Dreng på 2 taler ikke

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.877 visninger
14 svar
8 synes godt om
24. november 2020

Anonym trådstarter

Jeg skriver herinde for at få nogle gode råd. Vores søn på 2 år og 5 mdr taler ikke endnu. Han kan sige få ord som hej, mor, far, mad,due, traktor og nogle af farverne. Han går i dagpleje og er generelt en glad og tilfreds dreng.

Der bliver lavet en indstilling til når han skal i børnehave og så vil de lade det være børnehaven der vurderer om der skal en talepædagog på. 

Jeg er selv en person der ikke taler så meget generelt jeg er meget tavs men har også en diagnose.

Har i nogle råd til hvad jeg ellers kan gøre udover at jeg taler så meget som muligt og læser bøger. Jeg synes jeg kan blive påvirket af det hele og kan godt blive ked af det over at han ikke taler endnu samt føle at det er min skyld. Jeg er meget opmærksom på at italesætte alt hvad jeg gør herhjemme samt at sætte ord på det som min søn foretager sig. Jeg har også snakket med høre-tale pædagogen og fået råd af hende.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2020

Meyer

Profilbillede for Meyer

Har I fået tjekket hans hørelse?

Anmeld Citér

24. november 2020

Anonym trådstarter

Meyer skriver:

Har I fået tjekket hans hørelse?

Ja, der var ikke noget med hørelsen. 

Anmeld Citér

24. november 2020

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Jeg er enig med ovenstående. Har i fået tjekket hans hørelse?

Anmeld Citér

24. november 2020

Anonym trådstarter

Hørelsen er tjekket der var ikke noget. Og det skal lige siges at Jan forstår alt hvad man siger til ham da han handler på dette. Men han taler bare ikke rigtig.

Anmeld Citér

24. november 2020

AnoMor

Min søn talte heller ikk rigtig i den alder. Det var mest bare vokal lyde der kom ud af ham. Men han kom efter det da han startede til talepædagog i børnehaven. Nu er han 5 og har kun et ord han ikk kan sige rigtig.

Anmeld Citér

24. november 2020

Mor-til-Alfred

Profilbillede for Mor-til-Alfred
Gravid

Min søn talte heller ikke i den alder, andet end få ord, men han forstod ALT og alle beskeder osv. 

Hvis man sagde "kan du sige" brandmand" sagde han "NEJ"  �� ÅH GUD jeg troede der var alt muligt i vejen med ham.. Men han var vellidt i dagpleje og senere børnehave og begyndte bare først at tale da han var 3,5 år. Jeg var nok ved 4 forskellige ørelæger, da han havde haft væske flere gange og mellemørebetændelse, men de ville ikke give dræn.

Da han så blev Ca 3,5 begyndte han virkelig at tale, men med en masse udtale fejl da han jo aldrig har øvet sig i pludder pladder sprog og vuggestue sprog. 

Vi fik ikke noget ud af den kommunale talepædagog, så vi betalte os til et forløb med ham ved en privat talepædagog da han blev 4, en ny ørelæge lagde ENDELIG dræn, og klippede tungebånd da det åbenbart os var lidt for stramt. På 6 måneder lærte han at tale flydende og der er ikke et eneste ord der driller ham mere. Han er bare blevet så meget gladere fordi der ikke er nogen mere der siger "hvad?" når han siger noget.

Jeg vidste der ikke var andet galt med ham end sproget og udtale, men klart jeg har været bekymret alligevel. Han var bare typen der nægtede at sige noget som ingen kunne forstå.. 

Han er super fremmelig i dag, klog, en god ven osv. 

Jeg er pædagog så jeg vidste også lidt om hvordan det skulle tackles osv. 

Anmeld Citér

24. november 2020

Anonym trådstarter

Mor-til-Alfred skriver:

Min søn talte heller ikke i den alder, andet end få ord, men han forstod ALT og alle beskeder osv. 

Hvis man sagde "kan du sige" brandmand" sagde han "NEJ"  �� ÅH GUD jeg troede der var alt muligt i vejen med ham.. Men han var vellidt i dagpleje og senere børnehave og begyndte bare først at tale da han var 3,5 år. Jeg var nok ved 4 forskellige ørelæger, da han havde haft væske flere gange og mellemørebetændelse, men de ville ikke give dræn.

Da han så blev Ca 3,5 begyndte han virkelig at tale, men med en masse udtale fejl da han jo aldrig har øvet sig i pludder pladder sprog og vuggestue sprog. 

Vi fik ikke noget ud af den kommunale talepædagog, så vi betalte os til et forløb med ham ved en privat talepædagog da han blev 4, en ny ørelæge lagde ENDELIG dræn, og klippede tungebånd da det åbenbart os var lidt for stramt. På 6 måneder lærte han at tale flydende og der er ikke et eneste ord der driller ham mere. Han er bare blevet så meget gladere fordi der ikke er nogen mere der siger "hvad?" når han siger noget.

Jeg vidste der ikke var andet galt med ham end sproget og udtale, men klart jeg har været bekymret alligevel. Han var bare typen der nægtede at sige noget som ingen kunne forstå.. 

Han er super fremmelig i dag, klog, en god ven osv. 

Jeg er pædagog så jeg vidste også lidt om hvordan det skulle tackles osv. 

Tak fordi du deler din historie! Man bliver nemlig træt som mor og begynder at tro at der er alt muligt med ens barn hvilket der ikke behøver at være nødvendigvis. 

Anmeld Citér

24. november 2020

Babilooo

Hvad er det for en diagnose du har..? Sproglige og kommunikative udfordringer kan i nogle tilfælde hænge sammen med autisme.

Anmeld Citér

24. november 2020

Anonym trådstarter

Hvad er det for en diagnose du har..? Sproglige og kommunikative udfordringer kan i nogle tilfælde hænge sammen med autisme.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.