Erfaringer med Ressourceforløb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. august 2021

Anonym trådstarter

Kontrast skriver:

Altså som udgangspunkt er jobcentret jo interesseret i, at det skal blive en succesoplevelse for dig at komme på arbejdsmarkedet, også for at de slipper for at have dig på offentlig forsørgelse for altid. Så mit indtryk er, at de ikke er interesseret i at sende én ud i noget man er bange for eller vil hade. Men jeg tror, at det gælder om at være positiv og proaktiv.

Jeg havde selv tænkt over tre brancher, der kunne være noget for mig. Jeg er uddannet cand.mag i dansk, så jeg ønskede mig at arbejde på bibliotek, i en boghandel eller med kulturformidling. Jeg kom på et skolebibliotek i 4 timer og det var så god en praktik at jeg slet ikke behøvede mere arbejdsprøvning end det. Jeg har også været heldig ikke at blive presset op i tid overhovedet. 

Om det kan betale sig at være åben om, at du ønsker fleksjob? Det tror jeg virkelig. Jeg har ubevidst trukket min egen sag i langdrag ved at sige, de ting der lyder pænt i stedet for at forholde mig til min sygdom. Jeg har i lang tid vidst, at det er bedre for mig at lave frivilligt arbejde end at have et fast lønnet job med forpligtelser, men jeg holdt mund og det har kun resulteret i et længere forløb. 

Min oplevelse er, at de tager meget udgangspunkt i dels lægeattester på den ene side og så på hvad arbejdsprøvningerne viser.

Det lyder da dejligt med de positive erfaringer du har  Tænker også det er bedst, at være ærlig fra start. Jeg har ikke nogle lægeerklæringer dog.. Har ikke før, skulle have brug for sådan en.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2021

Kontrast

Anonym skriver:

Det lyder da dejligt med de positive erfaringer du har  Tænker også det er bedst, at være ærlig fra start. Jeg har ikke nogle lægeerklæringer dog.. Har ikke før, skulle have brug for sådan en.

Hvis IPS er på tale, er du så ikke tilknyttet psykiatrien? Mener, at jobcentret bare anmoder dem om en lægeattest. 

Anmeld Citér

18. august 2021

Cherraly

Profilbillede for Cherraly
Anonym skriver:

Ja, jeg er lige i gang med noget der hedder Min plan i job centret, hvor jeg har 2 møder med en mentor og bagefter skal en sagsbehandler ind over. Men jeg ved ikke om det er tys tys at gå direkte til sagen og fortælle om mit ønske om at blive fleksjobber? 

Det synes jeg klart du skal gøre. Man er i målgruppen for ressourceforløb hvis der er tale om komplekse problemstillinger udover ledigheden. Og det lyder det til at der er. Ressourceforløb er til for at udvikle og afklare din arbejdsevne og fremtidig forsørgelse. Så det er også derigennem der skal forsøges med forskellige tiltag for at hjælpe dig og udvikle dig, det kan både være helbredsafklarende/stabiliserende og sociale indsatser, samt en praktisk afklaring. Og det kan jo så være at man derigennem finder frem til at du med rette hjælp og støtte er i stand til at arbejde eks. 10 timer om ugen og skal bevilliges et fleksjob. Men synes da du skal drøfte det med sagsbehandler, og bare være ærlig omkring dine begrænsninger, og samtidig dit ønske om at få et nogenlunde almindeligt arbejdsliv, som bare nok må være på særlige vilkår/nedsat tid.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.