Stor pige der ikke kan sove

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.996 visninger
20 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. maj 2021

Janey

Profilbillede for Janey

Vores datter på 9 år er begyndt at have meget svært ved at falde til ro om aftenen. Det har varet siden 2. nedlukning af landet fra juleferien og frem. Hun har i en periode været nødt til at sove sammen med lillebror på hans værelse, fordi hun ikke ville være alene. Hun er efter eget valg flyttet tilbage på hendes eget værelse igen, men den seneste måned er det blevet sværere for hende at finde ro.

I starten kunne det tage hende en time at falde i søvn, men nu er vi oppe på 2 timer, hvor tankerne suser omkring, at hun savner hendes bedsteforældre (som vi ser tit), de sommerhuse vi har haft lejet det seneste halve år, ferier osv. Der er altid en forælder i nærheden, da hun ellers bliver meget utryg, og de dage hun er mest urolig, får hun som regel pludselig meget ondt i det ene ben og har brug for ekstra opmærksomhed. Det kan være så slemt, at hun græder og virkelig føler smerte i benet, men vi er ret sikker på, at det er noget mentalt, for der er aldrig noget med hendes ben ud over, når hun skal sove og ofte har hun tumlet rundt med lillebror uden nogle problemer lige inden.

Er der nogen, der har oplevet noget lignende med urolige store børn og har nogle gode råd til, hvordan vi kan få ro på hende? Vi har prøvet med lydbøger, mens hun falder i søvn, men det virker ikke rigtig. Hun ligger oftest roligt, men falder ikke i søvn.

Vi har selvfølgelig også snakket med hende, om der er noget hun er ked af, men hun er som regel altid glad og i godt humør, og siger heller ikke, at der er noget. Skolen er også spurgt og de fortæller også om en glad pige, der trives.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Janey skriver:

Vores datter på 9 år er begyndt at have meget svært ved at falde til ro om aftenen. Det har varet siden 2. nedlukning af landet fra juleferien og frem. Hun har i en periode været nødt til at sove sammen med lillebror på hans værelse, fordi hun ikke ville være alene. Hun er efter eget valg flyttet tilbage på hendes eget værelse igen, men den seneste måned er det blevet sværere for hende at finde ro.

I starten kunne det tage hende en time at falde i søvn, men nu er vi oppe på 2 timer, hvor tankerne suser omkring, at hun savner hendes bedsteforældre (som vi ser tit), de sommerhuse vi har haft lejet det seneste halve år, ferier osv. Der er altid en forælder i nærheden, da hun ellers bliver meget utryg, og de dage hun er mest urolig, får hun som regel pludselig meget ondt i det ene ben og har brug for ekstra opmærksomhed. Det kan være så slemt, at hun græder og virkelig føler smerte i benet, men vi er ret sikker på, at det er noget mentalt, for der er aldrig noget med hendes ben ud over, når hun skal sove og ofte har hun tumlet rundt med lillebror uden nogle problemer lige inden.

Er der nogen, der har oplevet noget lignende med urolige store børn og har nogle gode råd til, hvordan vi kan få ro på hende? Vi har prøvet med lydbøger, mens hun falder i søvn, men det virker ikke rigtig. Hun ligger oftest roligt, men falder ikke i søvn.

Vi har selvfølgelig også snakket med hende, om der er noget hun er ked af, men hun er som regel altid glad og i godt humør, og siger heller ikke, at der er noget. Skolen er også spurgt og de fortæller også om en glad pige, der trives.

Har i prøvet med afslappende musik? Jeg har også prøvet lydbøger, men jeg lytter med og falder derfor ikke i søvn 

Lyder som om hendes hjerne er på overarbejde, alle tankerne kommer til hende.. 

Anmeld Citér

26. maj 2021

fehår

Har I afprøvet forskellige former for white noise?

Anmeld Citér

26. maj 2021

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

min yngste på snart 8 havde en periode her fra efter jul hvor han pludse var enormt lang tid om at falde i søvn. vi troede først det var fordi vi ikke aktiverede ham nok i hjemmeskole og at det ville hjælpe når han kom tilbage til skolen - men det gjorde det ikke. Vi prøvede stille musik, meditation, senere i seng osv - det hjalp ikke. 

så besluttede jeg at prøve noget så simpelt som godnat historie. han plejer at få en sang eller 2 men historie har vi egenlig aldrig brugt da han normalt sover mega hurtigt. 

Nu skal der der slukkes for skærm, børstes tænder og så kommer han ind i vores seng sammen med storebror som også synes det er hyggeligt. Her læser jeg så et par kapitler i en bog inden de puttes på deres værelser. Det passer med at sengetid så er rygget en halv time frem så kan nu ligger i sin egen seng kl 20. Nu falder han igen hurtigt i søvn og klager ikke længere over at han ikke kan sove.

alt det hjemmeskole og corona har været en stor omvæltning for de små hoveder som med garanti har haft mange flere tanker omkring det end vi voksne tænker over. 

Anmeld Citér

26. maj 2021

Anonym

Min søn på 9 er igennem præcis det samme lige nu

Vi har altid faste puttetider og ritualer, han får læst godnathistorie, læser selv i 20 min og putter med ham 15 min hvor vi taler om dagens oplevelser og tanker han har. 

Herefter er han alt mellem 1-2,5 timer om at falde i søvn. Og han er mega træt og ked af han har svært ved at sove oveni det, han er meget bevist om at han ikke bare falder i søvn, vi har også forsøgt at fortælle ham at man ikke bare kan trykke på en knap og så falde i søvn med det samme og det der er vigtigt er at han finder ud af hvad det er der gør at han kan falde i søvn, så han kan bruge det, for vi ved ikke hvad der virker for ham. 

Vi har forsøgt med musik, lydbøger, andre puttetider og putte med ham til han sov. Men der intet der har hjulpet endnu. 

Han har altid haft det svært med søvn, men synes virkelig det er slemt nu. 

Så jeg følger lige med hér i tråden, 

Anmeld Citér

26. maj 2021

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

Da jeg var i den alder brugte jeg nogle gange en cd. Tror den hed 'drømmerejsen'  eller sådan noget. Det var i hvert fald en form for meditationshistorie. Egentligt var den lavet til børn som havde smerter, men den var så beroligende at jeg også faldt i søvn af den. Man blev guidet til at bygge et hus i fantasien på en eng og lytte til fuglene osv. Der findes vist en del af den slags på YouTube mm nu til dags.

Anmeld Citér

26. maj 2021

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

Tilføjelse : jeg hørte engang en Podcast med hende som har skrevet 'i mit hjerte' og et par andre af samme type, og det lød rigtig godt og tænkte at det ville jeg selv bruge når mine børn blev store nok og det var aktuelt.

Anmeld Citér

26. maj 2021

B&J

Vi sad inde ved vores søn ind til at sov så listede vi os ud så følte han sig tryg 

det med bene kan være vokseværk eller hvis dit barn har hypermobile led vores dreng døjer nemlig med bene og jeg gør selv og det er mest når der er ro på når man ligger i sengen så kan det gøre mega ondt 

Anmeld Citér

26. maj 2021

Ellie79

Janey skriver:

Hej 

vi oplever det samme med vores 9 årig. Det startede for et par mdr siden hvor han pludselig var bange om aftenen. Kunne vågne og ikke finde ro. Sov hver nat inde hos os. Hvis vi fik ham tilbage i seng sad vi der flere timer.

Vi søgte lidt på nettet og fandt ud af at det er ret almindeligt for alderen. Vi fandt frem til en behandler der arbejder med børn og giver kranio sakral som skaber balance i barnet. Hun får kroppen ned i afslappet tilstand. Hun arbejder med de psykiske og fysiske spændinger som barnet i denne periode oplever. 

Vi har været afsted en gang og det har virkelig hjulpet min søn, han er så glad igen og har fået meget mere energi og tro på han godt kan sove og være tryg. Det var blevet så slemt han havde mistet modet på at sove ude. Vi skal afsted igen på fredag. Vi har en 3. tid men den aflyser vi nok og behandleren mente også at tit er to gange nok. 

Anmeld Citér

26. maj 2021

Janey

Profilbillede for Janey
BAE skriver:

Har i prøvet med afslappende musik? Jeg har også prøvet lydbøger, men jeg lytter med og falder derfor ikke i søvn 

Lyder som om hendes hjerne er på overarbejde, alle tankerne kommer til hende.. 

Jeg tror vi vil prøve med noget musik men det interesserer hende ikke så meget at slappe af til musik. For hende er musik noget man synger og danser til ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.