Hvornår må børn vælge om de vil se deres far

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

806 visninger
12 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. januar 2021

Anonym trådstarter

Mine børns far bor i et andet land og de har tidligere set ham ca. 3 gange om året.

i 2019 da de var 11 og 13 år, var de hos ham i 4 uger i sommerferien. De ville ikke af sted så længe, men deres far ville rigtigt gerne have dem så lang tid.

De tidligere gange de har været dernede har det været kortere tid og børnene har kedet sig rigtigt meget. Faren er yderst inaktiv og laver intet med dem. De skal sidde hjemme og lege med deres søster, der er 4 år nu. 
Jeg har fortalt deres far, at de rigtigt gerne vil lave noget med ham, men han mener at de da laver noget fx tager de i supermarked, hvor han handler ind og de sidder i bilen med deres søster.

Efter sommerferien i 2019 fravalgte de at tage ned til faren i efterårsferien og til jul.

de ville gerne derned et par dage i vinterferien, men deres far ville have dem hele ugen og ellers ikke - så det blev ikke.

Påskeferien 2020 skulle den lille derned, men det blev aflyst grundet Covid 19.

sommerferien 2020 kører faren op til os og bor hos mig med hans nye kone og barn i 7 dage. De var yderst inaktive - i de 7 dage var de en dag et par timer i København og spise frokost og en dag på cafe og drikke øl og en dag 1,5 timer i et indkøbscenter og Føtex. Ellers sad de i min have og røg cigaretter mens min datter legede med deres datter og vi lavede mad til dem (hvilket var helt ok for os). Om aftenen når deres datter var lagt i seng drak de vin og livede helt op.

mine børn har ikke set dem siden da.

nu vil de have dem ned i et par uger i sommerferien og mine børn vil ikke være der andet end et par dage.

de er til den tid 15 og 13 år.

er det ikke ok, at børnene nu vælger selv ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Mine børns far bor i et andet land og de har tidligere set ham ca. 3 gange om året.

i 2019 da de var 11 og 13 år, var de hos ham i 4 uger i sommerferien. De ville ikke af sted så længe, men deres far ville rigtigt gerne have dem så lang tid.

De tidligere gange de har været dernede har det været kortere tid og børnene har kedet sig rigtigt meget. Faren er yderst inaktiv og laver intet med dem. De skal sidde hjemme og lege med deres søster, der er 4 år nu. 
Jeg har fortalt deres far, at de rigtigt gerne vil lave noget med ham, men han mener at de da laver noget fx tager de i supermarked, hvor han handler ind og de sidder i bilen med deres søster.

Efter sommerferien i 2019 fravalgte de at tage ned til faren i efterårsferien og til jul.

de ville gerne derned et par dage i vinterferien, men deres far ville have dem hele ugen og ellers ikke - så det blev ikke.

sommerferien 2020 kører faren op til os og bor hos mig med hans nye kone og barn i 7 dage. De var yderst inaktive - i de 7 dage var de en dag et par timer i København og spise frokost og en dag på cafe og drikke øl og en dag 1,5 timer i et indkøbscenter og Føtex. Ellers sad de i min have og røg cigaretter mens min datter legede med deres datter og vi lavede mad til dem (hvilket var helt ok for os). Om aftenen når deres datter var lagt i seng drak de vin og livede helt op.

nu vil de have dem ned i et par uger i sommerferien og mine børn vil ikke være der andet end et par dage.

Jo jeg vil sige at de er store nok til at sige at de ikke har lyst. Og hvis han vil have dem på besøg, må han jo også gøre en indsats. 

Har de selv sagt noget til deres far? 

Anmeld Citér

24. januar 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Ja det synes jeg. Jeg ville ihverfald lade min dreng vælge selv i den alder

Anmeld Citér

24. januar 2021

Anonym trådstarter

BAE skriver:

Jo jeg vil sige at de er store nok til at sige at de ikke har lyst. Og hvis han vil have dem på besøg, må han jo også gøre en indsats. 

Har de selv sagt noget til deres far? 

De har ikke selv sagt noget til deres far, da de ikke vil såre ham. Jeg har mange gange sagt til ham, at de ønsker noget mere aktivitet, men faren synes at der sker nok, han mener at de laver nok.

Anmeld Citér

24. januar 2021

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jo! Dine børn er store nok til at sige fra - lyt til børnene. De forsøge at sige til dig at der er noget dernede de ikke kan lide og du må tale deres sag og så må du være bussemand, men dine børn har ikke lyst. Det er fars opgave at skabe et miljø  børnene har lyst til at være i - det er ikke børnenes opgave. 

Hilsen en der heller ikke brød sig om at være hos sin far ( af andre grunde) og som indtil jeg blev ca. 10 år var nødsaget til at tage derhen hver anden weekend. Først da jeg var omkring 10 sagde min mor stop på mine vegne. Jeg er stadig mærket af tiden hos min far idag - og mit voksenliv har uden tvivl været påvirket af den tid hos min far hvor jeg bare ikke kunne lide at være der. 

Dine børn siger stop. Lyt til dem. Du kommer ikke til at fortryde det.

Anmeld Citér

24. januar 2021

Anonym

Min søn er lige fyldt 13, og vi lavede i fællesskab en ny aftale om samvær netop pga at han sagde fra overfor længere samvær.

Det skal ikke være en pligt for børnene at se deres forældre. De har en ret til at se forældrene, men når de er så store som dine, så har de også en ret til at sige fra.

Anmeld Citér

24. januar 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

De har ikke selv sagt noget til deres far, da de ikke vil såre ham. Jeg har mange gange sagt til ham, at de ønsker noget mere aktivitet, men faren synes at der sker nok, han mener at de laver nok.

Jeg forstår godt deres tanker, men det kunne måske hjælpe at det er dem der siger noget. At de foreslår ham hvad de gerne vil lave. At de måske kan lave noget, bare de tre sammen. (ikke alle 13 og 15 årig synes at det er hyggeligt at en 4 årig altid er der, da man skal tage hensyn og ikke kan nær så meget)

For det er super fint at du siger noget, men han synes jo det er fint, fordi de ikke siger noget.. 

Hvis de ikke vil ringe, kan de skrive en besked. For de skal jo have lyst til at se og besøge deres far, for det har de jo ikke ud, fordi de vel i teorien kender sig og ikke rigtig tilbringer tid sammen med ham. 

Anmeld Citér

24. januar 2021

Anonym

Ja de er gamle nok til at vælge selv  men mange   forældre tro desværre også i dag at de skal underholdt deres børn i alle deres vågne timer børn må genre kede sig kedsomhed fører til opfindsomhed

Anmeld Citér

24. januar 2021

Anonym trådstarter

Oddi skriver:

Jo! Dine børn er store nok til at sige fra - lyt til børnene. De forsøge at sige til dig at der er noget dernede de ikke kan lide og du må tale deres sag og så må du være bussemand, men dine børn har ikke lyst. Det er fars opgave at skabe et miljø  børnene har lyst til at være i - det er ikke børnenes opgave. 

Hilsen en der heller ikke brød sig om at være hos sin far ( af andre grunde) og som indtil jeg blev ca. 10 år var nødsaget til at tage derhen hver anden weekend. Først da jeg var omkring 10 sagde min mor stop på mine vegne. Jeg er stadig mærket af tiden hos min far idag - og mit voksenliv har uden tvivl været påvirket af den tid hos min far hvor jeg bare ikke kunne lide at være der. 

Dine børn siger stop. Lyt til dem. Du kommer ikke til at fortryde det.

Det er præcist det jeg tænkte - det er super rart at få valideret, at jeg ikke er en mor, der forsøger at holde mine børn fra deres far.

Anmeld Citér

24. januar 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ja de er gamle nok til at vælge selv  men mange   forældre tro desværre også i dag at de skal underholdt deres børn i alle deres vågne timer børn må genre kede sig kedsomhed fører til opfindsomhed

Enig, men når man kun ser sin far 3 gange om året og så bliver sat til at passe lillesøster, er det bare ikke fedt.

hvis man ønsker et forhold til sine børn, bliver man også nød til at relatere til dem og møde dem på deres premisser. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.