Altså synes ikke du skal slå dig selv oven i hovedet med det. Du ved jo ikke om det var derfor du fik en SA. Og du kan alligevel ikke gøre noget ved det nu.
Jeg tænker at hvis det var så nemt at stoppe så ville ingen jo ryge. Folk ved jo godt det er sundhedsskadende, så det må jo handle om noget andet. Jeg er overbevist om at rygning handler om både en fysisk afhængighed og en psykisk. Og det varierer fra person til person om det er det eller det andet - eller begge. Så dem hvor det mest er fysisk, de har sikkert lettere ved at stoppe fra den ene dag til den anden. Hvorimod det er langt sværere når det er psykisk.
Jeg ved godt det er lidt noget andet, men synes alligevel godt det kan sammenlignes: jeg er i gang med at ændre mine kostvaner, og der sagde min diætist at vaner er sindssygt svære at ændre. Det tager lang tid at omprogrammere hjernen. Og hvis der så oveni er nogle psykiske issues som man ikke er bevidst om, så er det nærmest tabt på forhånd.
Fremadrettet der ville jeg nok også anbefale at stoppe inden du prøver at blive gravid igen. Og så få noget hjælp til det. Måske tilbyder din kommune gratis hjælp med rygestop. Og ellers kan det være du skal overveje om det ikke er værd at bruge penge på en der kan hjælpe dig.
Anmeld
Citér