Mor og meget mere skriver:
Dine børn har jo en far allerede. Umiddelbart tror jeg ikke, dine børns behov er at få én mere, som skal erstatte den “hverdagsfar”, de ikke har - og tilsyneladende heller ikke havde før skilsmissen. Jeg kan ikke se, hvorfra de skulle have ønsket eller forventningen om, at din kæreste går ind og bliver 1/4 af en kernefamilie. Egentlig har jeg oftere oplevet, at børn reagerer imod en “ny” voksen, som i deres øjne tager deres mor fra dem ved altid at skulle være med til alting - og “udkonkurrerer” deres far.
Så langt hellere en kærlig og troværdig ekstra voksen, som er nærværende, når han er der, og når han ikke er der, har de jo stadig deres mor - og ved samvær samt følelsesmæssigt deres far.
Jeg tager hatten af for, at din kæreste er bevidst om sine ønsker for sit liv, og at han på ansvarlig og reflekteret vis er klar til at gå ind i jeres liv uden at love mere, end han kan og vil opfylde. Selv fik jeg en stedfar - min far var død - som dybest set overhovedet ikke ville mig, men opfattede mig som det, der nu engang fulgte med, da han forelskede sig i min mor. På overfladen agerede han rent “praktisk” som far, blandt andet fordi min mor ønskede sig en ny kernefamilie, men han var indebrændt og irriteret over min eksistens, og mine lykkeligste barndomsstunder var, når han ikke var hjemme. Reelt havde det været meget bedre for alle parter, hvis han havde været i stand til at gøre, som din kæreste ønsker. Han blev aldrig min far - trods adoption - så min mors kkernefamilieprojekt kuldsejlede jo alligevel, selv om han var fysisk til stede.
Børn har brug for troværdige voksne, der sætter rammerne. Dine børns eventuelle kernefamilie-drøm ER revnet - men de har en far, en mor og endnu en god voksen i deres liv. Det er da et godt fundament.
Og så synes jeg, du er unfair, når du tænker, at du ikke er så “heldig” som ham. Du har jo selv valgt at få børn - han har valgt at lade være.
Tusind tak for din historie! - og hvor gør det mig ondt at du har været det igennem, som jeg frygter allermest (for mine børn) 
Jeg hæfter mig meget ved din skildring - en ekstra troværdig voksen. Det kan jeg rigtig godt lide. Han skal nemlig ikke være deres far, og han skal ikke være den primære voksen. Han skal bare være "ekstra/bonus/mere af det gode" - på en måde hvorpå hans ønsker og behov også får lov til at blive opfyldt. Og ja, han er helt fantastisk - og virkelig oprigtig og god til at tale om tingene og give plads til både hans og mine følelser, og finde kompromiser og fælles løsninger der fungerer
Det er også derfor jeg virkelig kæmper for at finde en måde at være i det her på. Han er alt for god til at smide væk, fordi jeg har en forestilling som måske ikke behøver være virkelighed.
Du har naturligvis helt ret! "Heldig" er forkert formuleret. Jeg er jo heldig med og taknemmelig for mine dejlige børn. Jeg er bare stadig ramt af tanken om den knuste kernefamilie-drøm som jeg så som ENESTE mulighed. Det får mig ind i mellem til at tænke at mine børn (og jeg) havde været bedre foruden det liv vi har nu. Det er unfair at stille det op sådan ja, og det er umenneskeligt hårdt at tænke at mine børn har fortjent bedre - men følelser kan man ikke tage fra os, og jeg arbejder meget med mig selv på det område.
Tusind tak for et dejligt svar