Problemer med studiegruppe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.282 visninger
11 svar
18 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. maj 2021

Anonym trådstarter

Hej

Hvad gør man, når man er i en studiegruppe hvor ambitionsniveauet på de forskellige medlemmer svinger meget? Vi skal lave fælles projektopgave til eksamen, så vi skal i fællesskab lave opgaven. Men jeg oplever desværre at nogle i gruppen ikke bidrager og ikke er fleksible nok og ikke prioritere vores studie og vores gruppemøder. Jeg har selv et stort ambitionsniveau og det påvirker mig en hel del, at jeg føler at jeg skal tage en alt for stor del af læsset, for at veje op for de andres manglende indsats. 

Hvad gør man? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2021

BabyIgen2022

Anonym skriver:

Hej

Hvad gør man, når man er i en studiegruppe hvor ambitionsniveauet på de forskellige medlemmer svinger meget? Vi skal lave fælles projektopgave til eksamen, så vi skal i fællesskab lave opgaven. Men jeg oplever desværre at nogle i gruppen ikke bidrager og ikke er fleksible nok og ikke prioritere vores studie og vores gruppemøder. Jeg har selv et stort ambitionsniveau og det påvirker mig en hel del, at jeg føler at jeg skal tage en alt for stor del af læsset, for at veje op for de andres manglende indsats. 

Hvad gør man? 

Kan du tage en snak med din underviser om situationen? Det gør mine elever jævnligt. Så kan man eventuelt markere, hvilken del af opgaven, der er lavet af hvem fx. Alternativt kan det være muligt at skrive hver sin opgave, hvis det er nødvendigt med en fuld analyse. Det er jeg også gået med til som underviser.

Anmeld Citér

15. maj 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Man tager en kæmpe del af slæbet for sin egen skyld og håber at det trods alt afspejler sig til eksamen at nogen har lagt en større indsats end andre. Hvis i fx skal forsvare opgaven, vil det være tydeligt hvem der har sat sig ind i stoffet og hvem der ikke har, tænker jeg. Sådan er det i hvertfald på mit studie. Det klapper fælden ALTID for de sløsede typer til eksamen. 

Og næste semester sørger du for at komme i en anden gruppe. Tal med åbne kort og sig at du ønsker en ligeværdig gruppe ift arbejdsindsats.

Anmeld Citér

15. maj 2021

Kir

Anonym skriver:

Hej

Hvad gør man? 

Min erfaring er, at man desværre ikke kan gøre voldsomt meget. Hadede virkelig de der tvungne studiegrupper da jeg læste!

Jeg synes godt man kan tage en snak med gruppen om at det kunne være fint hvis de overholdt de aftaler det blev lavet. Den enkeltes ansvar for fællesskabet osv. Og ellers er det et godt foreslag at snakke med underviseren om det. Det er så irriterende at være den der tager slæbet og så er der nogen der kører på frihjul og får gode karakterer de ikke har fortjent. 

Anmeld Citér

15. maj 2021

Sprit25

Jeg har før forladt grupper, hvor jeg trak læsset. 

Hvornår skal I aflevere

Anmeld Citér

15. maj 2021

My1234

Det er virkelig en god øvelse før arbejdslivet. Jeg vil sige, at kommunikation og forventningsafstemning er svaret. I fællesskab, ikke kun ud fra dine ambitioner. Hvis der er nogen der overhovedet ikke bidrager, så snak med studievejlederen. 

Anmeld Citér

15. maj 2021

Nomnom

Jeg har prøvet det. Kommunikation er rigtig vigtigt, men min erfaring er også bare at det ikke virker, hvis der er folk som allerede kører frihjul. Samtidig har jeg prøvet at være i gruppe, med folk der egentlig gerne ville, men som eksempelvis havde fuldtidsjob eller andet, som gjorde at de simpelthen ikke havde tiden. Og så løfter man jo læsset for dem.

Det bedste for mig var da jeg mit sidste studieår kontaktede min underviser og fik lov at skrive alene. Det skulle jeg havde gjort noget før.

Jeg kan huske min lærer sagde til mig, at det var en god øvelse til arbejdslivet. Og jo bevares, det er det da, men ærligt så går man på sin uddannelse og får eksamenskarakterer - det er eddermageme øv, at man får en dårlig karakter, fordi man er i en gruppe, som ikke matcher ens ambitionsniveau eller faglighed. På et job kan man gå til sin ledelse, hvis man oplever udfordringer i samarbejdet.

Anmeld Citér

15. maj 2021

Anonym

Afhængig af studie 

På min kærestes studie smed de, de folk ud af gruppe, der ikke ydet.

På mit studie skulle vi være mangfoldige og inkluderer alle og så måtte vi håbe at hvis vi skulle op til en mundtlig ville det afspejle sig hvem der har ydet og hvem der havde nydet

Anmeld Citér

16. maj 2021

kamikaze

Som underviser ville jeg ikke gå med til individuel aflevering, det ville give ressourceproblemer. Men jeg ville tage en snak med gruppen, og hvis dele af den ikke dukkede op ville jeg måske sætte de aktive studerende sammen med en anden gruppe. Hvis det handlede om samarbejdsproblemer mellem aktive gruppemedlemmer, ville jeg arbejde for at hjælpe jer med at løse dem. Nu kender jeg dig ikke -- hvis du forventer at de andre deltager aften/weekend så kan det være urealistisk. Studerende har også familier, jobs, og andre forpligtelser som man ikke kan forvente at de sætter til side. Men det er fair at forvente at folk deltager i undervisningstiden. Hvis det ikke er nok, må i vurdere om i kan være mere effektive.

Anmeld Citér

16. maj 2021

Anonym

På mit studie (elæring, så ingen fastsat studietid) er det helt acceptabelt at "fyre" studiegruppemedlemmer, hvis de ikke deltager aktivt. Man skal have en studievejleder indover, og medlemmerne skal have mindst én advarsel først. 

Mit råd er derfor at kontakte din lærer/studievejleder og spørge til kutyme på dit studie. Det er SÅ forskelligt fra studie til studie.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.