Anonym skriver:
Hej.
Jeg er nyoprettet herinde, men har fulgt med på siden i lidt over 1 år. Det er svært at gøre følgende kort, men jeg har forsøgt.
Jeg er 27 år og min kæreste er 28 år. Jeg stoppede med at ryge da jeg opdagede første graviditet, og min kæreste ryger fortsat (skiftes mellem alm. cigaretter og e-cigaret, men vil gerne stoppe).
Jeg stoppede på p-piller i nov. 2019 (som jeg har spist i lidt over 10 år), og vi har forsøgt siden jan. 2020. Mine cyklusser er over 35 dage, gennemsnitlig ca. 42 dage fra da jeg startede med at tracke dem og indtil nu. Jeg har i over ét år spist folinsyre, og for nogle uger siden skiftede jeg til multivitaminpiller med det anbefalede folinsyre indhold. Min kæreste spiser også pillerne.
Jeg har mistet 2 graviditeter: sep. 2020, uge 6+0 og februar 2021, uge 6+2. Begge ifølge lægens beregninger, ud fra sidste mens. første dag. Jeg tror selv jeg var kortere henne ud fra ægløsning, men lægen var ikke til at rykke med.
Fælles er, at vi ved den første graviditet havde sex dagen før positiv ægløsningstest, og dagen efter positiv ægløsningstest. Ved nr. 2 havde vi sex på dagen for positiv ægløsningstest, og dagen efter formodet ægløsning. Altså ingen graviditet ved sex på dagen for positiv ægløsningstest og dagen efter, som er det vi primært har gjort.
Jeg bruger ægløsningsteste, både strimmel og digitale - så der er altså intet at være i tvivl om. Jeg kender også efterhånden min krop godt nok til at vide hvornår jeg er i min fertile periode. Det er ikke muligt for os, at have sex mere end 2 dage i streg eller 3 gange i alt, fordelt over hver anden dag.
Jeg har snakket med min læge, en gynækolog (med henvisning fra lægen), og lægen fra sygehuset (ved sidste mistet graviditet, hvor jeg blev undersøgt om alt var ude). Vi er ikke blevet undersøgt/udret for infertilitet, det har udelukkende kun været samtaler.
De har b.la sagt følgende:
- At det er normalt at abortere 2 gange, og først 3. gang kan vi få hjælp
- At det var rigtig godt, at jeg blev gravid så kort tid efter den første spontane abort
- At vi ikke fejler noget
- At trods mine lange cyklusser, stadig har ægløsning, fordi jeg tester positiv på ægløsningsteste
- At det er normalt cyklusserne kan blive lidt længere jo ældre man bliver
- At vi ved vi kan blive gravide
- At vi starter forfra med 1 års prøven, fordi jeg blev gravid (første gang). Gælder formegentligt også endnu engang ud fra den sidste graviditet
Vi er frustreret, kede af det, magtesløse... Vi ved godt, at der er mange som har det værre end os - f.eks. tager endnu længere tid om at blive gravid, mister flere gange, fertilitetsbehandling m.m. Vi ved også godt, at det kan tage op til år før man bliver gravid og at rygning kan påvirke!
Men... Kan vi selv gøre mere eller noget anderledes for øge vores chancer for en (blivende) graviditet? Udover at han stopper med at ryge.
Og kan det virkelig passe, at man starter forfra fordi man har været gravid, og dermed skal forsøge endnu et år?!
OBS: Skulle der være nogen som kan genkende vores identitet ud fra ovenstående, bedes I venligst holde det hemmeligt!
Jeg tænker ikke, at I kan gøre mere. Det skulle da lige være at slå PB fuldstændig ud af hovedet. Det er møg svært, det ved jeg. Jeg har selv været næsten 1.5 år om at lave min 3. og med flere SA oveni i 6 uge før det lykkedes. Der var ikke så meget at gøre fra vores side, det sker, når det sker.
Jeres forløb lyder også fuldstændig normalt. 1 ud af 4 graviditeter tabes, dette tal stiger ved 25 og 30 års alderen og derop ad. Og endnu flere graviditeter går til grunde før de når og blive til noget (Bioér).
Jeg selv har en del bioer, spontane arborter og sidst missed abortion bag mig, det er mega hårdt, men man stresser også kroppen ved at tænke på, ønske og snakke om emnet hele tiden.
Jeg tænker det er fint, lige at smide en føler ud herinde, for at se, om I kan gøre mere, men så vil jeg også mene, at det aller bedste I kan gøre som sagt er at lægge det lidt på hylden.
Nu kender jeg ikke jeres situation og med corona osv om I "bare" er hjemme eller om I er kommet ud i job osv og har en nogenlunde normal hverdag. Hvis ikke, så er det svært ikke at tænke på, hvis man ikke har så meget andet at tage sig til. Forsøg at fyld jeres tid ud med noget, som tager fokus lidt, og selvfølgelig stadig forsøg og lav baby. Evt droppe ÆL-test. Man ved selvfølgelig godt, at den kommer ca 14 dage efter mens, men der vil stadig være en smule mindre direkte fokus på det hele, ved at lade alt gå sin naturlige gang, hvilket er det bedste, I kan gøre.
Alt held og lykke og med ønske om, at I snartligt står med en positiv test som fører til et sundt og raskt barn uden flere SAér til jer