Hvordan tager I kritik??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2021

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

I forlængelse til min anden tråd om ny frisure.....

Hvordan udtrykker jeres mand/kæreste når de ikke kan lide det tøj eller sko osv i har på?? Hvordan har I det med kritik fra jeres bedre halvdel?? 

Konstruktiv kritik mødes altid med åbenhed og nysgerrighed, fra begge sider, for dybest set er det jo ment positivt.

Min mand har da en helt klar holdning til hvilken slags frisure han godt kan lide at jeg har. Men det betyder ikke at han bestemmer, eller bliver sur, hvis jeg gør noget andet.

Det samme gælder også tøj. Heldigvis siger han til mig, hvis jeg har noget på, som bare ikke sidder godt, men han siger det jo på en pæn måde, og ikke som en nedgørelse af min figur eller person.

Og sådan er det vel hele vejen rundt, for os begge to.

I min optik er det vigtigt at man kan være ærlig overfor hinanden, og sige hvis noget ikke klæder den anden fx. tøj, frisure og i bund og grund også attitude. Hvis jeg nu har været gnaven i en periode, skal jeg da have det at vide. Det samme gælder også vægt, at sige det på en pæn og god måde, hvis den anden er blevet lige rund nok - for det handler ikke om at man ikke elsker den anden, men at man gerne vil passe på den anden.

Min mand har aldrig sagt noget grimt til mig, som fx. din røv er stor, eller nogen af de andre nedgørende ting. Og det er min optik ikke kritik, at nævne sådan noget, det er bare tarveligt og småligt, for hvad er egentlig pointen og hensigten, andet end nedgørelse af ens partner.?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2021

Sprit25

Unicorn1 skriver:

Altså både jeg og min kæreste er da ærlige overfor hinanden - også hvis der er noget, som vi ikke bryder os vildt meget om.. Fx vil jeg helst gerne have, at han ikke bliver klippet HELT korthåret, men det er fordi jeg under sex godt kan lide at tage fat i hans hår .. Og ja så får han nu bare frisøren til at lave det en smule længere, men hvis han meget gerne ville have det så kort, ja så måtte jeg jo finde mig i det.. 

Min kæreste har også nogle gange givet udtryk for, hvis man kunne se lidt for meget fedt i en bluse/kjole.. Altså hvis den ikke sad pænt på mig.. Men han gør det på en respektfuld måde, og han gør det kun for min skyld, fordi han ved, at jeg gerne vil vide det.. 

De ser eksempler, du kommer med, er helt ude i hampen og er psykisk vold, hvor din mand prøver at give dig dårlig selvtillid og selvværd.. 

Må jeg spørge, hvor høj du er og hvor meget du vejer? For har lidt en idé om, at det nemlig ikke er så slemt, som du gør det til 

Så enig. Min mand kan da også se på mig og sige: ej det passer ikke sammen. Eller ej det klæder dig ikke så godt. 

Men hvis jeg sagde: nåh pyt ville han ikke blive ond. Naturligvis kan man da godt sige til hinanden, hvis man har en mening men gør det pænt

Anmeld Citér

23. april 2021

Anonym

De eksempler du kommer med er meget skadeligt at høre. Min kæreste gennem 1.5 år har ALDRIG sagt sådan noget nedværdiende til mig, og det kunne jeg slet ikke forstille mig. Han er så god til ros, søde ord og selvtillidvækkende komplimenter.

Min x derimod, jeg var sammen med ham i 15 år og har (åbenbart) oplevet nedsættende behandling. Det ser jeg nu her bagefter, så min selvtillid var bare i bund.

Kunne tage nogle stramme træningsleggings på (hvilket sådan nogle jo er), hvor han med det sureste fjæs kunne sige : skal du have dem der på?! 

Jeg blev med et surt ansigt og rullende øjne gloet på, hvis jeg gjorde mig klar/i stand/kiggede mig i spejlet. Så kiggede mig tit i spejlet hvor han ikke så det, for jeg fornemmede tydeligt, at han ikke brød sig om det.

Han fik aldrig besøg hjemme, men skulle altid ud. Det ville jo være forfærdeligt, hvis hans ven/fætter skulle se mig og synes jeg var lidt pæn. Osv osv.. 

15 lange år, og det her er ingenting, alt det andet er helt sindsygt og privat. Men hvad jeg kan se nu hvor jeg er ude på den anden side, er, at det er helt gal adfærd og bunder i partneres egen usikkerhed. Du skal ikke finde dig i det. Slå i bordet eller kom væk. Den behandling er som sagt rigtig skadelig for dig. Jeg kæmper stadig med troen på mig selv og at tro på de søde, rosende komplimenter oven på 15 år nede i skidtet.

Anmeld Citér

23. april 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det er meget sigende, at du slutter din sidste besked af med selv at skrive en masse nedsættende ting om din krop og dit udseende.. Som om det på én eller anden måde skulle retfærdiggøre hans nedsættende og uværdige behandling af dig, hvis der var noget om snakken?

Sådan hænger det ikke sammen. Det er underordnet hvordan man ser ud, for man har uanset hvad ret til anstændighed og respekt fra sin partner. Måske skal du forsøge at tænke over, eller endda søge hjælp professionelt til at forstå, hvad det er inde i dig, som gør at du kan være i tvivl, eller som overhovedet får dig til at overveje, at lade andre trampe sådan rundt ovenpå dig?

Anmeld Citér

23. april 2021

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Det er sku ikke fair det han har gang i og det på sigt vil nedbryde dig ( hvis han ikke allerede er så småt ved at nedbryde dig. Du kan starte med at læse det du selv skrev om dig selv, det vil en med selvtillid og selvværd aldrig skrive om sig selv. Og nu til dit spørgsmål. 

NEJ de eksempler du skriver har jeg aldrig oplevet at høre fra min mand igennem  12 år. På en kærlig måde siger vi til hinanden om det klæder hinanden eller ej. Når vi bare selv lidt i tvivl så spørger vi lidt hinanden om hvad synes du? Hvordan ser det ud på mig. 
det sjove ved min mand og jeg er, hver gang den anden vil har den andens mening så ( det her gør vi begge to) at når vi ikke synes det klæder den anden ret godt så siger vi det, men 1-2 min efter siger vi det er da lidt fint alligvelet,  du er jo smuk/du er smuk flot uanset hvad.

Anmeld Citér

23. april 2021

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

I forlængelse til min anden tråd om ny frisure.....

Hvordan udtrykker jeres mand/kæreste når de ikke kan lide det tøj eller sko osv i har på?? Hvordan har I det med kritik fra jeres bedre halvdel?? 

Det siger han kun hvis jeg spørger ham direkte om noget er pænt eller grimt. Han går Ikke så meget op i det, det er vigtigere for ham at jeg er glad for mit nye hår/tøj osv.

Og når jeg spørger folk om noget forventer jeg også et ærligt svar. Kan ikke have folk der smiler falsk og siger den er pæn, når jeg spørger direkte, og de ikke mener det. Så kritik bliver modtaget fint her.

Anmeld Citér

23. april 2021

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg tænker det handler om hvordan man er i parforholdet og hvordan man kommunikerer... jeg er til klar og tydelig udmelding. Hvis jeg spørger! Hvis jeg nu spørger: er det her pænt? Så kan han sige sin ufoebeholdende mening og den lytter jeg til. Men min mand kritisere sjældent min påklædning eller andet - og hvis han gør, så ved jeg han gør det af kærlighed og respekt for mig. Hvis det giver mening. 
han kommentere aldrig på at jeg er blevet tykkere med årene- jo, hvis jeg fx selv siger: ej, jeg vil gerne af med den her mave. Så kan han godt sige, at ‘det må jeg jo så bare tage mig sammen og gøre’ -

hvilket faktisk at resulteret i, at han sammen med mig, bager og gør ved til en ny kostplan jeg har bestilt. 
så - altså - på den måde, kan hans kritik være konstruktiv og meget brugbar for mig. 

Anmeld Citér

23. april 2021

Kontrast

Kære ts. Er du okay? Du er blevet stille. Jeg tænker, at det måske er lidt hårdt at høre, at vi er så mange, der skriver, at din kærestes adfærd er grænseoverskridende og ondskabsfuld, hvis du selv tænker, at det er almindeligt i et forhold. 

Anmeld Citér

23. april 2021

MEF

Min mand har aldrig sagt at han ikke kan lide mit hår eller tøj. Jeg er sikker på jeg har noget tøj som han ikke bryder sig om, men han kunne aldrig finde på at sige det, med mindre jeg måske spurgte. Jeg spørg aldrig. For jeg tager på hvad jeg har lyst til og hvad jeg føler mig tilpas i. Og jeg kan godt selv se i spejlet og noget er flatterende eller ej.

Han er tilgengæld virkelig god til at fortælle mig at jeg ser dejlig ud, hvis jeg har gjort lidt ekstra ud af mig selv. 

Anmeld Citér

23. april 2021

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg læser lige nu tråden helt - og tråden inden, med dit hår... 

Søde, du.... jeg håber du er okay 

det virker til, at det ikke kun handler om håret. 
sender en varm krammer i din retning - er sikker på du ser stang-godt ud

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.