klassen og ville ønske det var som dengang vi selv gik i skole, men så bliver jeg i tvivl; er jeg bare heldig at mine børn ikke er så mange i deres klasser eller var vi bare en stor klasse dengang? Vi var 24 i min klasse og mine børn er hhv. 15 og 12 i deres klasser. Den stores klasse samarbejder så en del med paralelklassen hvor de er 14, så de er nogle gange (f.eks. i idræt) 29.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2021

aLOTofmother

Ms.Momo skriver:

Jeg sad og snakkede med en veninde om skolestart, og hun sagde at hun synes de er alt for mange elever i klassen og ville ønske det var som dengang vi selv gik i skole, men så bliver jeg i tvivl; er jeg bare heldig at mine børn ikke er så mange i deres klasser eller var vi bare en stor klasse dengang? Vi var 24 i min klasse og mine børn er hhv. 15 og 12 i deres klasser. Den stores klasse samarbejder så en del med paralelklassen hvor de er 14, så de er nogle gange (f.eks. i idræt) 29.

De er 19 I min datters klasse og 18 I min søns klasse. Det synes jeg jo slet slet ikke er mange, og det er ikke fordi vi bor i en lille landsbyflække, hvor der nærmest ingen indbyggere er. Men jeg hører da om andre steder hvor de er op mod 30 pr klasse, det synes jeg jo er vildt

Anmeld Citér

29. august 2021

Hellosunshine

Det er noget med at det afhænger af antal børn på årgangen, og en klasse deles hvis de når op på et bestemt antal børn i én klasse. Så derfor kan man ende med klasser med relativt få børn og en klasse med rigtig mange børn som måske reelt set kun mangler 1 barn mere for at klassen havde været delt i 2 mindre klasser. 

Anmeld Citér

29. august 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Vores er lige startet i 0. i en københavnerforstad. Jeg mener de er 25 pr klasse.

Anmeld Citér

29. august 2021

BM2021

Det må man sige ja til, at dine børn er heldige! Jeg gik selv i en klasse hvor vi var 17. Jeg underviser klasser hvor der er alt fra 23-27 børn pr. Klasse og det er virkelig mange og dertil gerne en håndfuld stærkt udfordrede børn, hvor inklusionsressourcerne ikke medfølger.

Anmeld Citér

29. august 2021

Anonyma

Mine børn går på privatskole og der må max være 20 børn pr. klasse.

Da jeg gik i skole var vi 27 i klassen. 

Anmeld Citér

29. august 2021

Mamman

Profilbillede for Mamman

Min datter har fra 0-6 gået i en landsbyskole hvor de var mellem 10-14 i klassen. Da hun skulle i 7. Skulle de flytte skolebog slås sammen med 2 andre klasser og de endte ud med at være 29 i hendes klasse og 28 i paralletklassen. Nu har hun skiftet til en friskole hvor de vist er 19. Dér er klasserne på max 22

Anmeld Citér

29. august 2021

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Ms.Momo skriver:

På min datters skole er de omkring 23 i hver klasse. Den klasse min datter går i er de så kun 18 og bliver ikke flere. Men det er også fordi det er en Klasse hvor der er plads til visiterede børn med fx meget let autisme eller lignende. De har kun 1 barn der er visiteret, resten er vurderet stærke børn af børnehaven(til at kunne rumme børn med anderledes behov). De har også en ekstra pædagog tilknyttet. 

Anmeld Citér

29. august 2021

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Klassekvotienten i folkeskolen er på 28 børn. Dvs at hvis en årgang i en skole er på 28, vil der være en stor klasse - er årgangen på 29, vil man i stedet kunne lave to små klasser på 14 og 15.

Dog kan der gives dispensation, hvis der fx kommer en 29.elev i løbet af året, så behøver man ikke dele klassen op. Der kan dog ikke gives dispensation til over 30 elever i en klasse.

Nogle kommuner kan have andre regler med en lavere klassekvotient end 28 - men ikke højere. Der kan dog godt laves forskellige hold, hvor der er flere elever og så fx to lærere på.

Så vidt jeg ved, har klassekvotienten på 28 ikke ændret sig i mange mange år. Vi var 26 i min folkeskoleklasse. Men der kan være forskel på, hvor mange penge en kommune vil give for at holde klassestørrelserne nogenlunde nede. Det er jo megadyrt at lave en ekstra klasse, da der går mange lærer- og pædagogtimer til det.

Personligt, som lærer, foretrækker jeg en klassestørrelse omkring 22-23 elever. Synes også det kan blive for småt, hvis der er under 20 elever. Jeg har dog heller ikke de helt små elever, hvor jeg godt kan forestille mig, at det er fedt med ekstra tid.

Anmeld Citér

29. august 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Mine unger går på friskole med et maks på 20pr klasse og kun 1 spor. Det synes jeg er perfekt. 

Gik selv på en landsby skole fra 0-6. Klasse hvor vi var 16, og derefter på en større skole og vi var 27pr klasse og 3 spor. Vi havde fælles idræt ca 75 elever

Lærerne på vores friskole har nævnt at det kan være problematisk socialt, med for små klasser. Så man skal nok ikke nødvendigvis se det som genialt når de kun er 12 i en klasse. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.