Anonym skriver:
Jeg er sådan set ikke uenig. Men er det ikke som at sige til en ryger “hey. Vil du ikke holde op med at ryge. Jeg er bekymret for dit helbred”
Personer, som ryger eller er overvægtige, ved det jo godt?
Så kan ikke rigtig se, at de kan bidrage til andet end skam at sige det. Så skal man vel i stedet sige “har du lyst til, at vi begynder at spise mere sundt?” (Eller noget i den dur) og så komme ind af den vej?
Men hvornår er det blevet en dårlig ting, at fortælle en ryger "hey, vil du ikke holde op med at ryge, jeg er bekymret". Det kan da godt være at rygeren ved at det er usundt, men måske er det "sparket" der skal til.
Det samme med et vægttab, hvorfor er det ikke okay, at sige "jeg er bekymret for din overvægt og dit helbred. Jeg holder af dig, og vil gerne at du har det godt i mange år endnu."
Jeg syntes det er synd og skam, at vi ikke tør sige de her ting til de mennesker som vi holder af.
Og mht din sidste sætning. Selvfølgelig kan man støtte hinanden. Men jeg syntes ikke altid at det skal være et fælles projekt. Nogen gange er det i min optik nok med moralsk støtte - eller det bør det være.
Anmeld
Citér