Privat dagpleje kræver betaling for ferie forud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. august 2021

SamanthaL

libramarie12 skriver:

Okay. Synes du skal ringe og pladsanvisningen.

1. De kan ikke bestemme hvornår et barn stopper.

2. Har aldrig hørt om man skal betale for en mdr. Barnet ikke er i institution eller dp. Privat eller ej (og jeg har arebdjdet i syd Fyn og nu Aalborg) 

3. Nogle privat kan kræve mere i løn/plads men det er som regel 500kr over den normale pris og ikke merer. Synes jeg læste en gang også der er et max for de private. 

Jeg ringer til dem senere, og giver lige svar her! Håber i hvert fald ikke, at de prøver at snyde mig, for det virker som en rigtig god institution, og det ville være synd at hive ham ud allerede, hvis vi starter på et skævt grundlag.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2021

Charl90

Jeg har også haft min søn i privat dagpleje. Vi betalte for 12 ud af 12 måneder. Og vi havde 2 måneders opsigelsesvarsel. 

Det giver ikke mening at I skal betale for juli hvis I ikke er indskrevet pr den måned. Så vil I vel heller ikke få pasningstillægget fra kommunen for den måned? Kommunen betaler jo ca 6400kr for pladsen i dagplejen mens du kun betaler 3-4000kr. 

Anmeld Citér

2. august 2021

SamanthaL

Så fik jeg snakket med pladsanvisningen. Da det er en privat institution, kan de desværre godt kræve at man betaler for optil flere måneder, hvor barnet ikke er der, og derfor også en måned forud selvom barnet ikke er startet endnu. Pladsanvisningen synes det er noget svineri at gøre, men der er ingen lovgivning på området, der kan hjælpe mig der. Nu har jeg allerede betalt, så det er fjollet at melde ham ud, når vi ellers er så glade for alt det andet, men det er besynderligt at man må den slags, og det er klart noget, jeg vil huske på i fremtiden, for jeg har ikke lyst til at betale for ingenting i fremtiden.

Anmeld Citér

2. august 2021

Charl90

Dit barn må være blevet indskrevet pr 1/7 inden deres sommerferie og så skal I betale for deres sommerferie. Så er der nok er andet barn der er startet i børnehave PR 1/7 som har sluppet for at betale for deres sommerferie.

Så de kører nok med det system at det er de nye som starter der pålægges udgiften for sommerferien, mens dem der skal i børnehave kan opsige inden ferien. Men ja det får I ikke noget ud af hvis jeres barn først får plads til september. Hvis I får plads i børnehave  pr 1/8 vil I til den tid spare sommerferien. Min søn er fra september og vi fik plads i børnehave pr 1/8.

Hos os kunne man ikke opsige sit barn op til deres ferie, så der risikerede man at skulle betale 10.000 om måneden til dem + en børnehaveplsds, hvis man ramte uheldigt

Så giver det bedst mening at lægge udgiften på de nye der starter fordi de helt sikkert får tilskud fra kommunen. Det kan man ikke være sikker på at få når man stopper fordi man risikerer et overlap med pladsen i børnehaven. Man kan kun få tilskud til én pasningensplads af gangen.

For os gik det op fordi min søn startede i børnehave pr 1/8 og vi kunne opsige vores dagpleje pr 1/8. De holdt 3 ugers sommerferie i juli, som vi betalte for. Den nye der starter i dagplejen 1/8 kommer til at betale for den 1,5 uges ferie de holder i august.

Håber det giver mening.

Anmeld Citér

2. august 2021

Charl90

SamanthaL skriver:

Så fik jeg snakket med pladsanvisningen. Da det er en privat institution, kan de desværre godt kræve at man betaler for optil flere måneder, hvor barnet ikke er der, og derfor også en måned forud selvom barnet ikke er startet endnu. Pladsanvisningen synes det er noget svineri at gøre, men der er ingen lovgivning på området, der kan hjælpe mig der. Nu har jeg allerede betalt, så det er fjollet at melde ham ud, når vi ellers er så glade for alt det andet, men det er besynderligt at man må den slags, og det er klart noget, jeg vil huske på i fremtiden, for jeg har ikke lyst til at betale for ingenting i fremtiden.

Jeg er helt enig. Mine private dagplejere holdt 11 ugers ferie pr år. 

Jeg forstår ikke at kommunen ikke kan blande sig. Kommunen udbetaler jo pasningstillæg og så burde man vel også skulle leve op til visse krav...

Anmeld Citér

2. august 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Det kommer jo an på hvornår I har skrevet kontrakt fra. Hvis I har skrevet kontrakt fra 1/7 skal I selvfølgelig betale for den månede også. Men hvis kontrakten først er fra 1/8 skal I ikke betale (og det kan de ikke stille som krav, da jeres kontrakt først løber der). Ja en privat dagpleje kan i princippet opstille deres helt egne og urimlige regler, men der skal altid være kontrakt derpå, så kig i din kontrakt hvad du har skrevet under på 

Jeg forstår ikke helt den aftale med at den sidst juli måned han kommer til at gå der er betalingsfri, det giver ikke rigtig nogen mening i mit hovede

Men privat dagpleje betaler man for 12 måneder, selvom juli i de fleste kommuner er betalingsfri

Anmeld Citér

2. august 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Charl90 skriver:

Jeg er helt enig. Mine private dagplejere holdt 11 ugers ferie pr år. 

Jeg forstår ikke at kommunen ikke kan blande sig. Kommunen udbetaler jo pasningstillæg og så burde man vel også skulle leve op til visse krav...

Det eneste tidspunkt kommunen blander sig på er at hvis der er noget der er sikkerhedsmæssigt uansvarligt. Privat pasningsordninger (som det så fint hedder i dag) kan lave helt deres egne regler - De skal så bare huske at de hurtigt får et ry i byen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.