Ja som overskriften lyder, så har min familie (herunder min mor, jeg og mine to søskende, hvoraf jeg er den ældste på snart 30 og den yngste er kun 15) meget forskellige reaktioner på at min/vores far fik hjertestop for en uge siden. (Han overlevede og kom hjem igår heldigvis).
Problemet er ikke at vi reagere forskelligt, for chok og traumer rammer jo forskelligt det ved jeg alt om (har arbejdet inden for sundhedsvæsenet).
Problemet er, at min kære mor vil holde et "møde" og sidde og snakke om at det gode der skete undervejs. Det kan jeg simpelthen ikke, men samtidig er min mor slet ikke typen man siger nej til.
Det der skete da min far fik hjertestop er der intet positivt at sige om, for sundhedsvæsenet fejlede og gjorde alt forkert. Det ved jeg fordi jeg selv var til stede da det skete, både før, under og efter hjertestoppet. (Desværre var min søster på 15 også til stede og det ville jeg ønske hun kunne havde været skånet for). Jeg var den der hentede min far fordi han havde fået det dårligt efter en cykeltur med min søster (jeg var den der var tættest på, så han ringede til mig). Jeg havde dog ikke helt regnet ud HVOR dårligt han havde det for han er ikke typen som siger ret meget eller græder nemt. Men imens vi kørte mod hospitalet (vi bor tæt på) fortrød jeg virkelig jeg ikke havde ringet 112 i stedet for den var helt gal med ham.
Fra vi ankommer til hospitalet til min far skal videre til Riget når han har få hjertestop. Jeg forsøgte endda at bede dem prioritere anderledes i deres behandling (men det en helt anden snak og ikke så relevant for det jeg har brug for råd til).
Men jeg sidder idag med følelsen af gerne at ville videre og glemme det. Jeg ønsker ikke at snakke med min mor, far eller søstre om det (har en søster mere på 22 som ikke var der, men jo selvfølgelig også er blevet bange og påvirket).
Min mor derimod mener at vi alle skal snakke om det og kun om det positive, for min mindste søsters skyld. Hun kæmper med skyldfølelse fordi hun pressede (føler hun, men han er jo en voksen mand) ham til at cykle hurtigere end han kunne klare. Jeg kan simpelthen ikke sidde og snakke på den måde og skulle finde positive ting i oplevelsen som jeg ikke oplevede var der. Min far kan intet huske at hændelsen og min mor var der jo ikke. Så det vil hænge på mig at skulle fortælle og bearbejde det for min søster og far... Men det kan jeg simpelthen ikke.
Jeg har ikke fortalt dem at jeg selv tager sovepiller nu for at komme gennem nætterne. For eller spiller jeg igen og igen hvad jeg skulle have gjort anderledes, og at jeg selv skulle have taget affære på afdelingen i stedet for at havde ladet sygeplejersker som ikke kender rækkefølgen på procedurerne gøre det.
Jeg er ikke sur (selvom det måske lyder sådan sorry) men jeg er heller ikke der hvor jeg har lyst til at tale om det. Han er hjemme og ok nu, men det også det eneste gode i alt det der skete. Jeg valgte selv forkert da det hele startede, skulle havde ringet 112 fra start. Men da valget var taget skulle jeg selv havde grebet ind. Tror jeg kunne havde forhindret at han i det hele taget fik hjertestop hvis jeg havde kunne tænke og selv handlet.
Undskyld det blev lidt rodet og langt. Men hvordan siger man til jorden stædigste kvinde, at man ikke ønsker at sidde i en rundkreds og bearbejde det (vel og mærke kun det positive må tales om). ?
Jeg orker det ikke.