Boykot hormonprævention?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. april 2021

Anonym

Jeg synes det er et sindssygt svært dilemma, det her med hvem der skal beskytte sig - og mod hvad. 
På den ene side er det uretfærdigt, at kvinden altid er den, der skal fylde sig med hormoner for at slippe for uønsket graviditet, og det virker rimeligt, at mændene også skal gøre deres.

På den anden side har der næppe været en opfindelse i verden, der har betydet større frisættelse af kvinder, end hormonprævention. Med p-piller osv er det blevet kvindens valg alene, om hun vil være gravid. 

Nu skriver en anden om, at nogle kvinder af og til snyder med præventionen og bliver gravid, uden at manden ønsker det. Det er jo vanvittigt forkert - men forestil jer lige den modsatte situation - at en mand snyder med præventionen og gør en kvinde gravid, uden hun ønsker det. Det er endnu mere sindssygt, synes jeg.

Så det er det der dilemma, at lige gyldigt hvor meget velfungerende prævention der findes til mænd, så er det stadig kvindens krop, der bliver gravid, hvis præventionen fejler.

Og selv om jeg virkelig synes, at alle mænd burde være så ordentlige, at de tog ansvaret for en evt graviditet lige så alvorligt som kvinden - og det er der jo heldigvis rigtig mange mænd der gør - så tænker jeg, der er en vis risiko forbundet ved at lægge ansvaret over på manden, for der er altså idioter derude - mænd og kvinder. Forskellen er, at når en kvinde er en idiot her, går det ud over hende - når en mand er en idiot, så går det også (mest) ud over hende.

Dermed ikke sagt, at jeg ikke synes det er en god ide at udvikle hormonprævention eller andet til mænd. 

Hmmm, jeg synes virkelig det er megasvært. Men det er så svært med ligestilling, når det kommer til graviditet osv, for vilkårene er bare forskellige for mænd og kvinder.

Jeg håber, jeg udtrykker mig klart. Synes det er en megaspændende debat.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2021

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4
Anonym skriver:

Haha ja præcis.. Hvis der kun var kondom, så ville de satme råbe højt

Netop fordi på den måde gå det kun ud over dem.

så hvis der kun fandtes kondom så vil de går gade ind og gade ud og råbe højt som vild dyr

men desværre der alt for mange former prævention til kvinder.

men det sku heller ikke fair. Håber de hurtigst mulig få lavet flere former for prævention til mænd. 

Anmeld Citér

21. april 2021

Pb18

Anonym skriver:

Jamen spørgsmålet nemlig, om der rent faktisk er et stort marked for det?! Altså jeg har snakket med en del mænd om det, og min kæreste er den eneste, der nogensinde har sagt ja til det.. Alle andre har sagt, at så længe der er til kvinder, så ser de overhovedet ingen grund til at tage noget.. 

Og så længe ingen mænd råber højt, så kan medicinalindustrien jo tage sig rigtig god tid.. 

Der er jo masser af små sygdomme som der bliver forsket en masse i, og prævention til mænd er jo noget der er opmærksomhed på i nyhederne indimellem, så ja, et vist marked skal der nok være. Udfordringen er snarere betalingsvilligheden. Det koster jo milliarder at udvikle lægemidler, så man skal næppe forvente at prisen bliver de samme 50 kr for 3 måneder, som man kan få p piller for. Og så er det måske ikke så interessant længere... 

Anmeld Citér

21. april 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg tror nu nok der er et fint marked langt de fleste af mine kammerater ville med glæde tage deres andel af hormonpåvirkninger hvis deres kæreste sagde stop. 

Jeg har også talt med min kæreste om det engang fordi jeg synes det er voldsomt at udsætte min krop for hormoner i SÅ mange år. Jeg startede som 15årig og nu er jeg 30. Han svarede at han gerne tog en pille hver dag hvis det var muligt, hvis jeg ikke ønskede at bruge hormonprævention. 

Anmeld Citér

21. april 2021

Anonym trådstarter

Altså jeg håber virkelig, at I har ret i, at der er et marked for det.. Men tænker stadig, at mænd skal råbe højt efter det, før der virkelig sker noget.. 

Det samme måtte kvinder jo gøre dengang 

Anmeld Citér

21. april 2021

Kontrast

Anonym skriver:

Lige præcis.. Det var nemlig også et af punkterne, vi snakkede om i morges.. Altså ikke lige juridisk abort, men at mænd bedre kunne beskytte sig mod kvinder, der fx lyver om prævention.. Min kæreste mener, at playerne nok ville bruge hormonprævention, men lige dén gruppe tror jeg desværre ikke gider "ofre" sig - tror mere, at de vil mene, at det er kvinderne, der skal beskytte sig

Jeg ved faktisk ikke, hvilken gruppe mænd  jeg tror, der ville benytte sig af hormon prævention, men hvis man er bange for at blive far og har mange skiftende partnere ville det jo give god mening at beskytte sig. Man kan jo altid regne med at man selv har taget pillen, mens man ikke nødvendigvis kan stole på en kvinde, man lige har mødt i byen. Men det kan vel ligeså godt være omsorgsfulde kærester, der vælger det fordi de ikke synes, at deres koner skal fylde sig med hormoner fra teenageårene til overgangsalderen. 

Anmeld Citér

21. april 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11
Kontrast skriver:

Jeg ved faktisk ikke, hvilken gruppe mænd  jeg tror, der ville benytte sig af hormon prævention, men hvis man er bange for at blive far og har mange skiftende partnere ville det jo give god mening at beskytte sig. Man kan jo altid regne med at man selv har taget pillen, mens man ikke nødvendigvis kan stole på en kvinde, man lige har mødt i byen. Men det kan vel ligeså godt være omsorgsfulde kærester, der vælger det fordi de ikke synes, at deres koner skal fylde sig med hormoner fra teenageårene til overgangsalderen. 

Præcis. Jeg tror mange af de single mænd som pt nøjes med at tro på deres skiftende partnere fordi de ikke selv vil trække i et kondom, gerne tog en pille..

De mænd jeg kender, der ikke beskytter sig ved nye sexpartnere, lader udelukkende være fordi de ikke vil bruge kondom. 

Man må åbenbart sande at helt utrolig mange mennesker er komplet ligeglade med sexsygdomme. Men jeg tror langt de fleste gerne ville beskytte sig mod uønskede graviditeter  

Anmeld Citér

21. april 2021

Kontrast

Mor11 skriver:

Præcis. Jeg tror mange af de single mænd som pt nøjes med at tro på deres skiftende partnere fordi de ikke selv vil trække i et kondom, gerne tog en pille..

De mænd jeg kender, der ikke beskytter sig ved nye sexpartnere, lader udelukkende være fordi de ikke vil bruge kondom. 

Man må åbenbart sande at helt utrolig mange mennesker er komplet ligeglade med sexsygdomme. Men jeg tror langt de fleste gerne ville beskytte sig mod uønskede graviditeter  

Ja jeg er godt nok også rystet over, at folk (det gælder også kvinder, man er to om at beslutte sig for at dyrke ubeskyttet sex) bare vil skide på klamydia og det der er værre. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.