corona på skolen - holde børn hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Boyz2 skriver:

Jeg ville nok sende dem begge afsted. Hvis der ikke er Corona i børnehaven kan den lille vel godt komme afsted.

Jeg ville nok også sende den store afsted.

Hos os holder vi hverdagen så normal som mulig, da jeg ikke ønsker, at denne situation skal påvirke mine børns liv for meget. Ligeledes holder jeg dem ikke væk fra skolen, idet man aldrig ved, hvornår de alligevel bliver hjemsendt enten pga lockdown eller Covid på skolen og igen -  jeg ønsker at deres børneliv skal være så normalt som mulig.

min datter er stadigt i skole indtil på fredag og vi håber på det bedste. de to ældste undervises online.

skulle vi teste positiv for Covid over julen, så må vi holde juleaften alene og det overlever vi også rigtigt fint  

Mine børns hverdag, deres sociale liv, skole liv og normaliteten, er det vigtigste for mig lige nu. Denne jul er en ud af rigtig mange i mine børns liv, så jeg går ikke på kompromis med deres sociale liv (i skolen) for at skærme en juleaften.

Hvis mine børn fik valget ville de hellere være hjemme de næste 3 dage end at være isoleret juleaften men det valg bliver noget min mand og jeg træffer.

Vores børn har under hele corona levet næsten normalt med de restriktioner der nu har været så det er udelukkende de kommende 3 dage vi overvejer at ændre på. Var det en længere periode ville vi heller ikke overveje det da vi netop også har prioritetet en så normal hverdag som muligt.

Hvis ikke coronaen lige nu spredte sig på skolen ville vi heller ikke overveje at holde dem hjemme. Går jeg ud af min dør kan jeg se den ene isolerede familie med corona. 100 meter længere henne er der en mere og jeg ved at mine børn ville blive utroligt kede af det hvis vi skulle være alene juleaften. Min mand og jeg skulle nok klare det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2020

Janey

Profilbillede for Janey
lineog4 skriver:

En ting man kunne gøre for at forhindre smitte er at stoppe byt af kort - ved godt det er kedeligt, men hos os er det no go - ingen legetøj med hjemmefra og juleønsker hører under legetøj og kan ikke vaskes af og skifter hænder en masse gange.

Men udover det, hvis det ville være hyggeligt at gå tidligere på juleferie har jeg godt 

Ja der er noget vi ikke lige har tænkt over. Det er nok lidt for sent at gøre noget ved nu. Hun har samlet alle kortene så bog og kort kommer ikke med mere men den har været med mange gange så der er lige en mulig smittekilde vi ikke har tænkt over 

Anmeld Citér

15. december 2020

lineog4

Janey skriver:

Ja der er noget vi ikke lige har tænkt over. Det er nok lidt for sent at gøre noget ved nu. Hun har samlet alle kortene så bog og kort kommer ikke med mere men den har været med mange gange så der er lige en mulig smittekilde vi ikke har tænkt over 

Sjovt skolen ikke har reageret, hos os har det heddet ingen kort fra dag 1 netop fordi kortene skifter hånd hele tiden, og ja så fordi legetøj hjemmefra ikke er tilladt i disse cororna tider.

Faktisk den eneste fordel jeg kan se midt i et her cororna, vi er sluppet for de kort som hvert år fylder så meget både i tid, tårer, surhed, manglende koncentration osv. 

Anmeld Citér

15. december 2020

MorTil3+

Janey skriver:

Vi overvejer, om vi skal holde vores børn hjemme fra skole og børnehave resten af ugen, da de alligevel går på juleferie på fredag.

Baggrunden er, at corona spreder sig på skolen. Det startede med 2 tilfælde i 5. klasse samt en lærer. For et par dage siden kom der et tilfælde i en anden klasse og nu en lærer mere. Klasserne er opdelte, så vores datter har ikke været sammen med nogle af de ramte elever eller den første ramte lærer.

Ham der nu er meldt coronaramt, har min datter helt sikkert haft i fredags, men hendes klasse skal åbenbart ikke sendes hjem, fordi de ikke har været sammen med læreren de sidste 48 timer. Læreren er symptomfri, så han kunne i teorien godt have været syg allerede i fredags, så nu overvejer jeg, at når der nu kun er 3 dage tilbage til ferien, om vi så ikke bare skulle holde vores børn hjem for at minimere risikoen for smitte. På den anden side vil de jo savne deres venner og gå glip af en masse julehygge i skole og børnehave.

Hvad ville I gøre?

Jeg har holdt mine børn hjemme fra i dag. Lidt samme scenarie som jer. Min datter kom afsted igår da hun lige skulle lave en julegave færdig og de var 6 fra hendes klasse(2), 1 fra 3 klasse og 3 fra 0 klasse, og i dag har de været 3 i hendes klasse. Så der er mange forældre der holder deres børn hjemme, i hvert fald på vores skole. Når smitten er rundt på skolen så synes jeg det er bedst at blive væk så vi kan få stoppet smittekæderne. 

Anmeld Citér

16. december 2020

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Janey skriver:

Vi overvejer, om vi skal holde vores børn hjemme fra skole og børnehave resten af ugen, da de alligevel går på juleferie på fredag.

Baggrunden er, at corona spreder sig på skolen. Det startede med 2 tilfælde i 5. klasse samt en lærer. For et par dage siden kom der et tilfælde i en anden klasse og nu en lærer mere. Klasserne er opdelte, så vores datter har ikke været sammen med nogle af de ramte elever eller den første ramte lærer.

Ham der nu er meldt coronaramt, har min datter helt sikkert haft i fredags, men hendes klasse skal åbenbart ikke sendes hjem, fordi de ikke har været sammen med læreren de sidste 48 timer. Læreren er symptomfri, så han kunne i teorien godt have været syg allerede i fredags, så nu overvejer jeg, at når der nu kun er 3 dage tilbage til ferien, om vi så ikke bare skulle holde vores børn hjem for at minimere risikoen for smitte. På den anden side vil de jo savne deres venner og gå glip af en masse julehygge i skole og børnehave.

Hvad ville I gøre?

Jeg ville holde hjemme for at sikre julen. Jeg ville være ærgelig hvis der kom et tilfælde i klassen den sidste dag og man ikke kan holde jul som man plejer. Desuden er det super svært at gå en tid til test pt. 
så havde jeg selv mulighed for det ville jeg gøre det.

Anmeld Citér

20. december 2020

Janey

Profilbillede for Janey

Desværre endte vi med at lade børnene komme afsted, da de meget gerne ville julehygge, men det skulle vi ikke have gjort.

Det har vist sig, at endnu et barn i 3. klasse er positiv, og desværre har hans familie ikke valgt at isolere resten af familien, da han belv sendt hjem som nær kontakt til en anden smittet. Hans lillebor har derfor været i børnehave hele ugen indtil det viste sig, at hans storebror testede positiv ved anden test, så nu kan vores søn være smittet, da familien ikke har valgt at lade alle teste før sønnen nu er testet positiv.

Samtidig er vores datter nu kommet i risiko, da hun har været nær kontakt til en pædagog, som er testet positiv i dag. Hun skal nu testes i dag og igen på tirsdag og får vi ikke 2 positive testresultater senest onsdag aflyser vi selvfølgelig julen med familien. Vi er pt. alle gået i isolation. Heldigvis var julegaver indkøbt og det samme er de fleste maadvarer, men jeg har så været ude at handle i morges, inden vi fik besked om, at vores datter er nær kontakt. 

Så fremover bliver det mavefornemmelsen der lyttes til i stedet for børnenes ønsker.

Anmeld Citér

20. december 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Janey skriver:

Desværre endte vi med at lade børnene komme afsted, da de meget gerne ville julehygge, men det skulle vi ikke have gjort.

Det har vist sig, at endnu et barn i 3. klasse er positiv, og desværre har hans familie ikke valgt at isolere resten af familien, da han belv sendt hjem som nær kontakt til en anden smittet. Hans lillebor har derfor været i børnehave hele ugen indtil det viste sig, at hans storebror testede positiv ved anden test, så nu kan vores søn være smittet, da familien ikke har valgt at lade alle teste før sønnen nu er testet positiv.

Samtidig er vores datter nu kommet i risiko, da hun har været nær kontakt til en pædagog, som er testet positiv i dag. Hun skal nu testes i dag og igen på tirsdag og får vi ikke 2 positive testresultater senest onsdag aflyser vi selvfølgelig julen med familien. Vi er pt. alle gået i isolation. Heldigvis var julegaver indkøbt og det samme er de fleste maadvarer, men jeg har så været ude at handle i morges, inden vi fik besked om, at vores datter er nær kontakt. 

Så fremover bliver det mavefornemmelsen der lyttes til i stedet for børnenes ønsker.

Det har vist sig, at endnu et barn i 3. klasse er positiv, og desværre har hans familie ikke valgt at isolere resten af familien, da han belv sendt hjem som nær kontakt til en anden smittet

Det skal de da heller ikke, det er kun barnet i tredjeklassen der er nærkontakt, så indtil han har en positiv test, må den resterende del af familien gerne tage på arbejde og i daginstitution. Om man så gør det er ens egen sag, men der er altså intet forkert i det.

Anmeld Citér

20. december 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Fortvivlet skriver:

Det har vist sig, at endnu et barn i 3. klasse er positiv, og desværre har hans familie ikke valgt at isolere resten af familien, da han belv sendt hjem som nær kontakt til en anden smittet

Det skal de da heller ikke, det er kun barnet i tredjeklassen der er nærkontakt, så indtil han har en positiv test, må den resterende del af familien gerne tage på arbejde og i daginstitution. Om man så gør det er ens egen sag, men der er altså intet forkert i det.

Jeg er godt klar over, at de ikke skal, men de er alligevel hjemme med den, så det burde ikke være et problem også at holde den lille hjemme. Nu er de potentielt skyld i, at flere familier skal i karantæne hen over julen. Begge forældre har jobs, hvor de kan arbejde hjemmefra.

Jeg tager da heller ikke på kontoret i næste uge men arbejder hjemme og sender heller lillebror i børnehave, selv om det egentlig kun er vores datter, der skal i karantæne. Det er da et simpelt hensyn at tage især her op til jul, hvor mange familiers planer bliver ødelagt af en besked om, at man har været nær kontakt. Helt ærligt kan jeg også frygte, at nogen ikke vil gå isolation her i julen, fordi de ikke synes, at de har haft ret meget kontakt med en smittet.

Anmeld Citér

20. december 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Janey skriver:

Jeg er godt klar over, at de ikke skal, men de er alligevel hjemme med den, så det burde ikke være et problem også at holde den lille hjemme. Nu er de potentielt skyld i, at flere familier skal i karantæne hen over julen. Begge forældre har jobs, hvor de kan arbejde hjemmefra.

Jeg tager da heller ikke på kontoret i næste uge men arbejder hjemme og sender heller lillebror i børnehave, selv om det egentlig kun er vores datter, der skal i karantæne. Det er da et simpelt hensyn at tage især her op til jul, hvor mange familiers planer bliver ødelagt af en besked om, at man har været nær kontakt. Helt ærligt kan jeg også frygte, at nogen ikke vil gå isolation her i julen, fordi de ikke synes, at de har haft ret meget kontakt med en smittet.

Men det er ikke noget med hensyn.

Coronalinien siger det kun er nærkontakt og ikke nærkontakt til en nærkontakt, så det er jo "reglerne"

Og ja muligt at forældrene kan arbejde hjemmefra, men nu var mit ene barn fx hjemsendt som nærkontakt i sidste uge, børnehuset lukkede helt ned dvs hans søskende var også hjemme, så min mand skulle "arbejde hjemme" med en på 1, en på 3 og en på 4 år. - behøver vi spørge om han fik lavet noget ?

Meget muligt at man "bare" kan arbejde hjemme, men det er altså ikke sikkert det er noget man "bare" kan, så vil jeg klart sige at arbejde kommer før jul i vores priotering.

Så hvis vi ikke er nærkontakt (men har været sammen med en nærkontakt til en anden med Corona) så tager vi på arbejde for det skal man rent faktisk og ungerne er i institution, det er altså ikke alle mennesker der bare lige kan holde fri og "arbejde hjemmefra"

Anmeld Citér

20. december 2020

Girafmor

Ja, det er korrekt at det kun er den nære kontakt der skal testes - men de skal så også i isolation - det gælder jo også at de skal isoleres fra deres egen familie...

At man så ikke kan isolere et barn i 3 klasse uden sine forældre, betyder jo at forældrene skal blive hjemme med barnet.

Hvis man er nær kontakt skal man jo i isolation. Det har familien brudt ved at være sammen med ham og så gå i børnehave.

Pissetarveligt lige inden jul.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.