Tjuhl skriver:
da jeg lå på hospitalet i janaur og havde fået fjernet vores første barn ved operation, fordi det sad udenfor livmoderen, kom der den sidste dag jeg var indlagt en pige på min stue, som led af cyster i æggestokkene eller noget i den retning. Hun spurgte hvorfor jeg var indlagt, selvom jeg på det kraftigste forsøgte at udvise at jeg IKKE var interesseret i at sludre (jeg havde det af helvedes til både fysisk og psykisk). Jeg fortalte det som det var, at vi havde mistet vores barn. Hvorefter hun begynder at fortælle om den søn hun allerede har og at hende og kæresten netop har besluttet at de skal have en til og hvor glad svigerfamilien blev da de fortalte det og at hun skulle finde babytøjet på loftet osv osv osv. jeg var ved at SKRIGE
da hun gik på toilettet fik jeg kæmpet mig ud af sengen og trak gradinet for rundt om min plads. mage til manglende situationsfornemmelse!!
Åh... hvor er jeg ked af det, du måtte igennem 
Og ja, sikke en ufølsom kvinde - uden nogen snert af situationsfølelse.
Det er faktisk en uskik, at smide kvinder med så forskellige historier på samme stue. Da jeg havde født min yngste, kom han på børneafdelingen pga fostervand i lungerne, han skulle ligge med luft. Jeg havde derfor ikke noget barn hos mig på barselsgangen, hvor jeg selv skulle sove og hvile ud. Jeg kom på en tre-sengs-stue, sammen med en kvinde med begyndende svangerskabsforgiftning, som skulle sættes igang i sin graviditets allersidste uger. Og en kvinde i 7. uge med så stærke opkastninger, at hun var dehydreret og skulle ligge med saltvandsdrop. Hvor må det have været træls for hende at ligge sammen med mig, der sad i sengen og strikkede små blå sokker - og hende, der kom tilbage fra toiletbesøg og glad fortalte, at vandet var gået, så hun skulle ringe til sin mand, for nu ville hun blive kørt ned på fødegangen til check.
Jeg mener... vist var hun gravid, men jo ikke en ønskegraviditet, og hvor må det have føltes som om, der var langt til mål, når hun lå sammen med barselskvinder.
Det er svært at være generøs med sine følelser, når man er presset selv... og netop den følelse af, at "det er min tur", husker jeg meget fra de år, hvor vi ikke fik den graviditet, vi ønskede.