Covid vaccine uden at være i risiko gruppen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. maj 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart
Boyz2 skriver:

Jeg har sakset dette fra WHOs hjemmeside:

While a COVID-19 vaccine will protect you from serious illness and death, we still don’t know the extent to which it keeps you from being infected and passing the virus on to others. 

The Pfizer/BioNtech Comirnaty vaccine was listed for WHO Emergency Use Listing (EUL) on 31 December 2020. The SII/Covishield and AstraZeneca/AZD1222 vaccines (developed by AstraZeneca/Oxford and manufactured by the State Institute of India and SK Bio respectively) were given EUL on 16 February. The Janssen/Ad26.COV 2.S developed by Johnson & Johnson, was listed for EUL on 12 March 2021. The Moderna COVID-19 vaccine (mRNA 1273) was listed for EUL on 30 April 2021 and the Sinopharm COVID-19 vaccine was listed for EUL on 7 May 2021. The Sinopharm vaccine is produced by Beijing Bio-Institute of Biological Products Co Ltd, subsidiary of China National Biotec Group (CNBG).

Det tyder på at vaccinerne kun er nød godkendte og at man ikke ved om de beskytter mod andet, end at du bliver meget syg og dør.

Præcis.

De er godkendt i det nødvendige omfang for at de kan tages i brug forsvarligt. Og man har formodninger om den øgede beskyttelse mod smitte, men endnu ikke færdige studier som viser det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2021

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
IenFart skriver:

Præcis.

De er godkendt i det nødvendige omfang for at de kan tages i brug forsvarligt. Og man har formodninger om den øgede beskyttelse mod smitte, men endnu ikke færdige studier som viser det.

Ok - det er så ikke det jeg læser.

Jeg læser ikke at vaccinerne er forsvarlige (jeg læser kun at de er nød godkendte - ikke noget om forsvarlighed).

Jeg tænker bla. på AZ vaccinen der også er nød godkendt til at kunne tages i brug - dog mener jeg ikke nødvendigvis at den er forsvarlig, men det er jo en individuel vurdering, hvad man mener er forsvarligt.

Formodninger om øget beskyttelse læser jeg som, at man ikke ved det endnu, men håber det. Jeg synes bare ikke, at det nødvendigvis er en stærk baggrund at blive vaccineret på.

Anmeld Citér

20. maj 2021

IenFart

Ok - det er så ikke det jeg læser.

Jeg læser ikke at vaccinerne er forsvarlige (jeg læser kun at de er nød godkendte - ikke noget om forsvarlighed).

Jeg tænker bla. på AZ vaccinen der også er nød godkendt til at kunne tages i brug - dog mener jeg ikke nødvendigvis at den er forsvarlig, men det er jo en individuel vurdering, hvad man mener er forsvarligt.

Formodninger om øget beskyttelse læser jeg som, at man ikke ved det endnu, men håber det. Jeg synes bare ikke, at det nødvendigvis er en stærk baggrund at blive vaccineret på.

Det må man jo vurdere med sig selv. Men jeg synes du får det til at lyde som om en nødgodkendelse bare er et stempel og så kører bussen.

Der blev trods alt brugt flere uger på nødgodkendelserne af hver vaccine.

Anmeld Citér

20. maj 2021

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
IenFart skriver:

Det må man jo vurdere med sig selv. Men jeg synes du får det til at lyde som om en nødgodkendelse bare er et stempel og så kører bussen.

Der blev trods alt brugt flere uger på nødgodkendelserne af hver vaccine.

Jeg er nok bare bekymret over, at det normalt tager op til 10 år at få godkendt en vaccine fordi det er en langvarig og kompleks proces.

Og så er jeg bekymret over, at man oplever bivirkninger ved AZ og måske også J&J og så tænker jeg, hvad med potentielle bivirkninger ved de andre vacciner - man har jo kun brugt dem i 5 måneder, det er meget kort tid.

Og hvis man begyndte at udvikle dem da covid startede i marts 2020 - så har de stadigt kun været 14 måneder på banen og man nåede ikke at opdage bivirkningerne ved AZ vaccinen i det tidsrum.

Og hvis man så heller ikke ved, om de virker på andet end symptomerne - men kun forventer / håber / ønsker at de virker på at standse smitten.

Herudover har jeg læst, at de indtil videre kun giver beskyttelse mod symptomerne i 8 måneder (forhåbentligt mere), hvad så med dem der blev vaccineret i januar - så er de ikke beskyttet til efteråret - hvad sker der så der. 

Så tænker jeg bare what the f..k skal jeg gøre - når jeg afvejer ovenstående mod hinanden (potentielle u opdagede bivirkninger mod at nedbringe symptomer ved smitte i pt. max 8 måneder mod potentielle hårde / ikke hårde symptomer ved covid smitte - uden at være med til at stoppe smitten)

Anmeld Citér

20. maj 2021

IenFart

Boyz2 skriver:

Jeg er nok bare bekymret over, at det normalt tager op til 10 år at få godkendt en vaccine fordi det er en langvarig og kompleks proces.

Og så er jeg bekymret over, at man oplever bivirkninger ved AZ og måske også J&J og så tænker jeg, hvad med potentielle bivirkninger ved de andre vacciner - man har jo kun brugt dem i 5 måneder, det er meget kort tid.

Og hvis man begyndte at udvikle dem da covid startede i marts 2020 - så har de stadigt kun været 14 måneder på banen og man nåede ikke at opdage bivirkningerne ved AZ vaccinen i det tidsrum.

Og hvis man så heller ikke ved, om de virker på andet end symptomerne - men kun forventer / håber / ønsker at de virker på at standse smitten.

Herudover har jeg læst, at de indtil videre kun giver beskyttelse mod symptomerne i 8 måneder (forhåbentligt mere), hvad så med dem der blev vaccineret i januar - så er de ikke beskyttet til efteråret - hvad sker der så der. 

Så tænker jeg bare what the f..k skal jeg gøre - når jeg afvejer ovenstående mod hinanden (potentielle u opdagede bivirkninger mod at nedbringe symptomer ved smitte i pt. max 8 måneder mod potentielle hårde / ikke hårde symptomer ved covid smitte - uden at være med til at stoppe smitten)

Det kan godt være et svært valg. Det er jeg enig i. Jeg er nu ikke sikker på det er godkendelserne som normalt kan tage op til 10 år, men selve udviklingen og afprøvningen som skal lede op til en godkendelse.

Det er naturligvis en risiko for langtidsbivirkninger som vi ikke har set endnu. Personligt stoler jeg på at risikoen er ret lav, da de teknologier som vaccinerne bygger på ikke er ny. Men som vi har set med AZ og J&J så kan der være bivirkninger. Risikoen for at få dem er stadig meget meget lav og det skal så holdes op mod risiko for en svær covid sygdom og de langtidseffekter som den kan give.

Og ja, vi skal allesammen vaccineres igen, men sådan er det med nogle vacciner. De virker i begrænset tid. Og det gælder vel i særdeleshed med vacciner hos virus som muterer.

Jeg synes selv at fordelene opvejer risici, men det er klart, at det er noget man må afgøre med sig selv.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.