Migræne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

800 visninger
15 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. december 2020

Anonym trådstarter

Søger nogle med erfaring om migræne .

min dreng på 11 år døjet med hovedpine . Min 1-2 gange om ugen . Han er tidligere blevet skannet som viste kronisk bihulebetændelse . Han får næstespray mod dette , samt smertestillende og migrænespray ved anfald .

men han er fortsat meget plaget og vil gerne se om vi ellers kan gøre noget . Er der kost som kan udløse anfald ? Er der nogle alternative behandlinger som kan have en positiv effekt ?

nogen som selv har erfaring med hovedpine som har gode råd 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2020

Abracadabra

Minimer skærmtid. Faste sovetider (også weekend). Nogle får migræne af chokolade eller koffein - forsøg at skære det ud af kosten. 

Få tjekket syn og bid (hvad siger tandlægen). 

De fleste børneafdelinger har et tilbud til børn med migræne og spændingshovedpine, jeres egen læge kan hjælpe med en henvisning. 

Anmeld Citér

1. december 2020

fehår

Migrænedagbog er en god idé, der kan hjælpe med at identificere triggers. Triggers varierer enormt fra person til person, men dagbog over nogle måneder vil ofte vise et mønster. 

Anmeld Citér

1. december 2020

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Minimer skærmtid. Faste sovetider (også weekend). Nogle får migræne af chokolade eller koffein - forsøg at skære det ud af kosten. 

Få tjekket syn og bid (hvad siger tandlægen). 

De fleste børneafdelinger har et tilbud til børn med migræne og spændingshovedpine, jeres egen læge kan hjælpe med en henvisning. 

tak for svar . Det er ting som vi kan kikke på . Synet er tjekket og intet der. Tandlæge har vi ikke været hos længe , så har ikke snakket med dem om hovedpine . Men måske et besøg skal aftales .

Vi går hos en børnelæge , men hvad kan børneafdeling hjælpe med ?

Anmeld Citér

2. december 2020

Abracadabra

Anonym skriver:

tak for svar . Det er ting som vi kan kikke på . Synet er tjekket og intet der. Tandlæge har vi ikke været hos længe , så har ikke snakket med dem om hovedpine . Men måske et besøg skal aftales .

Vi går hos en børnelæge , men hvad kan børneafdeling hjælpe med ?

En børnelæge kan nok det samme som en børneafdeling. 
Dét, der er vigtigt at se på er livsstilsfaktorer, der kan fremprovokere/forværre en hovedpine: Skærmtid, for lidt/dårlig/uregelmæssig søvn og skolemistrivsel som de ALLERSTØRSTE problemer. Og derudover skulle børnelægen også gerne hjælpe netop ift kost mm. 
Nu svarede du ikke på, om skærmtiden var minimeret (max 2 timer dagligt alt inkl) og om der var styr på søvnen, men der er altså dér, man skal starte...

Anmeld Citér

2. december 2020

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

En børnelæge kan nok det samme som en børneafdeling. 
Dét, der er vigtigt at se på er livsstilsfaktorer, der kan fremprovokere/forværre en hovedpine: Skærmtid, for lidt/dårlig/uregelmæssig søvn og skolemistrivsel som de ALLERSTØRSTE problemer. Og derudover skulle børnelægen også gerne hjælpe netop ift kost mm. 
Nu svarede du ikke på, om skærmtiden var minimeret (max 2 timer dagligt alt inkl) og om der var styr på søvnen, men der er altså dér, man skal starte...

Okay tænker vi er i gode hænder . Børnelægen er super dygtig . Men søgte mere ting vi selv kunne påvirke . Evt alternativ behandling . Skærm tid skal ( kan ) der kikkes på 

Anmeld Citér

2. december 2020

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Siddestilling på stol og tjek madras i sengen om den er for blød/hård i forhold til hans vægt..

og ja helt klart tandlægetjek, jeg har selv haft at jeg begyndte at få migræne anfald og det viste sig at en fyldning var lidt for høj.. det havde taget ca 1 år før reaktionen kom på det og nu vil det tage ca. 1 år førend isninger forsvinder helt og jeg vil kunne være øm de næste 6 måneder når jeg tygge hårde ting...

en af bivirkninger ved næsespray og diverse smertestillende remedier er faktisk forværring af hovedpinen...

måske få tjekket bihulerne på ny?

ting der trigger min søn på 9 til at få migræne:

overbelastet af indtryk i skolen- f.eks. dage med meget larm kan vi godt forvente reaktion dagen efter...

for meget sukker i maden- når vi en sjælden gang giver "frihed under ansvar" med slik og dessert og han får spist for meget i løbet af dagen..

mangel på vand- der er dage hvor han kun har drukket halvdelen af sin drikkedunk fra 8-16...

hvis din søn får vitaminpiller så tjek hvor meget d-vitamin der er i.. overdosering af d-vitamin giver migræne og diarré..

ting der trigger min migræne:

for meget mørk chokolade- faktisk er det nok med 4 små stykker af den på 85% til at jeg efter en times tid kan mærke både migræne og optræk til anfald af urinsyregigten..

hvis vi spiser oksekød tre dage i træk- ikke store bøffer men f.eks. lasagne og kødsovs..

mangel på vand- jeg er så dårlig til at huske at få væske i løbet af dagen..

hvis jeg tager vitaminpiller hver dag får jeg det også.. så jeg tager hver anden dag...

Anmeld Citér

2. december 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Jeg lærte efter nogle år at det som giver mig migræne er mangel på søvn. 
Min kollega er det et bestemt lysskær der giver hende det. 
Så måske prøve at finde kilden til det og prøv at minimere det. 
Jeg tænker at I selvfølgelig har fået tjekket øjnene. 

Anmeld Citér

2. december 2020

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Migrænedagbog er en god idé, der kan hjælpe med at identificere triggers. Triggers varierer enormt fra person til person, men dagbog over nogle måneder vil ofte vise et mønster. 

Vi har ført dagbog over hovedpinen , det har givet os et billede af hvor ofte han egenlig er ramt . Men hvad der udløser er vi ikke kommet frem til .

Anmeld Citér

2. december 2020

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

Siddestilling på stol og tjek madras i sengen om den er for blød/hård i forhold til hans vægt..

og ja helt klart tandlægetjek, jeg har selv haft at jeg begyndte at få migræne anfald og det viste sig at en fyldning var lidt for høj.. det havde taget ca 1 år før reaktionen kom på det og nu vil det tage ca. 1 år førend isninger forsvinder helt og jeg vil kunne være øm de næste 6 måneder når jeg tygge hårde ting...

en af bivirkninger ved næsespray og diverse smertestillende remedier er faktisk forværring af hovedpinen...

måske få tjekket bihulerne på ny?

ting der trigger min søn på 9 til at få migræne:

overbelastet af indtryk i skolen- f.eks. dage med meget larm kan vi godt forvente reaktion dagen efter...

for meget sukker i maden- når vi en sjælden gang giver "frihed under ansvar" med slik og dessert og han får spist for meget i løbet af dagen..

mangel på vand- der er dage hvor han kun har drukket halvdelen af sin drikkedunk fra 8-16...

hvis din søn får vitaminpiller så tjek hvor meget d-vitamin der er i.. overdosering af d-vitamin giver migræne og diarré..

ting der trigger min migræne:

for meget mørk chokolade- faktisk er det nok med 4 små stykker af den på 85% til at jeg efter en times tid kan mærke både migræne og optræk til anfald af urinsyregigten..

hvis vi spiser oksekød tre dage i træk- ikke store bøffer men f.eks. lasagne og kødsovs..

mangel på vand- jeg er så dårlig til at huske at få væske i løbet af dagen..

hvis jeg tager vitaminpiller hver dag får jeg det også.. så jeg tager hver anden dag...

Tak for dit svar .  Han har været nogle gange ved reguleringstandlæge , der har ikke været “ noget “ men har faktisk ikke nævnt hovedpine , da det er længe siden vi har været der . Men måske vi skulle prøve st kontakte dem for en vurdering . Jeg tror måske han skærer tænder når han sover . Oftes er hovedpinen der allerede når han vågner .

vi har været inde og haft snak omkring mad / drikke som er noget snævert noget . Han er småtspisende , også drikkelse så det kan sagtens have indflydelse .

Der har ikke været snak om at tjekke bihulerne igen , det blev opdaget ved en skanning ikke fordi det var mistænkt . Men det sætter de nok ikke i gang igen ( er det ikke en ret dyr undersøgelse )

vi må prøve at have mere fokus på mad / væske og skærm. 
Han klager ofte over larm i skolen . 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.