Anonym skriver:
Hej alle.
Jeg er virkelig i et stort dilemma.
Dette handler om økonomi, familie og forståelsen for den når man finder kærlighed på tværs af landegrænser
Min mand og jeg venter vores første barn. Vi har været sammen i omkring 2,5 år med mange udfordringer.
Min mand er fra et andet land så 1 år var langdistance, 2 år blev vi gift og kæmpede med familie sammenføring og nu vi endelig sikret på den front. Vi har også købt større lejlighed (Dvs jeg har købt den for han kom med 0 kr)
Det skal siges han er en fantastisk mand på rigtig mange punkter. Han er god ved mig, min familie og venner. Han er omsorgsfuld og holder altid om mig hele natten lang, siger han elsker mig hver dag og gør mange ting for mig/os.
Alt det elsker jeg ved ham. Men vores generelle problem er økonomi og pres fra hans familie som beder om penge. Han er først rigtig begyndt at tjene de sidste 3 - 4 måneder og har ingen opsparing m.m. Jobbet er også vikar arbejde så derved ingen fast indtængt vi kender Han vil gerne alt muligt. Sende penge til familien, bygge hus i hjemlandet (Det noget vi gerne begge vil men for mig er det på sigt når vi får råd) og også hjem og besøge familien.
Han forstår ikke rigtig aspektet i at han må kæmpe noget mere for at få et permanent job frem for et usikkert vikar job for at kunne begynde at spare op. Herudover skal vi være forældre til sep/okt og det er virkelig min 1 priotet. Man kan ikke få det hele.
Han kommer fra en fattig familie hvor man altid hjælper og giver hinanden. Har prøvet at forklare ham at det ansvar han føler for familien er jo mindst 5 gange så stort her som kommende far. Han savner dem da han ikke har set dem i et år og det forstår jeg godt. Dog når han siger han vil derned er der bare så mange skræksenarier der dukker op i mit hovede. Han skal både af til billet samt udgifter her og lige nu har han kun lige råd til faste udgifter. Han er simpelthen ikke realistisk omkring det og blaimer lidt mig for det når jeg siger det ikke kan lade sig gøre. Herudover er vi midt i en pandemi og at tage derned uden at være vaccineret 2 mdr før jeg skal føde synes jeg er vanvid.. Der kan gå så meget galt for de har bestemt ikke restriktioner dernede og tror slet ikke corona eksistere. Har sagt jeg ikke vil have han tager afsted før han er vaccineret og alt er ok her for andet er ikke fair. Så går det udover mig og vores kommende barn. Både økonomisk og helbredsmæssigt.
Han elsker børn og han siger os han ikke tager afsted før tingene er bedre men det altid med sur og irriteret mine.. Aldrig med støtte hvor han siger at han selvf vil passe på os og vi er 1 prioteten. Det gør mig rigtig usikker og føler mig nedprioteret.
Vi har skændes om det kolosalt mange gange så der nærmest opstod ravnerock. Han fordtår bare ikke jeg snakker fra et realistisk perspektiv. Det træner mig og jeg virkelig tit ked af det. Vi har stort set ingen andre problemer. Kun det økonomiske og den familie der fylder så meget. Jeg er så vit, jeg ikke ved om jeg skal gå eller blive. Han er mit livs kærlighed og tror han vil blive en fantastisk far. Jeg elsker han vanvittigt meget og vil altid være der for ham. Omvendt, halvdelen af tiden er jeg ikke glad. Jeg ulykkelig. Har aldrig grædt så meget som det sidste år. Frustration over kommunikationen. Vi kommunikere os på engelsk og det jo ikke nogen af os 1 sprog men særligt ikke hans.
Jeg vil så gerne blive sammen med ham og drømmer om kernefamilien (Jeg ved han gør det samme) men hvornår er nok, nok? Meget af det er uvidenhed og vidste godt der ville opstå problemer når man sætter 2 så forskellige kulturer sammen men det her føles bare ikke sundt.
Nogle råd eller nogle der har stået i lign situationer? ❤
Jeg forstår udmærket dine følelser.. Men her bliver du nødt til at prøve og anerkende hans følelser også.. Han gør sådan set, som du beder om, men han er dybt skuffet og såret over, at han ikke kan/må se sin familie.. Så her er det vigtigt, at hans sårede følelser får lov til at blive vist, og at du omfavner dem i stedet for at fokusere på, hvad de gør ved dig..
Forestil dig, at du kom fra en familie, hvor man hjalp hinanden meget og nok også sås meget, og pludselig siger din kæreste "nej du må ikke hjælpe eller se din familie, før JEG siger til".. Det er desværre altødelæggende for et forhold, at den ene part ikke har noget at skulle have sagt..
Mht. pengene, så lyder det som om, at I ikke har de store økonomiske problemer - altså at du egentlig tjener gode penge.. Ret mig, hvis jeg tager fejl, men ud fra din beskrivelse, så synes jeg mere, at det lyder som et princip, at han skal bruge alle pengene på jer.. Hvis det var rigtigt, så synes jeg, at du må prøve at give dig en smule igen og sige, at han måske kan sende 500 kr. Af sted om måneden til sin familie.. Så føler han heller ikke, at det hele drejer sig om dig og baby, men at han og hans familie også er vigtig OGSÅ for DIG..
Jeg ved godt, at det er mega hårdt, og bestemt ikke det, du vil høre.. Men det er hårde forhold, I har sat jer selv i, og ja I burde nok have ventet med baby til der var lidt mere styr på det hele hos jer, og han havde været lidt mere i landet/fået lært lidt af sproget/fået et fast job.. Men nu er der en baby på vej, og så må I begge gå på kompromis her.. Han bliver i landet til efter fødslen, og du omfavner hans følelser og lader ham sende lidt penge af sted, hvis det kan lade sig gøre