Blefri om natten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. januar 2021

1518

Nogle børn (vist især drenge) kan mangle det hormon, der styrer nattetisseriet. Som regel begynder deres krop selv at danne hormonet, det sker bare senere end normalt. Men hvis det ikke sker, kan man medicinere sig ud af problemet. Det er dog altid at foretrække, at tingene sker naturligt, og når han ikke er større, vil man aldrig begynde at give ham medicin, selvom det skulle vise sig, at hans krop ikke danner hormonet. Så giv det tid - det skal nok komme. 

Dog vil jeg sige, at hvis han ofte tisser igennem, så ville jeg tage ham ud og “søvntisse” om aftenen. Ikke med formålet at gøre ham blefri, men simpelthen for at skåne ham for at skulle vågne op badet i tis. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2021

Anonym

Anonym skriver:

Men det er jo lige præcis det jeg frygter.

At det bliver en vane for ham og han ikke lære at mærke efter i søvne, og først bliver renlig langt op i skolealderen

Det er ikke fordi det er en vane for ham. Han mangler simpelthen bare det hormon i hjernen der fortæller ham når han skal tisse. Det er helt normalt for især drenge. Min dreng bliver snart sex og har stadig natteble. Min nevø smed den først omkring 9 års alderen. Det er arveligt og man gør det kun værre ved at fjerne den for tidligt. 
så man venter til der er tørre bleer.

Anmeld Citér

22. januar 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Giv det tid. Han er kun knapt fire, så det er da alt for tidligt at gå med alle de bekymringer om, hvorvidt han stadig bruger natble når han går i skole.

Anmeld Citér

22. januar 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

det er hormonelt betinget om man mærker tissetrang mens man sover. Det kan ikke trænes. Hormonet kommer af sig selv på et tidspunkt, og hvis ikke, så bliver man typisk det der kaldes vådligger og kan få medicin for det. 

Din dreng er lille! Det skal nok komme  

Min datter blev også tør både nat og dag samtidigt som 3 årig - hun tisser aldrig om natten, altså vågner heller ikke og går ud på toilet.  Mens min søn blev blefri om dagen da han var 3, men beholdt natbleen til han var 5. Han er 9 nu og har stadig uheld indimellem og vågner hver nat for at gå på toilet. Vi har gjort det hele ift at træne. Det virker ikke hvis kroppen ikke naturligt er i stand til at registrere det i søvne. Og så tisser nogen børn bare mere end andre.  

Anmeld Citér

22. januar 2021

Anonym

Jeg har lade alle mine 4 selv bestemme, hvornår de var klar dag og nat, med det resultat at det til sammen kan tælles på 2 hænder, hvor mange uheld de har haft. 

Du finder ingen sunde og raske 15 årige, der stadig bruger ble til deres konfirmation, så bare rolig, det skal nok komme. 

Her har de alle 4 været 4 og 5 år, før de var helt blefri. 

Anmeld Citér

22. januar 2021

kamikaze

Anonym skriver:

Men det er jo lige præcis det jeg frygter.

At det bliver en vane for ham og han ikke lære at mærke efter i søvne, og først bliver renlig langt op i skolealderen

Det har ikke noget med vane at gøre. Det er hormonelt, og på ingen led barnets "skyld".

Jeg har en på 6 som stadig tisser om natten, og ja det er træls men det har altså en anatomisk forklaring, og i øvrigt en ret stærk genetisk komponent (blot for at støtte op om at det virkelig ikke er noget barnet kan gøre for)

Anmeld Citér

22. januar 2021

Anonym trådstarter

kamikaze skriver:

Det har ikke noget med vane at gøre. Det er hormonelt, og på ingen led barnets "skyld".

Jeg har en på 6 som stadig tisser om natten, og ja det er træls men det har altså en anatomisk forklaring, og i øvrigt en ret stærk genetisk komponent (blot for at støtte op om at det virkelig ikke er noget barnet kan gøre for)

Selvfølgelig kan der være en anatomisk forklaring, men det kan altså også skyldes velbehag altså "nu har jeg ble på, så gør det ikke noget " og dermed skabe en dårlig vane på den måde at blæren ikke har prøvet at være helt fuld og man glemmer ubevist at mærke efter. Og det er det jeg frygter

Anmeld Citér

22. januar 2021

kamikaze

Anonym skriver:

Selvfølgelig kan der være en anatomisk forklaring, men det kan altså også skyldes velbehag altså "nu har jeg ble på, så gør det ikke noget " og dermed skabe en dårlig vane på den måde at blæren ikke har prøvet at være helt fuld og man glemmer ubevist at mærke efter. Og det er det jeg frygter

Det er jo ret spøjst at den tankegang skulle være genetisk betinget.

Anmeld Citér

22. januar 2021

CKJ

Profilbillede for CKJ

Gode råd om at hive dem op om natten osv.... 

jeg bliver helt ked over, hvis der er så mange som ret faktisk ikke ved, at RIgTIG mange børn, ikke får udviklet et bestemt hormon i hjernen før 1.-3. Klasse og faktisk er vådliggere helt uden skyld. Min datter er syv og går i 1. Klasse - og først i 1. Klasse vælger lægerne at medicinere børn, for at hjælpe hormonets udvikling igang. 
så kan man prøve nok så mange ting... men hvis børnene vitterligt ikke er ordentlig udviklet.... så hjælper det nok desværre ikke! Bare lige en information 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.