Jeg synes det er et sindssygt svært dilemma, det her med hvem der skal beskytte sig - og mod hvad.
På den ene side er det uretfærdigt, at kvinden altid er den, der skal fylde sig med hormoner for at slippe for uønsket graviditet, og det virker rimeligt, at mændene også skal gøre deres.
På den anden side har der næppe været en opfindelse i verden, der har betydet større frisættelse af kvinder, end hormonprævention. Med p-piller osv er det blevet kvindens valg alene, om hun vil være gravid.
Nu skriver en anden om, at nogle kvinder af og til snyder med præventionen og bliver gravid, uden at manden ønsker det. Det er jo vanvittigt forkert - men forestil jer lige den modsatte situation - at en mand snyder med præventionen og gør en kvinde gravid, uden hun ønsker det. Det er endnu mere sindssygt, synes jeg.
Så det er det der dilemma, at lige gyldigt hvor meget velfungerende prævention der findes til mænd, så er det stadig kvindens krop, der bliver gravid, hvis præventionen fejler.
Og selv om jeg virkelig synes, at alle mænd burde være så ordentlige, at de tog ansvaret for en evt graviditet lige så alvorligt som kvinden - og det er der jo heldigvis rigtig mange mænd der gør - så tænker jeg, der er en vis risiko forbundet ved at lægge ansvaret over på manden, for der er altså idioter derude - mænd og kvinder. Forskellen er, at når en kvinde er en idiot her, går det ud over hende - når en mand er en idiot, så går det også (mest) ud over hende.
Dermed ikke sagt, at jeg ikke synes det er en god ide at udvikle hormonprævention eller andet til mænd.
Hmmm, jeg synes virkelig det er megasvært. Men det er så svært med ligestilling, når det kommer til graviditet osv, for vilkårene er bare forskellige for mænd og kvinder.
Jeg håber, jeg udtrykker mig klart. Synes det er en megaspændende debat.