Anonym skriver:
Hej
Jeg er sammen med min mand på 7. år og vi har det stadig dejligt sammen. Vi har en søn på snart 3 og jeg er gravid med nr 2. Vi har hus og en helt almindelig hverdag i en mindre provinsby; vi elsker hinanden og er gode forældre sammen. Vores problem er at min lyst til sex er ikke-eksistetende. Det startede i min første graviditet fordi jeg havde smerter allerede tidligt, og kom stort set ikke igen efter fødslen. Jeg var helt fyldt op af al den nærhed jeg havde med min søn, og kunne ikke rumme at være sexet og intim også. Og sådan har jeg det fandme stadig! Jeg er virkelig "touched out"... Min store dreng er en kærlig fyr der elsker at putte og kramme, og det gør vi selvfølgelig en helt masse. Men når min man vil røre mig bliver jeg nærmest angst for det - jeg kan simpelthen ikke rumme det. Jeg har det forfærdeligt med det, og jeg har talt med ham om det. Det føles forkert ikke at ville hans kys og kærtegn; men jeg føler ikke jeg har noget at give af, og jeg har bare slet ikke lyst. Vil have min krop for mig selv når først vores søn sover... Nu kommer der jo så en lille ny, og jeg er så bange for at vi måske kigger på flere år på denne måde...
Er der nogen der har erfaringer på området, hvornår går det over og er der noget man selv kan gøre? Jeg prøver ind imellem at "tvinge" mig selv til at modtage lidt nus eller kys og se om ikke det sætter gang i noget, men det er aldrig særlig fedt for nogen af os.
I sidste ende kunne jeg frygte at vi ender med at gå fra hinanden, hvilket jeg for alt i verden vil undgå!
Under min første, og nu 3/4 af vejen i min anden, graviditet har jeg ligget med hovedet i toilettet dagligt. Og været så udmattet af det at bare tanken om sex fik mig til at gå kold.
Min jordemoder i første graviditet gav det råd, at intimitet ikke behøver handler om sex. Men at ligge tætte sammen, nøgne, på sofaen eller i sengen. Bare en halv time og mærke hinanden. Eller prioritere at få kysset og krammet dagligt. Rigtigt kysset. Ikke bare på kinden. Det giver energi. Nogle gange fører det til mere og andre gange er det nok at blive tanket lidt op. Så vores intimitet ikke visner.
Så måske løsningen er, at starte et andet sted end "sex"? Lade intimiteten op på andre måder og se, om du også føler dig touched out på den måde eller om det er forventningen om sex, der dræner dig.
Når det er sagt: jeg kan virkelig genkende følelsen af at være touched out (talked out) af barnet på knap 6/home together 24-7-out af min mand. Vi arbejder hjemmefra på 13. måned. Der er altid mindst to hjemme hos os. Ingen åndehuller hvor jeg tanker op alene. Ingen åndehuller hvor min mand tanker op alene. Det fylder mig virkelig op. Fysisk og mentalt. Og det tager af mit overskud til fx intimitet.
Jeg læste en blog om det med nogle fine perspektiver om det at være touched out. Se bort fra der handler om ammestop. Reflektionerne og inputsne er fine: https://acie.dk/2021/01/14/ammestop/
Det var et lidt mere ukonkret indspark end hvad du spurgte til. Håber, du kan bruge noget af det.
Vh.