Covid vaccine uden at være i risiko gruppen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

984 visninger
14 svar
22 synes godt om
20. maj 2021

Boyz2

Profilbillede for Boyz2

som jeg kan læse mig frem til, beskytter Covid vaccinen mod et potentielt hårdt Covid forløb.

Vaccinen beskytter ikke mod at blive smittet eller at smitte andre.

Hvis jeg fx har haft Covid uden et hårdt forløb eller hvis jeg ikke er i den udsatte gruppe for hårdt forløb - hvorfor skal jeg så vaccineres ?

1. Jeg vil ikke beskytte samfundet ved at blive vaccineret - da jeg stadigt med en vaccine kan blive smittet og smitte andre 

2. jeg vil ikke beskytte mig selv ved at blive vaccineret - da jeg ikke er i riciko gruppen for et hårdt forløb eller jeg har allerede haft Covid uden hårdt forløb 

hvem beskytter jeg så ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det er ikke korrekt hvad du skriver. Vaccinen nedsætter din risiko for generelt at blive smittet overhovedet og derved også for at sprede smitten videre til andre. Det er denne betragtelige risikonedsættelse som gør det til en rigtig god idé, både for din egen og andres skyld. 

Anmeld Citér

20. maj 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

som jeg kan læse mig frem til, beskytter Covid vaccinen mod et potentielt hårdt Covid forløb.

Vaccinen beskytter ikke mod at blive smittet eller at smitte andre.

Hvis jeg fx har haft Covid uden et hårdt forløb eller hvis jeg ikke er i den udsatte gruppe for hårdt forløb - hvorfor skal jeg så vaccineres ?

1. Jeg vil ikke beskytte samfundet ved at blive vaccineret - da jeg stadigt med en vaccine kan blive smittet og smitte andre 

2. jeg vil ikke beskytte mig selv ved at blive vaccineret - da jeg ikke er i riciko gruppen for et hårdt forløb eller jeg har allerede haft Covid uden hårdt forløb 

hvem beskytter jeg så ?

1. Der er så vidt jeg kan forstå en god sandsynlighed for at man er bedre beskyttet mod at blive smittet når man er vaccineret. Der mangler vist stadig studier som klarlægger i hvor stort omfang man er beskyttet.

2. Du kan vist ikke gå ud fra, at hvis du havde et mildt forløb første gang at det også vil gå sådan anden gang. Det hjælper selvfølgelig at du ikke er i risikogruppen, men der er dog stadig yngre mennesker som bliver så syge at de skal indlægges.

Så du beskytter stadig både dig selv og andre.

Anmeld Citér

20. maj 2021

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
StortOgSmåt skriver:

Det er ikke korrekt hvad du skriver. Vaccinen nedsætter din risiko for generelt at blive smittet overhovedet og derved også for at sprede smitten videre til andre. Det er denne betragtelige risikonedsættelse som gør det til en rigtig god idé, både for din egen og andres skyld. 

Hvor har du læst det ? 

Anmeld Citér

20. maj 2021

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
IenFart skriver:

1. Der er så vidt jeg kan forstå en god sandsynlighed for at man er bedre beskyttet mod at blive smittet når man er vaccineret. Der mangler vist stadig studier som klarlægger i hvor stort omfang man er beskyttet.

2. Du kan vist ikke gå ud fra, at hvis du havde et mildt forløb første gang at det også vil gå sådan anden gang. Det hjælper selvfølgelig at du ikke er i risikogruppen, men der er dog stadig yngre mennesker som bliver så syge at de skal indlægges.

Så du beskytter stadig både dig selv og andre.

Hvordan beskytter jeg andre?

Så min afvejning må her være om jeg vil risikere et Covid forløb der potentielt ikke bliver hårdt eller en endnu ikke godkendt vaccine (den bliver først potentielt godkendt i 2023)

Anmeld Citér

20. maj 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart
Boyz2 skriver:

Så min afvejning må her være om jeg vil risikere et Covid forløb der potentielt ikke bliver hårdt eller en endnu ikke godkendt vaccine (den bliver først potentielt godkendt i 2023)

Hvis vaccinen giver dig en bedre bedre beskyttelse mod at blive smittet, så er der jo lavere risiko for at du uvidende bærer den videre til andre.

Vaccinerne er godkendt i det omfang det er nødvendigt for, at de er forsvarlige at tage i brug.

Anmeld Citér

20. maj 2021

Janey

Profilbillede for Janey
Boyz2 skriver:

Du beskytter andre ved, at du som vaccineret formentlig nedsætter risikoen for at være smittebærer og smitte andre. Man har ikke fuld dokumentation for dette, så derfor formoder man kun, at risikoen for at være smittebærer nedsættets. 

Da de ældre og sårbare, der er vaccineret, ikke smittes i høj grad længere på trods af en genåbning, tyder meget også på, at vaccinen beskytter godt mod overhovedet at blive smittet, men igen er der ikke fuld data for det, så her kan man også kun formode. 

Jeg kender ikke personligt statistikker eller nogle, der har været ramt flere gange, men nogle af mine kollegaer kender personer, der ikke er sårbare, som fik et væsentligt hårdere forløb anden gang.

Men når det er sagt, så har du ret i, at din afvejning er, om du vil risikere et covid forløb eller tage vaccinen og her er du efter min mening i din fulde ret til at fravælge vaccinen uden at skulle udskammes eller peges fingre af, som man ser i nogle debatter. 

Anmeld Citér

20. maj 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Boyz2 skriver:

Vaccinerne er godkendt både dansk og internationalt af de relevante og nødvendige instanser - og som flere andre skriver, er et mildt forløb ikke en garant for at fremtidige forløb vil gå på samme måde. Men såfremt du har alder og helbred med dig, er det korrekt at du statistisk set ikke vil tage alvorlig skade af at få Covid-19 igen. Du er i øvrigt jo formentlig også beskyttet af antistoffer op mod et år efter smitte.

At du beskyttes mod smitte at vaccinerne - og derved også mindsker chancen for at udbrede smitte til andre, er så at sige grundlogikken bag hele vaccinationsprogrammet - så jeg forstår ikke helt hvad du mener med spørgsmålet om, hvor det er læst henne.... det er baseret på en grundlæggende forståelse af en vaccines funktion.... 

Anmeld Citér

20. maj 2021

Boyz2

Profilbillede for Boyz2

Vaccinerne er godkendt både dansk og internationalt af de relevante og nødvendige instanser - og som flere andre skriver, er et mildt forløb ikke en garant for at fremtidige forløb vil gå på samme måde. Men såfremt du har alder og helbred med dig, er det korrekt at du statistisk set ikke vil tage alvorlig skade af at få Covid-19 igen. Du er i øvrigt jo formentlig også beskyttet af antistoffer op mod et år efter smitte.

At du beskyttes mod smitte at vaccinerne - og derved også mindsker chancen for at udbrede smitte til andre, er så at sige grundlogikken bag hele vaccinationsprogrammet - så jeg forstår ikke helt hvad du mener med spørgsmålet om, hvor det er læst henne.... det er baseret på en grundlæggende forståelse af en vaccines funktion.... 

Men der skrives jo ovenfor at Man ikke har fuld dokumentation for at risikoen for at være smittebære nedsættes så derfor formoder man det kun.

og du beskyttes ikke mod smitte - kun mod smitteforløbet.

det er derfor jeg spørger,  hvor du ved det fra, for jeg kan ikke finde det.

og vaccinerne er kun nød godkendt - de godkendes først (måske) i 2023.

Anmeld Citér

20. maj 2021

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
IenFart skriver:

Hvis vaccinen giver dig en bedre bedre beskyttelse mod at blive smittet, så er der jo lavere risiko for at du uvidende bærer den videre til andre.

Vaccinerne er godkendt i det omfang det er nødvendigt for, at de er forsvarlige at tage i brug.

Jeg har sakset dette fra WHOs hjemmeside:

While a COVID-19 vaccine will protect you from serious illness and death, we still don’t know the extent to which it keeps you from being infected and passing the virus on to others. 

The Pfizer/BioNtech Comirnaty vaccine was listed for WHO Emergency Use Listing (EUL) on 31 December 2020. The SII/Covishield and AstraZeneca/AZD1222 vaccines (developed by AstraZeneca/Oxford and manufactured by the State Institute of India and SK Bio respectively) were given EUL on 16 February. The Janssen/Ad26.COV 2.S developed by Johnson & Johnson, was listed for EUL on 12 March 2021. The Moderna COVID-19 vaccine (mRNA 1273) was listed for EUL on 30 April 2021 and the Sinopharm COVID-19 vaccine was listed for EUL on 7 May 2021. The Sinopharm vaccine is produced by Beijing Bio-Institute of Biological Products Co Ltd, subsidiary of China National Biotec Group (CNBG).

Det tyder på at vaccinerne kun er nød godkendte og at man ikke ved om de beskytter mod andet, end at du bliver meget syg og dør.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.