Erfaringer med Ressourceforløb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.030 visninger
12 svar
0 synes godt om
17. august 2021

Anonym trådstarter

Hej, er der nogle der har erfaring med at være i et ressource forløb? Jeg har diagnosen paranoid skizofreni, og jeg skulle egentlig have et forløb hos IPS der skal hjælpe psykisk syge i gang med uddannelse eller job. 
Men en af de ansatte jeg snakkede med, sagde at de ikke kunne hjælpe mig, og de ville i forløbet sende mig ud i et ordinært arbejde på almindelige vilkår. Men det kan jeg ikke klare.  
Jeg har en spinkel drøm om en dag at blive fleksjobber, men flere fra min omgangs kreds siger at det kan jeg godt glemme. At jeg bare skal ud i arbejde.

Jeg har egentligt brug for at høre om andre der har været i sådan et forløb, og hvordan det er gået samt hvordan i fik lov til at komme i forløbet? 

Lige nu er jeg lidt ked af det Og føler at jeg liggeså godt kan glemme min drøm.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2021

Cherraly

Profilbillede for Cherraly
Anonym skriver:

Hej, er der nogle der har erfaring med at være i et ressource forløb? Jeg har diagnosen paranoid skizofreni, og jeg skulle egentlig have et forløb hos IPS der skal hjælpe psykisk syge i gang med uddannelse eller job. 
Men en af de ansatte jeg snakkede med, sagde at de ikke kunne hjælpe mig, og de ville i forløbet sende mig ud i et ordinært arbejde på almindelige vilkår. Men det kan jeg ikke klare.  
Jeg har en spinkel drøm om en dag at blive fleksjobber, men flere fra min omgangs kreds siger at det kan jeg godt glemme. At jeg bare skal ud i arbejde.

Jeg har egentligt brug for at høre om andre der har været i sådan et forløb, og hvordan det er gået samt hvordan i fik lov til at komme i forløbet? 

Lige nu er jeg lidt ked af det Og føler at jeg liggeså godt kan glemme min drøm.

Du skal indstilles til ressourceforløb af kommunen/rehabiliteringsteam. Har du en sagsbehandler du kan drøfte det med?

Anmeld Citér

18. august 2021

Kontrast

Du er velkommen til at skrive til mig. Jeg har diagnosen paranoid psykose og jeg har været igennem både et ressourceforløb og et IPS forløb. Da mit ressourceforløb (2 år) sluttede blev jeg bevilget fleksjob på 5 timer om ugen. Jeg blev ansat på min praktikplads med støtte fra IPS. Nu er der gået lidt over et år og jeg er ved at søge førtidspension. 

Hvis jeg var dig ville jeg lytte til psykiatrien og jobcentret, ikke dine bekendte, der siger at du bare skal i gang. Skizofreni er en alvorlig sygdom (det er alle psykose lidelserne) Min erfaring er, at jobcentret faktisk respekterer, at man ikke kan fungere på almindelige præmisser. 

Anmeld Citér

18. august 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Kan du skrive lidt om IPS-teamets begrundelse for ikke at tage din sag? Grundlæggende ligger det nemlig helt centralt i IPS at man ikke ekskluderer nogen borgere, så længe den selv er motiverede for deltagelse og på sigt at komme i job/uddannelse. Og at det i princippet kan være som fleksjobber, er der heller ikke noget i traditionel IPS som bør forhindre. Så jeg ville gå dem lidt på klingen for begrundelser ... såfremt de arbejder metodetro med IPS-modellen, er det (i hvert fald forskningsmæssigt) nemlig én af de mest veldokumenterede metoder til at hjælpe psykisk syge i jon/uddannelse ... 

Anmeld Citér

18. august 2021

Kontrast

StortOgSmåt skriver:

Kan du skrive lidt om IPS-teamets begrundelse for ikke at tage din sag? Grundlæggende ligger det nemlig helt centralt i IPS at man ikke ekskluderer nogen borgere, så længe den selv er motiverede for deltagelse og på sigt at komme i job/uddannelse. Og at det i princippet kan være som fleksjobber, er der heller ikke noget i traditionel IPS som bør forhindre. Så jeg ville gå dem lidt på klingen for begrundelser ... såfremt de arbejder metodetro med IPS-modellen, er det (i hvert fald forskningsmæssigt) nemlig én af de mest veldokumenterede metoder til at hjælpe psykisk syge i jon/uddannelse ... 

Kan det være fordi, at ts ikke er afklaret endnu? Jeg fik i sin tid at vide, at jeg først kunne starte hos IPS når det var afklaret om, jeg skulle søge som fleksjobber eller på ordinære vilkår. 

Anmeld Citér

18. august 2021

Anonym trådstarter

Kontrast skriver:

Kan det være fordi, at ts ikke er afklaret endnu? Jeg fik i sin tid at vide, at jeg først kunne starte hos IPS når det var afklaret om, jeg skulle søge som fleksjobber eller på ordinære vilkår. 

At få Fleksjob har ikke noget med IPS at gøre fik jeg afvide. De kunne ikke hjælpe mig, hvis jeg ønskede fleksjob, da det var kommunen der skal hjælpe mig med det, sagde IPS medarbejderen 

Anmeld Citér

18. august 2021

Kontrast

Anonym skriver:

At få Fleksjob har ikke noget med IPS at gøre fik jeg afvide. De kunne ikke hjælpe mig, hvis jeg ønskede fleksjob, da det var kommunen der skal hjælpe mig med det, sagde IPS medarbejderen 

Sådan var det også for mig. Jeg kom i ressourceforløb og arbejdsprøvning gennem jobcentret og da det så var afsluttet og jeg havde min fleksjobsbevilling blev jeg tilknyttet IPS. 

Nu kender jeg ikke din forhistorie, jeg selv havde aldrig haft job og var sygemeldt vildt mange gange i min studietid. Det talte for fleksjob

Har du været i arbejde tidligere siden, at de mener, at det kan du bare igen? 

Anmeld Citér

18. august 2021

Anonym trådstarter

Cherraly skriver:

Du skal indstilles til ressourceforløb af kommunen/rehabiliteringsteam. Har du en sagsbehandler du kan drøfte det med?

Ja, jeg er lige i gang med noget der hedder Min plan i job centret, hvor jeg har 2 møder med en mentor og bagefter skal en sagsbehandler ind over. Men jeg ved ikke om det er tys tys at gå direkte til sagen og fortælle om mit ønske om at blive fleksjobber? 

Anmeld Citér

18. august 2021

Anonym trådstarter

Sådan var det også for mig. Jeg kom i ressourceforløb og arbejdsprøvning gennem jobcentret og da det så var afsluttet og jeg havde min fleksjobsbevilling blev jeg tilknyttet IPS. 

Nu kender jeg ikke din forhistorie, jeg selv havde aldrig haft job og var sygemeldt vildt mange gange i min studietid. Det talte for fleksjob

Har du været i arbejde tidligere siden, at de mener, at det kan du bare igen? 

Jeg har arbejdet lidt, mens jeg var under 18, men eller ikke så meget. Jeg blev også sygemeldt under mit studie.. 

Jeg er næsten lige startet i jobcentret så ved ikke om det er for tidligt at nævne fleksjob? Kan du fortælle lidt mere om, hvordan arbejdsprøvning foregik, og hvilke steder du blev sendt hen? Er lidt bange for hvis jeg kommer i det, at jeg ikke kan klare det.

Anmeld Citér

18. august 2021

Kontrast

Anonym skriver:

Jeg har arbejdet lidt, mens jeg var under 18, men eller ikke så meget. Jeg blev også sygemeldt under mit studie.. 

Jeg er næsten lige startet i jobcentret så ved ikke om det er for tidligt at nævne fleksjob? Kan du fortælle lidt mere om, hvordan arbejdsprøvning foregik, og hvilke steder du blev sendt hen? Er lidt bange for hvis jeg kommer i det, at jeg ikke kan klare det.

Altså som udgangspunkt er jobcentret jo interesseret i, at det skal blive en succesoplevelse for dig at komme på arbejdsmarkedet, også for at de slipper for at have dig på offentlig forsørgelse for altid. Så mit indtryk er, at de ikke er interesseret i at sende én ud i noget man er bange for eller vil hade. Men jeg tror, at det gælder om at være positiv og proaktiv.

Jeg havde selv tænkt over tre brancher, der kunne være noget for mig. Jeg er uddannet cand.mag i dansk, så jeg ønskede mig at arbejde på bibliotek, i en boghandel eller med kulturformidling. Jeg kom på et skolebibliotek i 4 timer og det var så god en praktik at jeg slet ikke behøvede mere arbejdsprøvning end det. Jeg har også været heldig ikke at blive presset op i tid overhovedet. 

Om det kan betale sig at være åben om, at du ønsker fleksjob? Det tror jeg virkelig. Jeg har ubevidst trukket min egen sag i langdrag ved at sige, de ting der lyder pænt i stedet for at forholde mig til min sygdom. Jeg har i lang tid vidst, at det er bedre for mig at lave frivilligt arbejde end at have et fast lønnet job med forpligtelser, men jeg holdt mund og det har kun resulteret i et længere forløb. 

Min oplevelse er, at de tager meget udgangspunkt i dels lægeattester på den ene side og så på hvad arbejdsprøvningerne viser.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.