Han synes at børnepenge er urimeligt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.475 visninger
16 svar
21 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. januar 2021

Anonym trådstarter

Hej alle.

Mit barns far og jeg er i forbindelse med et brud ved at diskutere praktiske ting. Jeg får bopælen (1.5 år er barnet). Far vil ikke betale børnebidrag. Han mener ikke at det er på sin plads når han gerne vil bidrage lige så meget som jeg rent økonomisk. Sagen er bare at det jo er mig der kommer til at betale alt. Indtil videre har stemningen og tonen imellem os faktisk været ret god. Jeg frygter at jeg vil ødelægge dette hvis jeg begynder at kræve børnepenge fra ham (altså de 1400 kr om måneden).

Andre som har været i lignende situation??? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. januar 2021

Anonym

Ja min x sagde til mig at vi skulle snakke omkring børnepengene da han syntes det var rigtig mange penge han mente nok vi kunne aftale et mindre beløb. Men jeg valgte at give ham 3 måneder til at komme på plads et nyt sted fordi jeg er god af mig og derefter skulle han betale det obligatoriske beløb. Da jeg osse skulle have det hele til at hænge sammen.

Anmeld Citér

1. januar 2021

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle.

Mit barns far og jeg er i forbindelse med et brud ved at diskutere praktiske ting. Jeg får bopælen (1.5 år er barnet). Far vil ikke betale børnebidrag. Han mener ikke at det er på sin plads når han gerne vil bidrage lige så meget som jeg rent økonomisk. Sagen er bare at det jo er mig der kommer til at betale alt. Indtil videre har stemningen og tonen imellem os faktisk været ret god. Jeg frygter at jeg vil ødelægge dette hvis jeg begynder at kræve børnepenge fra ham (altså de 1400 kr om måneden).

Min mand meddelte den utro ekskone, at han med glæde betalte børnepenge på standardtakst, men hvis hun krævede forhøjet børnebidrag grundet høj indkomst, så ophørte al fleksibilitet fra hans side.

Jeg har støttet ham 100% i dette.

Selvfølgelig skal din eks bidrage, det skal han slet ikke spekulere i, i yderste konsekvens kan han lønindeholdes, så han kommer til at betale, hold du bare fast i det.

Hvis der er en løs aftale om betaling i ny og næ, så ender han med ikke at betale noget som helst. Han får jo nok også en ny familie at forsørge på et tidspunkt.

Anmeld Citér

1. januar 2021

Møghe

Anonym skriver:

Hej alle.

Jeg undrer mig altid, når jeg hører at den ene forældre modsætter sig at betale de 1.400 kr. om måneden. Det er jo et temmeligt beskedent beløb ift, hvad det faktisk koster at have et barn. Institution, tøj, fritidsaktivitet osv løber jo op. Når ham siger, at han gerne vil bidrage med ligeså meget økonomisk som du, hvad mener han så helt præcist? 

Anmeld Citér

1. januar 2021

lineog4

Anonym skriver:

Hej alle.

Hvad betyder at bidrage lige så meget som dig økonomisk? Her I en aftale om, at I betaler halvt af institution, betaler tøj osv. Og skal I på for have en 7-7 ordning? 

For er det tilfældet forstår jeg ham. Hvis tilfældet r fx 10-4 , og du betaler institution, tøj, fritidsinteresse osv. Så forstår jeg dig. 

Anmeld Citér

1. januar 2021

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Hvad betyder at bidrage lige så meget som dig økonomisk? Her I en aftale om, at I betaler halvt af institution, betaler tøj osv. Og skal I på for have en 7-7 ordning? 

For er det tilfældet forstår jeg ham. Hvis tilfældet r fx 10-4 , og du betaler institution, tøj, fritidsinteresse osv. Så forstår jeg dig. 

Det er sidstnævnte. Dog får jeg friplads. Hans argument er at så kan vi bare dele 7/7 hvis han skal betalte børnebidrag alligevel 

Anmeld Citér

1. januar 2021

Anonym trådstarter

Møghe skriver:

Jeg undrer mig altid, når jeg hører at den ene forældre modsætter sig at betale de 1.400 kr. om måneden. Det er jo et temmeligt beskedent beløb ift, hvad det faktisk koster at have et barn. Institution, tøj, fritidsaktivitet osv løber jo op. Når ham siger, at han gerne vil bidrage med ligeså meget økonomisk som du, hvad mener han så helt præcist? 

Jamen hans argument er noget alá: Hvis jeg skal betale børnepenge, vil jeg hellere bidrage 50% og have 7/7 ordning  Dog får jeg friplads da jeg er uden arbejde pt

Anmeld Citér

1. januar 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Prøv at lav et budget over de faste udgifter. Og træk børnepengene fra da de er "fælles penge". 

Altså hvis du fx får 2200 i gennemsnit i børnepenge fra staten pr måned. Så trækker du dem fra dine udgifter til jeres barn. Så kan i jo se sort på hvidt hvad den reelle udgift er for ham hvis i skal deles 50% økonomisk. 

Jeg tænker dog, om der ligger et ønske om en mere lige samværsordning, som du ikke har ville være med til? Det lyder lidt sådan, med det du har skrevet her. 

Anmeld Citér

1. januar 2021

lineog4

Anonym skriver:

Det er sidstnævnte. Dog får jeg friplads. Hans argument er at så kan vi bare dele 7/7 hvis han skal betalte børnebidrag alligevel 

Ærgerligt argument for en 7-7 ordning, håber da ogspnhan har andre argumenter for at ville sit barn noget mere. 

Der er aldrig nogen, der har lovet det er økonomisk godt at gå fra hinanden snarere tværtimod for man skal have to huslejer, to gange varme, to gange el, to gange internet osv.

Med hensyn til at opstille et budget, så synes jeg det er super svært. En ting er de faste udgifter, dem man kan se og kan skrive ned i et regneark a la sko, bleer, daginstitution, fritidsinteresse, jakker osv. 

Men så er der de mere usynlige ting. Fx boede mine børn ikke hos mig, så skulle jeg have mindre plads, brugte formodentlig mindre vand, kunne have mange flere dage hvor maden bare var noget jeg tog i forbifarten, jeg kunne bruge mere tid på at finde tilbud, jeg kunne måske gå mere på kompromis med økologi, ville ikke de små impuls køb af lidt ekstra til børnene, weekender kunne være på sofaen og ikke en tur i ZOO osv.

Så ærligt synes faktisk ikke 1400 kroner er mange penge, hvis du har barn er de fleste, står for alt indkøb af tøj, sko og andet. Den ekstra udgift til mad, bleer osv. 

En løsning som jeg personligt tror er en møg svær løsning det er at lave en udregning fx at man deler børnepengene i forholdstal i forhold til, hvor mange dage i har jeres datter. Og så sætter I lige mange penge ind på en fælles konto til udgifter som tøj, fritidsinteresse, legetøj osv. Og så laves der regnskab og man sætter mere ind, når der mangler. 

Anmeld Citér

1. januar 2021

Janet1989

Altså, manden har selv været med til at lave barnet .. så må han også hoste op - når det så er sagt, så er 1400 altså et ret beskedent beløb. FET dækker jo ikke engang daginstitution (hvis moren ikke får friplads som enlig). 

er det ikke også noget med at man får fradrag på sin skatteopgørelse for børnepenge ? Mener jeg at min kæreste gør nemlig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.