Jeg har bare brug for at komme ud med det her, fordi det gør mig så ked. Jeg må hellere starte med at sige noget, inden faklerne tændes
jeg HAR været i et psykisk voldeligt forhold en gang. Det er ikke der, vi er. Min mand er ikke manipulerende. 98% af tiden er han den mest empatisk, omsorgsfulde, kærlige og ekstremt uselviske mand. Men så er der de resterende 2%
Ser I, alle skal have lov at have en dårlig dag. Min mand også. Men som jeg ser det udefra er problemet, at han er ukuelig optimist uden en eneste dårlig følelse, indtil diverse ting har hobet sig op, og så er han rigtig træls at være sammen med i nogle dage. Han er ikke voldelig, han siger ikke nedladende ting eller bliver personlig. Men han bliver enormt Irritabel. Bliver hurtigt sur, man kan bare fornemme hele stemningen ændre sig. Jeg får følelsen af han fortolker alt jeg gør forkert. Tilbyder jeg at hjælpe ham med noget på disse dage, betyder det i hans øjne, at jeg mener, han ikke kan selv, eller at jeg ikke stoler på, han har styr på det. Ting han aldrig ville udtrykke normalt. Blandt andet i dag, da der var noget han ikke kunne finde, og jeg spurgte om jeg skulle hjælpe.
I de her perioder har han nul selvindsigt. Det er alle andre. Jeg kommer ud et sted hvor jeg går på æggeskaller for ikke at gøre ham sur. Det bemærker han, og så vender han den til at det er min skyld han er sur, fordi det er irriterende, jeg går på æggeskaller. Han har lige sagt han ikke kan holde ud at være sammen med mig lige nu, fordi det er som om, der ikke er plads til hans negative følelser. Selvfølgelig er der det - men det er omvendt heller ikke så underligt, at jeg bliver forsigtig, når han bliver uforudsigelig på den måde.
Det der jo gør det så svært er, at kontrasten til hans almindelige jeg er så markant. Altså virkelig. Det er sgu ikke fordi jeg narrer mig selv. Han ville ofre en arm for mig, giver den frihed jeg har brug for. Er der for mig, opbygger mit selvværd og selvtillid hver dag. Bliver ikke sur, når jeg laver fejl, lærer mig det faktisk er okay. Og ligeledes gør jeg selvfølgelig rigtig meget for ham. Vi kommunikerer godt, sundt og åbent, behandler hinanden godt.
Og netop derfor er det så svært og forvirrende når han nærmest vender 180 grader og er sådan der. Vi skændes sjældent, når vi gør, er det stort set altid i de her perioder. Som ender i et eller andet åndssvagt skænderi, og når han så har fået det ud af systemet er han ked af det hele. Han forsøger at arbejde på at give udtryk for sine frustrationer løbende frem for de bygger sig op, men det synes jeg ikke går ret godt.
Det er måske et par dage om måneden til hver anden måned, så det er ikke ret ofte, jeg bliver bare så ked af det og føler mig så alene når det er, fordi jeg slet ikke kan kende ham og slet ikke kan nå ind til ham.
Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal stille op. Vi har været sammen i 6 år og han har altid været sådan. Jeg tror godt jeg kunne udholde de her dårlige perioder, hvis han så ville lade mig hjælpe ham med noget eller aflaste ham. Men det er tydeligt han har brug for en pause eller noget, men så bliver han dumstædig når jeg tilbyder ham om jeg ikke skal tage vores søn ud lidt så han kan få noget selvtid. Klart det han har brug for, men hans tolkning bliver at det er fordi jeg prøver at ekskludere ham. Jeg kan virkelig ikke vinde i de perioder..