Anonym skriver:
Jeg har arbejdet lidt, mens jeg var under 18, men eller ikke så meget. Jeg blev også sygemeldt under mit studie..
Jeg er næsten lige startet i jobcentret så ved ikke om det er for tidligt at nævne fleksjob? Kan du fortælle lidt mere om, hvordan arbejdsprøvning foregik, og hvilke steder du blev sendt hen? Er lidt bange for hvis jeg kommer i det, at jeg ikke kan klare det.
Altså som udgangspunkt er jobcentret jo interesseret i, at det skal blive en succesoplevelse for dig at komme på arbejdsmarkedet, også for at de slipper for at have dig på offentlig forsørgelse for altid. Så mit indtryk er, at de ikke er interesseret i at sende én ud i noget man er bange for eller vil hade. Men jeg tror, at det gælder om at være positiv og proaktiv.
Jeg havde selv tænkt over tre brancher, der kunne være noget for mig. Jeg er uddannet cand.mag i dansk, så jeg ønskede mig at arbejde på bibliotek, i en boghandel eller med kulturformidling. Jeg kom på et skolebibliotek i 4 timer og det var så god en praktik at jeg slet ikke behøvede mere arbejdsprøvning end det. Jeg har også været heldig ikke at blive presset op i tid overhovedet.
Om det kan betale sig at være åben om, at du ønsker fleksjob? Det tror jeg virkelig. Jeg har ubevidst trukket min egen sag i langdrag ved at sige, de ting der lyder pænt i stedet for at forholde mig til min sygdom. Jeg har i lang tid vidst, at det er bedre for mig at lave frivilligt arbejde end at have et fast lønnet job med forpligtelser, men jeg holdt mund og det har kun resulteret i et længere forløb.
Min oplevelse er, at de tager meget udgangspunkt i dels lægeattester på den ene side og så på hvad arbejdsprøvningerne viser.
Anmeld
Citér